سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱

مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو/۳

فتاحی: مدیران وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما تدبیری عاجل برای رفع بحران معیشتی هزاران سینماگر بیکار و خانه نشین داشته باشند

نیلوفر فتاحی

سینماپرس: نیلوفر فتاحی طراح صحنه و لباس سینما در خصوص وضعیت بحرانی معیشتی سینماگران و مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو گفت: وضعیت زندگی بخش اعظمی از سینماگران روز به روز در حال بحرانی تر شدن است؛ مدیران وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما تدبیری عاجل برای رفع بحران معیشتی هزاران سینماگر بیکار و خانه نشین داشته باشند به ویژه نیاز است در آستانه نوروز تدبیری ویژه از سوی مدیران سینمایی توأم با حفظ حرمت هنرمندان صورت گیرد تا در ایام عید لبخند بر لب همه سینماگران باشد و کسی شرمنده خانواده اش نشود.

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «بی سرزمین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این باعث تأسف است که اصولاً در سینمای ایران به صنوفی مانند لباس و صحنه اهمیت داده نمی شود. در کل فعالان پشت صحنه سینما هیچ وقت به خوبی دیده نشده و نمی شوند و مورد توجه مدیران نیستند و آن ها بیشتر به بازیگران و کارگردانان و... توجه می کنند و این در حالی است که زحمات فعالان پشت صحنه بسیار سخت تر است و بی تردید تا آن ها نباشند فیلمی تولید نخواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین و اساسی ترین مشکلات ما این است که حضور در پروژه ها به دلایل باندبازی و... تنها معطوف به چند چهره خاص شده؛ مثلاً یک نفر همزمان در ۳-۴ پروژه مشغول به کار است اما فرد دیگری که اتفاقاً سواد و دانش و مهارت و تجربه بالاتری دارد سال ها است در بیکاری مطلق به سر می برد. این وظیفه صنف و خانه سینما است که تدبیری برای رفع این معضل داشته باشد و اجازه ندهد کار کردن در پروژه ها تنها محدود به چند فرد خاص شود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: من امیدوارم در سال جدید تدبیری اندیشه شود تا با نظارت دقیق خانه سینما بر عملکرد اصناف از ظرفیت تمامی هنرمندان به یک اندازه بهره برداری صورت گیرد. ما این همه هنرمند در سینمای ایران داریم و شایسته نیست در پروژه ها تنها برخی چهره های خاص حضور داشته باشند.

فتاحی تأکید کرد: فقدان بیمه بیکاری، ناکارآمد بودن بیمه درمانی، نبود امنیت شغلی و... همه جزو موارد آسیب زا است؛ کمترین توقع ما از مدیران سینمایی جدید این است که تدبیری برای رفع این معضلات و مشکلات متعدد و ریز و درشت ما سینماگران داشته باشند و ما را به حال خود رها نکنند. به همه این مسائل باید مشکلات شدید اقتصادی را هم اضافه کرد که سبب شده دیگر توان و رمقی برای ما باقی نماند.

مدیر هنری سریال خانگی «اکازیون» در خاتمه این گفتگو خطاب به مدیران سینمایی اظهار داشت: فعالان پشت صحنه سینما در رنجند! تا دیر نشده به فکر ما باشید، ما را ببینید و صدای مان را بشنوید!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.