دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷

خلأ توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی در هنرهفتم/۲

بهمنی: بیش از ۲ دهه است فرهنگ دینی از سینمای ما فاصله گرفته/ توقع ما از مدیران جدید سینمایی مقابله با تفکرات سکولاریستی در سینما و ایجاد وحدت بین حوزه و هنرهفتم است

حمید بهمنی در نشست تحلیلی «فرصت‌ها و تهدیدها»

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در خصوص خلأ توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی در هنرهفتم و لزوم رفع این نقصان گفت: بیش از ۲ دهه است فرهنگ دینی از سینمای ما فاصله گرفته و متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی هیچ قدمی برای رفع این فاصله برنداشته اند و همین باعث شده تا فرهنگ منحط غربی و دیدگاه های روشنفکرمآبانه بیش از پیش در تولیدات سینمایی خودنمایی کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «گلوگاه شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مراکز تأثیرگذار در سینما باید دلسوزانه بر تولیدات هنرهفتم کنترل و نظارت می کردند که متأسفانه این اتفاق رخ نداد و نگاه افسارگسیخته به سینما باعث شد تا روز به روز ما بیشتر دچار انحطاط و سقوط اخلاقی در این حوزه شویم.

وی ادامه داد: دین را هرگز نمی توان با تفکرات سکولاریستی دید؛ اگر چنین اتفاقی رخ بدهد بی تردید سینما از مفاهیم دینی خالی می شود. ما برای آنکه بتوانیم سینمای کشور را در مسی درست انسانی و اسلامی هدایت کنیم باید همانطور که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی پیوند بین حوزه و دانشگاه طراحی شد پیوندی میان سینما و مفاهیم دینی به وجود بیاوریم. سینما باید با مفاهیم دین مبین اسلام پیش برود و این اتفاق نیازمند آن است که بتوانیم ارتباط تنگاتنگی میان حوزه های علمیه و هنرمندان سینما به وجود آوریم و این ها را با یکدیگر تلفیق کنیم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه توقع ما از مدیران جدید سینمایی مقابله با تفکرات سکولاریستی در سینما و ایجاد وحدت بین حوزه و هنرهفتم است تصریح کرد: ایجاد وحدت بین حوزه و سینما امر مهمی است که مدیران سینمایی نباید نسبت به آن غافل شوند. بارها دیده شده بسیاری از فیلمسازان به دلیل ناآگاهی که نسبت به دین دارند مسائل سیاسی، اجتماعی و... را در فیلم های شان به غلط به تصویر می کشند به نحوی که بارها به تصویر کشیدن مسأله ای مانند قصاص در آثار سینمایی باعث ایجاد شبهه و شائبه هایی شده است. بی شک اگر میان حوزه و سینما وحدت ایجاد شود دیگر شاهد این اتفاقات ناگوار نخواهیم بود.

بهمنی تأکید کرد: با توجه به شناختی که از مسئولان دولت جدید داریم توقع می رود هرچه زودتر جلوی تفکر سکولارها در سینما را بگیرند. بی تردید مدیران محترم سینمایی نگاه تخصصی دارند و این بهترین فرصت است که به این قبیل مسأله توجه کنند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: مدیران باید تمام اهتمام و عزم خود را به کار ببندند تا سینما از این پس فاقد مفاهیم دینی نباشد. جلوی مفاهیم ضد دینی در سینما باید به جد و به ضرس قاطع گرفته شود. فرهنگ ایرانی-اسلامی باید در آثار سینمایی ما جاری و ساری شود. این فرهنگ باید هم در محتوای فیلم ها و در هم در تمام بخش ها و جزئیات فیلم ها مانند پوشش بازیگران، طراحی صحنه، گریم و... رعایت شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.