یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

در سال ۱۴۰۱؛

رسانه ملی با سریال‌های طنز به استقبال نوروز می‌رود

بررسی سریال های مناسبتی سیما در نوروز ۱۳۹۸

سینماپرس: در حالی سریال های نوروزی چند شبکه تلویزیون مشخص شده است که شبکه سه سیما با اعلام نکردن نام سریال خود کنجکاوی مخاطبان را برانگیخته است.

به گزارش سینماپرس، شبکه‌های تلویزیونی همیشه برای نوروز ویژه برنامه‌ها و سریال‌های مخصوصی را تدارک می‌بینند و این مساله باعث می‌شود که رقابت بین شبکه‌های تلویزیونی برای جذب بیشتر مخاطب شکل بگیرد.

سریال‌های نوروزی شبکه‌های مختلف تلویزیونی در نوروز ۱۴۰۱ مشخص شده‌اند و تنها شبکه سه سیما است که هنوز سریال نوروزی خود را معرفی نکرده است و گمانه زنی‌هایی درباره «نجلا ۲» و «جناب عالی» می شود. در این گزارش به بررسی سریال‌های نوروزی شبکه یک، دو و پنج و گزینه‌های نوروزی شبکه سه پرداخته‌ایم.

شبکه یک

فصل سوم سریال «زیرخاکی» مانند دو فصل اخیر خود به کارگردانی و نویسندگی جلیل سامان ساخته شده است. فصل اول این مجموعه نخستین بار در رمضان سال ۱۳۹۹ روی آنتن رفت و پربیننده‌ترین سریال رمضانی شد. فصل دوم «زیرخاکی» خرداد ماه امسال پخش شد و بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه فصل سوم «زیرخاکی» نیز به عنوان سریال نوروزی شبکه یک در نظر گرفته شده است.

بازیگران این سریال عبارتند از پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، پیام احمدی نیا، اکبر رحمتی، خسرو احمدی، اصغر نقی زاده، ایرج سنجری، مریم سرمدی، مهری آل آقا، ابراهیم طلعتی نژاد، فاطمه نیشابوری، حسین عقدایی، عبدالحمیم تقلبی، افشین طایی، رایان سرلک با حضور هومن برق‌نورد و هنرمندی نسرین نصرتی.

رسانه ملی با سریال‌های طنز به استقبال نوروز می‌رودشبکه دو

سریال ۱۳ قسمتی «خداداد» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، محصول گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما برای پخش از این شبکه در نوروز ۱۴۰۱ آماده می‌شود.

رضا ناجی، پیام دهکردی، علی صبوری، سوسن پرور، مهرناز بیات، آرش تاج، آرش نوذری، افشین نخعی، زهره حمیدی، شیرین بینا، سارا باقری، مهرزاد جعفری، جواد زیتونی، فریبا سادات مرتضوی، سیامک اشعریون، سیاوش طهمورث، امیرحسین غفاری، کوثر حیدری در این سریال نوروزی ایفای نقش می‌کنند.

رسانه ملی با سریال‌های طنز به استقبال نوروز می‌رودشبکه پنج

سریال «دردسرهای شیرین» به تهیه کنندگی سید علی اکبر محمودی مهریزی و کارگردانی سهیل موفق برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه پنج سیما در حال تولید است. «دردسرهای شیرین» داستانی اجتماعی با رگه‌هایی کمدی دارد و پوریا پورسرخ و مریم مومن نقش زوج قصه «دردسرهای شیرین» را بر عهده دارند.

یوسف مرادیان و سمیرا حسینی، افسانه بایگان، پاشا جمالی نیز دیگر نقش‌های اصلی این سریال را بازی می‌کنند. رضا و رسول توکلی، شهین تسلیمی، مرتضی کاظمی، فهیمه سلیمانی، ژیلا دایی و سهیل قاصدی نیز سایر بازیگران این سریال هستند.

رسانه ملی با سریال‌های طنز به استقبال نوروز می‌رودشبکه سه

شبکه سه با اینکه برنامه‌های مختلف خود را برای نوروز معرفی کرده‌است و با مجموعه‌های متفاوت «عصر جدید» ، «زوجی‌نو» ، «اعجوبه‌ها»، «سمت خدا» و مستند مسابقه «خانه‌ما» به استقبال نوروز ۱۴۰۱ می‌رود، ‌هنوز سریال نوروزی خود را معرفی نکرده است و حدس و گمان‌هایی از بین گزینه‌های مختلف آماده در این شبکه زده می‌شود.

سریال‌های «جناب عالی» و فصل دوم «نجلا» گزینه‌هایی هستند که یکی از آن‌ها در نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

اما علی ملاقلی پور کارگردان سریال تلویزیونی «کتونی زرنگی» به تهیه کنندگی محمدرضا شفاه که قرار بود از بهمن ۱۳۹۸ روی آنتن شبکه سه قرار بگیرد ولی دلایلی توقیف شد و تا به الان خبری از امکان پخش آن از سمت مسئولان شبکه سه اعلام نشده است، اما شب گذشته کارگردان این سریال با انتشار پستی در صفحه شخصی خود از تعامل مدیران صداوسیما برای رفع توقیف سریال طنز «کتونی زرنگی» خبر داد.

این سریال با حضور زنده یاد علی سلیمانی تولید شده است.

هدایت هاشمی، افسانه چهره‌آزاد، ملیکا شریفی نیا، علی سلیمانی، جواد پورزند، شاپور کلهر، با معرفی زوج علیرضا جعفری و مصطفی ساسانی، با حضور محمود جعفری و امیرحسین صدیق، با هنرمندی برزو ارجمند و سحر ولدبیگی و بازیگران خردسال رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی در «کتونی زرنگی» ایفای نقش می کنند.

رسانه ملی با سریال‌های طنز به استقبال نوروز می‌رود «جناب عالی»

سریال کمدی پربازیگر «جناب عالی» به تهیه‌کنندگی مصطفی رضوانی و کارگردانی عادل تبریزی گزینه اصلی شبکه سه به تازگی که در ۱۵ قسمت تولید شده است و درحال حاضر در پس تولید قرار دارد که احتمال می‌رود برای نوروز ۱۴۰۱ درحال آماده شدن است.

در این سریال امیرحسین رستمی، حسین سلیمانی، نصرالله رادش، بیژن بنفشه‌خواه، میرطاهر مظلومی، مهوش وقاری، گیتی معینی، رضا بنفشه‌خواه، سروش طاهری، بلور کساییان، ایمان اسماعیل‌پور، محمد الهی، کیوان صباغ، رضا سخایی، میثم سجادی، امیر محاسبتی، جواد سلطانی، مصطفی پروین، ایمان راد و با حضور بیتا سحرخیز و هنرمندی منوچهر آذری، ایفای نقش می‌کنند.

«جناب عالی» سریالی کمدی – اجتماعی است که قرار است با نگاهی طنز به نقد سیستم‌ اداری کشور و مانع تراشی‌های بر سر انجام کارها بپردازد.

سریال‌ «جناب عالی» مانند سه سریال نوروزی شبکه‌های ۱، ۲ و ۵ با فضایی اجتماعی و طنز تولید شده اند و با انتخاب هر کدام از این سریال‌ها، با یک مجموعه کامل از سریال‌های طنز در شب‌های نوروز ۱۴۰۱ همراه هستیم.

البته نکته‌ای که باید قابل توجه قرار بگیرد امکان موفقیت سریال‌های طنز صدا و سیما در سال‌های اخیر است زیرا معدود سریال طنزی وجود دارد که در سال‌های اخیر ساخته و مانند سریال‌های «پایتخت» و «زیر خاکی» با استقبال گسترده مردم رو به رو شده باشد و نامش بین سریال‌های موفق صدا و سیما قرار بگیرد و عمده سریال‌های باکیفیت و ماندگار صدا و سیما سریال‌های ملودرام، تاریخی و اجتماعی هستند که می‌توان یه سریال‌های «مدار صفر درجه»، «مختارنامه»، «وضعیت سفید»، «نابرده رنج»، «ستایش» و… اشاره کرد.

رسانه ملی با سریال‌های طنز به استقبال نوروز می‌رود «نجلا»

سریال دیگری که برخ از آن به عنوان سریال نوروزی شبکه سه نام می برند ولی احتمال پخش آن در این بازه زمانی ضعیف است، فصل دوم سریال «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و به تهیه‌کنندگی سعید سعدی از تابستان ۱۴۰۰ تصویربرداری خود را آغاز کرده است و احتمال می‌رود که به دلیل فضای مذهبی و استقبالی که از این سریال در فصل اول شده بود، به دلیل پیوستگی ایام نوروز ۱۴۰۱ و ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سه قرار بگیرد که در این صورت با سریال متفاوتی از نظر ژانر و محتوا همراه خواهیم بود.

البته فصل دوم سریال «نجلا» در حدود ۳۰ قسمت تولید شده است و به همین دلیل احتمال پخش این سریال شاید در ایام نوروز کمتر از دو سریال دیگر شبکه سه سیما باشد. در صورت پخش سریال «نجلا»، شاهد سریالی در لوکیشن‌های مختلف در جنوب تهران، آبادان و خرمشهر، زندان و تعدادی از شهرهای کشور عراق مانند کربلا هستیم که احتمال می‌رود با سریال جذاب‌تری در مقایسه با فصل اول آن رو به رو باشیم.

فصل اول «نجلا» سال گذشته در ۱۵ قسمت برای پخش از شبکه سوم سیما در ایام اربعین حسینی آماده شده بود و به همین دلیل احتمال پخش این سریال در ایام ماه محرم و یا اربعین هم وجود دارد.

رسانه ملی با سریال‌های طنز به استقبال نوروز می‌رودبر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما از سریال‌های تلویزیونی شبکه‌های مختلف در نیمه دوم شهریور و مهرماه ۹۹ فصل اول سریال «نجلا» با ۳۵٫۵ درصد مخاطب و ۸۳٫۶ درصد، بهترین سریال تلویزیونی در آن زمان شده بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.