چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت- بخش اول

قدرتنمایی پلتفرم‌ های اینترنتی در سال ۲۰۲۱ تهدیدی برای سینماهای جهان

مهمترین اخبار سینمای جهان در سالی که گذشت

سینماپرس: رصد کردن اخبار مهم سینمایی در سالی که گذشت می‌تواند خط مشی و مسیری که سینما در پیش گرفته را به علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان جدی سینما نشان دهد. قطعاً در طول سال اتفاقاتی رخ داده که در سینما ناگزیر بوده که از جمله آن‌ ها درگذشت بزرگانی چون «ژان پل بلموندو» و «برتران تاورنیه» است که با وجود اهمیت این افراد در سینما، این اخبار نمی‌تواند مسائلی تعیین‌کننده و مشخص‌کننده مسیر در پیش‌روی سینما باشد.

علی ناصری/ در این گزارش سعی شده مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت را مرور کنیم.

***************************

یکی از اتفاقات مهم سال گذشته مربوط به بزرگ‌ترین پلتفرم اینترنتی جهان می‌شود. نتفلیکس که در زمان شیوع ویروس کرونا به خوبی توانست قدرتنمایی کند در سال گذشته نیز به این قدرتنمایی و پیشرفت ادامه داد.

نتفلیکس ۲۲۱.۸۴ میلیون مشترک در سال ۲۰۲۱ داشت که این میزان نسبت به سال گذشته ۸.۹ درصد رشد داشته است. اصلی‌ترین دلیل این پیشرفت سرویس استریم نتفلکیس عنوان شده است. سریال «جادوگر» در سال گذشته توانست ۴۸۴ میلیون ساعت بازدید در ۲۸ روز ابتدایی پخش خود یکی از عوامل پیشرفت این پلتفرم باشد و در کنار آن سریال «تو» توانست ۴۶۸ میلیون ساعت بازدید داشته باشد که ارقامی قابل توجه به نظر می‌رسند.

سریال «بازی مرکب» که می‌توان آن را پدیده سال گذشته نتفلیکس دانست توانست در ۸۰ کشور پربیننده‌ترین سریال باشد که قطعاً آماری خیره‌کننده و مهم به حساب می‌آید. «بازی مرکب» که در واقع یک سریال کره‌ای به حساب می‌آید در سال گذشته ۱.۶۵ میلیارد ساعت بازدید داشته است. در کنار این سریال پرطرفدار، سریال «سرقت پول» که یک اثر اسپانیایی به حساب می‌آید توانست میزان بازدید خود را به ۶.۷ میلیارد ساعت برساند.

پس از موفقیت نتفلیکس در جذب مخاطب این مجموعه بیانیه‌ای صادر کرد که نشان دهنده برنامه‌ریزی طولانی مدت نتفلیکس برای کسب موفقیت‌های بیشتر در زمینه تولید آثار سرگرم‌کننده است و همین بیانیه می‌تواند یکی از مهم‌ترین اخبار سال ۲۰۲۱ باشد. نتفلیکس در بیانیه‌ای تأکید کرد: حتی در دنیایی که توسط عدم قطعیت و رقابت رو به رشد احاطه شده، ما به چشم‌انداز رشد بلند مدت خود خوشبین هستیم زیرا سرویس‌ های استریم در سراسر جهان جایگزین سرگرمی‌ های خطی می‌ شوند. ما به طور مداوم در حال بهبود نتفلیکس هستیم تا بتوانم مشترکین خود را راضی نگه داریم، سهم خود را افزایش دهیم و پیشتاز این انتقال باشیم.

به گفته بسیاری از کارشناسان موفقیت سریال «بازی مرکب» در سال گذشته در کنار موفقیت گروه موسیقی BTS و فیلم «انگل» توانسته تأثیر چشمگیری بر تبلیغ و ترویج فرهنگ کره‌جنوبی داشته باشد. نتفلیکس با حمایت از تولیدات خارجی و پخش این آثار به شبکه‌ای جهانی تبدیل شده که علاوه بر امکان استفاده از استعدادها و ایده‌های نو در سراسر جهان خطر به انحصار کشیدن تولیدات سینمایی و حتی جشنواره‌ها را نیز گوشزد می‌کند. نتفلیکس حتی توانسته قواعد جشن‌ها و آکادمی‌هایی چون اسکار را با توجه به قدرتی که دارد تغییر دهد و امکان راه‌یابی آثارش به این رویدادها را فراهم کند.

در کنار نتفلیکس می‌توان به دیگر پلتفرم مهم اینترنتی اشاره کرد. «HBO» دیگر پلتفرم مهمی است که سال گذشته را با نزدیک به ۷۴ میلیون مشترک به پایان رساند. با وجود اینکه این رقم نسبت به نتفلیکس شاید بسیار اندک به نظر برسد مدیرعامل وارنرمدیا عملکرد «HBO» را فراتر از حد انتظار دانست.

بیشترین موفقیت سرویس «HBO» را در سال گذشته می‌توان مربوط به فیلم‌هایی دانست که توسط آن پخش شدند و در بین این آثار مطرح‌ترین آن‌ها را می‌توان «تلماسه» و «رستاخیزهای ماتریکس» دانست.

در سالی که گذشت «Apple tv+» هم توانست خود را به عنوان یک پلتفرم جدی و قدرتمند وارد این رقابت کند. هر چند که شاید میزان مخاطبان و بازدیدهای این پلتفرم نسبت به نتفلکیس و «HBO» قابل قیاس نباشد اما عملکرد آن برای جذب مخاطب و ساخت سریال‌های مختلف به وضوح نویددهنده شکل‌گیری یک پلتفرم قدرتمند دیگر را می‌دهد.

«Apple tv+» در سال آینده ساخت سریال‌های «هجوم»، «بنیاد»، «کوچک شدن در بعدی»، «آقای کورمن»، «دیدن»، «تد لاسو» و «برنامه صبحگاهی» را در دستور کار دارد. استقبال خوب از دو سریال «هجوم» و «دیدن» به خودی خود می‌تواند نشان از موفقیت این سرویس در ابتدای راه خود باشد. از طرفی موفقیت «تد لاسو» در جذب مخاطب و همچنین موفقیت در مراسم امی نشان‌دهنده موفقیت «Apple tv+» در ساخت آثار با کیفیت است.

از نکات جالب توجه مراسم امی سالی که گذشت، رکوردشکنی نتفلیکس با ۴۴ جایزه است و این در حالی است که در مراسم گلدن گلاب ۲۰۲۲ دو سریال «وراثت» و «Hacks» موفق به کسب جوایز بهترین سریال‌های درام و کمدی یا موزیکال شدند که هر دو سریال از محصولات HBO به حساب می‌آمدند. رقابت این پلتفرم‌ها علاوه بر جذب مخاطب در موفقیت برای کسب جوایز معتبر نیز کاملاً مشهود است و این نشان می‌دهد که در آینده شبکه‌های اینترنتی نقشی جدی در صنعت سرگرمی‌سازی خواهند داشت و همانطور که همواره قدرت گرفتن این پلتفرم‌ها زنگ خطری برای سینماها به صدا در می‌آورد در سال‌های اخیر این زنگ خطر بیش از همیشه به گوش می‌رسد و با رونق گرفتن و قدرت گرفتن شبکه‌های اینترنتی در ساخت و پخش سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی و همچنین کنار آمدن جشنواره‌ها با تولیدات این شبکه‌ها برای حضور در رویدادهای سینمایی می‌تواند نشانی جدی و پر رنگ از افول سینماها در سال‌های آینده باشد.

بدون شک بیشتر شدن شبکه‌های اینترنتی در کنار «نتفلیکس»، «HBO»، «Apple tv+»، «دیزنی پلاس» و... امری گریزناپذیر است که تولیدات سینمایی را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و حتی بیشترین مخاطبان سینما را نیز از آن خود می‌کند. باید منتظر ماند و دید که علاقه‌مندان به سینما در برابر این تهدید بزرگ برای نجات این هنر به شکل سنتی چه اقداماتی خواهند داشت.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.