شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱

برگزاری آئین اختتامیه «جشنواره موسیقی فجر» با حضور «وزیر ارشاد»؛

اسماعیلی: ریل گذاری جدید فرهنگ و هنر کشور با استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان ما انجام خواهد گرفت!

سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی در مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: وزیر ارشاد در واکنش به طرح برخی انتقادات نسبت به جشنواره‌های فجر تأکید کرد که خطای یک فرد را نباید به جامعه هنری تسری داد.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر گفت: از همه عزیزانی که در برگزاری این جشنواره نقش آفرینی کردند. در این شرایط سخت کرونایی تشکر می‌کنم. ما امسال آماده شده بودیم که با حضور حداکثری مخاطبان گرامی جشنواره را برگزار کنیم، اما اتفاقات و سویه جدید کرونا باعث شد که پیش بینی ما انجام نشود. اما موفق شدیم با تعداد کمتر این رویداد را برگزار کنیم و امروز مراسم پایانی فجر موسیقی را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: این رویداد موفقیت‌های قابل اعتنایی داشته است و بیش از ۱۷۰۰ هنرمند در برپایی جشنواره از ۹ استان و کشورهای خارجی حضور مؤثری داشتند. این همان ظرفیت بالای هنر موسیقی ایران زمین را نشان می‌دهد و این مایه مباهات ماست که هنر موسیقی ما آنچنان زبان گیرایی دارد که در تمام دنیا مورد اقبال و پذیرش است. ما در حوزه ارتباطات بین‌المللی حتماً به حضور اهالی موسیقی نیاز داریم. من لازم است از پیشکسوتان عزیز قدردانی کنم که چراغ راه موسیقی ما هستند. این عزیزان مانند مادری غمخوار و مهربان و پدری دلسوز و فداکار کنار جشنواره بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برای ما حضور استادان موسیقی در جشنواره مایه مباهات است و من به همه این عزیزان ادای احترام می‌کنم. جناب آقای ریاحی بسیار لطف داشتند که دبیری جشنواره را پذیرفتند و ما امروز در صف اول، حضور این عزیزان را داریم که در کنار جشنواره موسیقی فجر بودند. ما در حرکت رو به جلو حتماً نیازمند استفاده از تجربه‌های این بزرگان هستیم.

وی افزود: این جشنواره با نام و یاد شهید وطن، قهرمان ملت ایران و پهلوان جهان اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی شروع شد و این از مواهب جشنواره موسیقی فجر بود. ما برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر باید به نقش هم افزایی نهادهای دیگر نیز توجه داشته باشیم. این در حالی است که توجه به موسیقی نواحی ایران به عنوان یک گنجینه بزرگ ایرانی موقعیت و استعداد بزرگی است که باید روی آن تاکید ویژه‌ای داشته باشیم. این هنر امکان انسجام و بسیج اراده‌ها را فراهم می‌کند. همین اجرای سرودی که امروز فرزندان ایران داشتند چقدر برای ما زیبا بود؟ این هنر جاودان موسیقی است که نسل‌ها را به هم پیوند می‌زند و ما این نعمت را می‌توانیم در موسیقی نواحی هم ببینیم.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: من به چند سیاست قطعی و راهبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم اشاره کنم. نکته اول اینکه جمع هنرمندان موسیقی ایرانی از اصیل‌ترین هنرمندان کشورمان هستند که با احترام به فرهنگ ایرانی و آئین‌های دینی نامشان گره خورده است و هیچکس حق ندارد به جریان فرهنگی هنری ما با غیر این نگاه و منظر توجه داشته باشند. اگر یک جایی یک نفر خطایی انجام می‌دهد این را نباید به جامعه هنری ما تسری داد.

وی افزود: اینها سرمایه‌های ما هستند و کسی حق ندارد به ادبیات غیرفرهنگی با این عزیزان صحبت کند. اینها در پیشانی فرهنگ ما حضور ما دارند که ما خادم آنها هستیم. نکته دوم تلاش دست‌اندرکاران جشنواره‌های هنری کشور است که در بدترین شرایط و مشکلات کارهای بسیار مهمی را در برگزاری جشنواره انجام دادند که انصاف نیست یک نقطه ضعف به همه بخش‌های این رویدادها و دستاوردها تسری بدهیم. این انصاف نیست.

وزیر ارشاد ادامه داد: نکته سوم هم اینکه دغدغه‌های جامعه ایمانی ما برای ما بسیار اهمیت دارد و حالا اگر فردی کاری کند که به این باورها توهین شود این هم محکوم است و ما اعلام انزجار می‌کنیم. شاید این موضوع مسئولیت مستقیمی برای ما نداشته باشد اما اگر فردی خطایی مرتکب شود که توهین به سلوک ایمانی ما باشد برای ما محکوم است و اگر دل عزیزان آزرده شده است من عذرخواهی می‌کنم.

وی تاکید کرد: ریل گذاری جدید فرهنگ و هنر کشور با استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان ما انجام خواهد گرفت. اینها پیشتازان هنر انقلاب اسلامی ما هستند و من یادم نمی‌روند که جامعه هنرمندان در بزنگاه‌های مختلف با چه دلسوزی و فداکاری همراهی ویژه‌ای داشتند. این در حالی است که تربیت نسل جوان برای پرورش استعدادهای هنری در این زمینه مهم‌ترین وظیفه‌ای است که روی آن تاکید داریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.