سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰

در نشست رسانه‌ای تشریح شد؛

مسعود نجفی مدیر «پخش فیلم» موسسه «تصویر شهر» شد

مسعود نجفی در نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: مجید اکبرشاهی مدیرعامل موسسه «تصویر شهر» با اعلام خبر صدور مجوز ورود این مجموعه به حوزه «پخش فیلم»، مسعود نجفی را به‌عنوان مدیر این بخش معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری هشتمین جشنواره فیلم شهر صبح امروز سه‌شنبه ۲۴ اسفندماه با حضور مجید اکبرشاهی مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر این رویداد در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

اکبرشاهی در ابتدای این نشست گفت: در این ایام چند برنامه داشتیم که یکی بزرگ‌داشت سردار دل‌ها، برگزاری همایش ارتقای کسب و کار و … بود. گالری پردیس ملت در سه هفته گذشته سه نمایشگاه برگزار کرد، نمایشگاه «با من بخوان» و «جایزه مونه» از جمله این فعالیت‌ها بود که استقبال خوبی از آن‌ها شد. نمایشگاه طنز و کاریکاتور هم همچنان در گالری این مجموعه دایر است. اکران‌های مردمی و خصوصی هم در این مدت داشتیم. علاوه بر چهار اکران مردمی، اکران خصوصی فیلم «مستطیل قرمز» را داشتیم. در این راستا درخواست‌هایی هم برای اکران ویژه مدیران و پرسنل داشتیم که در قالب آن ۲۸ سانس برای همکاران خودمان در شهرداری و ۲۰ سانس برای مدیران صدا و سیما داشتیم.

وی گفت: در دوران برگزاری جشنواره فیلم فجر هم در سینماهای مختلف زیرمجموعه «تصویر شهر» شاهد حضور مخاطبان زیادی بودیم. اقبال از اکران‌های خصوصی و مردمی ما هم زیاد بود. از ۲۲ فیلم جشنواره یازده فیلم با حضور عوامل در پردیس ملت رونمایی شدند. همچنین افراد سرشناس هم در این اکران‌ها حضور داشتند. پردیس ملت همچنان محل رجوع اقشار مختلف مردم و مسئولان است.

اکبرشاهی در ادامه افزود: اتفاق دیگری که در ملت رخ داد میزبانی از یازدهمین جایزه ققنوس بود که خیلی از اندیشمندان و نظریه‌پردازان حوزه فیلم و سینما به اینجا آمدند و میزبان‌شان شدیم. از تولیدات مشارکتی ما در جشنواره هم فیلم «بدون قرار قبلی» بود که با مشارکت فارابی آن را به جشنواره رساندیم که فیلم در نامزدی در پنج رشته و دریافت دو سیمرغ را در پی داشت. البته این فیلم در بخش تجلی اراده ملی هم توفیقات خوبی داشت و در جشنواره ققنوس هم دومین فیلم برگزیده شد.

وی افزود: در سه ماه گذشته در حوزه توسعه و نگهداری سالن‌های سینمایی هم چند اقدام داشته‌ایم که برخی از آن‌ها زمان بر است و نمی‌شود زود از آن‌ها نتیجه گرفت. مثلاً هفته گذشته با پیگیری زیاد اخذ مجوز آتش‌نشانی را داشتیم. قبل از جشنواره هم راه‌اندازی سیستم برق اضطراری را داشتیم و با وجود مشکلات و خاموشی‌هایی که سیستم برق شهری داشت، ما در زمان جشنواره مشکلی در زمینه برق نداشتیم.

این مدیر سینمای بیان کرد: آنچه که پیش رو داریم و به دنبال آن هستیم اصلاح حقوق و دستمزد پرسنل است. دستمزد پرسنل گاهی در برخی موسسات به قدری پایین است که پرسنل مجبور هستند با اضافه‌کاری آن را جبران کنند. تدوین نظامنامه شغلی پرسنل مجموعه را در دستورکار داریم و در حوزه نیروی انسانی اتفاقاتی در موسسه «تصویر شهر» شروع شده که خوب است.

ورود «تصویرشهر» به حوزه «پخش فیلم»

اکبرشاهی در ادامه با اشاره به صدور مجوز برای ورود موسسه «تصویرشهر» به حوزه «پخش فیلم» افزود: از مسعود نجفی خواهش کردیم که مدیریت این بخش را به دست بگیرد که خوش خلقی و تعامل او خیلی در این حوزه به ما کمک خواهد کرد. سرگروه شدن پردیس ملت در اکران نوروزی هم بخشی از این موضوع بود. مدیریت برنامه‌ریزی ما را هم میثم مهربانی برعهده خواهد داشت.

وی تأکید کرد: مدیریت جدید «تصویرشهر» ورود جدی به حوزه تولید هم دارد، کارها را هم کارشناس‌محور جلو می‌بریم. با چند نفر متبحر در این حوزه مشورت کرده‌ایم که در قالب مشاوره کمک خواهند کرد. دو فیلمنامه را بررسی کرده‌ایم و امیدوارم خیلی زود وارد فضای تولید شویم.

اکبرشاهی بیان کرد: لازم است توجه جدی به بهسازی پردیس راگا و تماشا داشته باشیم. به عنوان یک مجموعه دولتی باید بگویم به درآمدزایی هم فکر می‌کنیم.

برگزاری جشنواره فیلم شهر در تابستان ۱۴۰۱

مدیرعامل «تصویرشهر» در بخش دیگر از این نشست درباره برگزاری جشنواره «فیلم شهر» هم مطرح کرد: جشنواره فیلم شهر با شعار «بازشناسی حقوق اخلاقی و شهروندی» تابستان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. برگزاری جشنواره‌ها در کشور شور و نشاط بین هنرمندان و اهالی آن حوزه ایجاد می‌کند. با برگزاری جشنواره فضای شور و نشاط در جامعه هنری اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر لزوم بهره‌مندی از زبان هنر برای بیان اهداف و دیدگاه‌ها هم امری بدیهی است.

وی افزود: مدیریت شهری خودش را برای استفاده و بهره‌مندی درست از این زبان آماده کرده و سعی می‌کند از آن استفاده کند. جشنواره «فیلم شهر» هم با این نگاه فعالیت خود را شروع می‌کند. از همین رو در این جشنواره ۶ بخش خواهیم داشت.

اکبرشاهی با اشاره به دو تغییر جشنواره امسال افزود: این تغییرات به نوعی حرکت به سمت بهره‌مندی حداکثری از زبان هنر برای انتقال پیام است. جشنواره فیلم شهر به‌رغم اینکه سال‌ها از آن آغاز برگزاری آن می‌گذرد، یک جشنواره قدیمی نیست و سعی کرده همواره ارتقا پیدا کند. ما در این دره بخش «آفرینش‌های شهری» را به جشنواره اضافه کردیم. توجه به هویت بصری شهر مسأله‌ای قابل توجه است. ما با تنوع و تکثر فضاهای بصری اعم از تندیس، سردیس، تابلو و … مواجهیم و باید توجه ویژه به آن داشته باشیم. جشنواره فیلم شهر با توجه به این موضوع هنرمندان را به خلق آثار فاخر در این زمینه‌ها هدایت می‌کند. لازم بود به این سمت حرکت کنیم، لذا این بخش را خیلی جدی پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تغییر دیگر جشنواره امسال اهدای دو جایزه ویژه در بخش ملی با یاد شهیدان قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده برای ادای دین به این شهدا و اهدای یک جایزه در بخش بین‌الملل با رویکرد توجه به تعامل میان شهرهاست.

تولید «بدون قرار قبلی» داشت با مشکل مواجه می‌شد که مشارکت کردیم

وی درباره مشارکت موسسه «تصویرشهر» در فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی توضیح داد: در «بدون قرار قبلی» این‌طور نبود که موسسه روی نسخه نهایی فیلم سرمایه‌گذاری کند. این فیلم داشت در مسیر تولید با مشکل مواجه می‌شد، بخشی از آن باید در آلمان فیلمبرداری می‌شد و ما در این مرحله به پروژه اضافه شدیم و تصمیم به مشارکت گرفتیم. در آینده هم تمام تمرکز ما برای تولید فیلم از زمان طراحی فیلمنامه است. این‌طور نگاه می‌کنیم که از طرح در تولید باشیم.

اکبرشاهی درباره برنامه‌ریزی «تصویرشهر» برای درآمدزایی هم بیان کرد: در همین پردیس ملت ما سعی کرده‌ایم از تمام فضاها به نوعی بهره‌برداری داشته باشیم. البته ما باید ملاحظات دولتی را هم در نظر بگیریم، ولی باید موضوع درآمدزایی را جدی پیگیری کنیم. به زودی بخش دیگری در طبقه فودکورت پردیس ملت برای بازی خواهیم داشت. در پردیس‌های دیگر هم به دنبال چنین موضوعی هستیم. ما در پردیس‌های جنوب شهر دنبال رایزنی هستیم که قیمت بلیت را تعدیل کنیم ولی این امر منوط به کسب مجوز است تا با پروتکل‌های قانونی آن را حل کنیم.

وی درباره توقف فعالیت‌های پردیس باغ کتاب هم گفت: باغ کتاب در حال حاضر در اختیار موسسه تصویر شهر نیست. گرچه پیگیر آن هستیم چراکه گسترش ظرفیت فضاهای نمایشی را به عنوان یک ماموریت در دستور کار داریم. الان فقط یک سالن مجموعه «باغ کتاب» آن هم به‌صورت جسته و گریخته فعالیت دارد. مجموعه «باغ شهر هنر» تحویل «باغ کتاب» نشده و یک درگیری حقوقی در این حوزه وجود دارد.

قیمت بلیت در پردیس رازی در تمام روزهای سال نیم‌بها بود

اکبرشاهی درباره موضوع افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت سینماها هم اظهار کرد: ما بعد از افزایش قیمت، رایزنی‌هایی را انجام می‌دهیم. البته اگر توجه داشته باشید قیمت بلیت در پردیس رازی در تمام روزهای امسال نیم بها بود. برای بحث توجه به پردیس‌های جنوب شهر اگر بخواهیم صرفاً اقتصادی نگاه کنیم، بدون تعارف باید بگویم هزینه‌های نگهداری از درآمد آن‌ها بیشتر است، با این حال پردیس‌های جنوب شهر را حفظ کردیم چون ماموریت ذاتی ماست که به آن‌ها توجه کنیم.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم شهر بناست به داشتن یک شهر بهتر و برداشتن باری از مدیریت شهری کمک کند، درباره ورود شهرداری به حوزه پخش فیلم و رقابت آن با مجموعه‌های دولتی همچون حوزه هنری در این بخش هم اظهار کرد: بضاعت و توانمندی حوزه هنری و مقایسه آن با ما متفاوت و سخت است. آن‌ها به لحاظ سالن‌ها و منابعی که دارند با ما قابل مقایسه نیستند. ولی موسسه تصویر شهر به عنوان یک دفتر پخش کارش را شروع کرده و مذاکراتی هم داریم تا در عید فطر فیلمی را برای پخش داشته باشیم.

سعی می‌کنیم فیلم بفروش اما خوب بسازیم

اکبرشاهی بیان کرد: پروژه‌ای را انجام می‌دهیم که میزان فروش آثاری که با حمایت دولت و به شکل خصوصی ساخته شده‌اند را بررسی کنیم. ما سعی می‌کنیم فیلم بفروش خوب بسازیم از همان مرحله طرح به آن ورود می‌کنیم. به خاطر اینکه به درآمدزایی فکر می‌کنیم. پس می‌خواهیم از مرحله طرح به تولید ورود کنیم. شهرداری نهاد عمومی است گرچه بودجه دولتی به آن می‌رسد. موسسه ما خودگردان است تا از مراحل بوروکراتیک جدا شویم. ما بودجه دولتی نداریم. البته صحبت‌هایی کرده‌ایم که می‌توانیم به عنوان بازوی سینمایی کمک کنیم و در حال رایزنی با سایر نهادها و حتی بخش خصوصی هستیم. پس به آن معنی فشار تولید ارگانی را نداریم. البته گستردگی زندگی شهری ما را به این سمت سوق می‌دهد که به سمت چنین فیلم‌هایی برویم و نگران تولیدات حکومتی نیستیم.

مدیرعامل موسسه «تصویر شهر» توضیح داد: موسسه تصویر شهر واقعاً خصوصی و خودگردان است. به ما امکاناتی داده‌اند و گفته‌اند خودتان کارتان را راه بیندازید. حتی گاهی با مشکلات مالی مواجه می‌شویم.

اکبرشاهی درباره اینکه جشنواره فیلم شهر و جوایزش یک جشنواره قابل پیش‌بینی است هم مطرح کرد: این تذکر درست است، انذار به موقعی است. بخشی از ورود به تولید واقعاً ناظر بر همین است؛ اینکه حمایت خوبی بگیریم و از چند فیلمساز خوب دعوت به تولید کنیم و خودمان چشمه شویم. جشنواره یک شور و نشاط است گرچه نشاطش به اندازه فجر نیست، ولی به اندازه خودش برکت است. باید به سمت چشمه شدن پیش برویم، در بخش آفرینش‌های شهری چنین پتانسیلی را داریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.