دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

نگاهی به کارنامه مطرح ترین سینماگران متوفی جهان در سال ۲۰۲۱ - بخش اول

از ستاره تکرارنشدنی سینمای فرانسه تا بازیگران برنده اسکار

مطرح ترین سینماگران متوفی جهان در سال ۲۰۲۱ - بخش اول

سینماپرس: در سال ۲۰۲۱ که چند ماهی از پایان آن می‌گذرد نام‌های آشنایی در عالم سینما از دنیا رفتند که در بین آن‌ها نام بازیگران و کارگردان‌های بزرگی به چشم می‌خورد. سینماگرانی که قطعاً علاوه بر خاطره‌سازی برای چندین نسل، به دلیل شهرت و آوازه جهانی‌شان قطعاً در شکل‌گیری فرهنگ‌های مختلف و پیشرفت سینما تأثیراتی چشمگیر داشته‌اند.

علی ناصری/ مرگ هر هنرمند می‌تواند بهانه‌ای باشد برای اینکه نگاهی به جایگاه و نقش او در عرصه هنر داشته باشیم. در ادامه به معرفی چند تن از مطرح‌ترین سینماگرانی که در سال ۲۰۲۱ از دنیا رفتند می‌پردازیم.

۱- ند بیتی

ند بیتی بازیگر مطرح آمریکایی که در فیلم‌ های سینمایی موفقی چون «داستان اسباب‌بازی ۳»، «سوپرمن»، «سوپرمن ۲»، «رنگو»، «تک‌تیرانداز»، «همه مردان رئیس‌جمهور»، «شبکه»، «رهایی»، «جن‌گیر ۲: مرتد»، «نشویل»، «انگیزه عدالت»، «او بازی را برد» و «مقدمه یک بوسه» ایفای نقش کرده است.

بیتی به قدری در فیلم «شبکه» سیدنی لومت نقشش را به خوبی ایفا کرد که به خاطر ۶ دقیقه حضورش در این فیلم نامزد کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شد.

بیتی در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱ با مرگ طبیعی درگذشت.

۲- نورمن لوید

نورمن لوید که شاید پیرترین بازیگر فعال جهان بود در سال ۲۰۲۱ در سن ۱۰۶ سالگی درگذشت. او علاوه بر بازیگری در تهیه‌کنندگی و کارگردانی آثار سینمایی نیز فعالیت داشت و بیش از ۷۰ سال در تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت کرد.

وی در دهه ۱۹۳۰ میلادی به عنوان یک بازیگر جوان نیویورکی در گروه‌ تئاتراکشن، تئاتر فدرال و تئاتر مرکوری عضو بود و با اسطوره‌های کارگردانیچون مکس راینهارت، جوزف لوزی، الیا کازان و اورسون ولز همکاری کرد.

لوید اولین بار با فیلم «خرابکار» به کارگردانی آلفرد هیچکاک وارد دنیایسینما شد و طی ۱۰ سال در ۲۱ فیلم دیگر از جمله «طلسم شده» هیچکاک، «جنوبی» ساخته ژان رنوار، «اِم» به کارگردانی لوزی، «روشنی‌های صحنه» ساخته چارلی چاپلین و «قدم زدن زیر آفتاب» از لوییس مایل‌استون بازی کرد.

وی اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی به کارگردانی تئاتر روی آورد و کارگردانی برای تلویزیون را نیز امتحان کرد. از مهمترین آثار او در حوزه فیلمسازی می‌توان به پنج فیلم نیم ساعته تحت عنوان آقای لینکلن نوشته جیمز ایجی، رمان‌نویس آمریکایی، اشاره کرد.

نورمن لوید همچنین دستیاری تهیه‌کننده در مجموعه تلویزیونی «آلفردهیچکاک تقدیم می‌کند»، تهیه‌کنندگی و کارگردانی چند قسمت از مجموعه تلویزیونی «داستان‌های باورنکردنی»، بازی در فیلم «انجمن شاعران مرده» ساخته پیتر ویر و «عصر معصومیت» مارتین اسکورسیزی را نیز در کارنامه فعالیت هنری خود داشت.

۳- المپیا دوکاسیس

المپیا دوکاسیس یکی دیگر از بازیگران مطرحی است که در سال ۲۰۲۱ از دنیا رفت. او که بیش از هر چیز شهرتش را مدیون بازی در فیلم «ماه‌زده» نورمن جویسون بود توانست برای بازی در این فیلم نیز برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود.

دوکاکیس در تاریخ ۱ مه ۲۰۲۱ پس از یک دوره بیماری که در بیمارستان تحتمراقبت قرار داشت در سن ۸۹ سالگی در خانه خود در منهتن درگذشت.

دوکاسیس علاوه بر سینما در تئاتر نیز فعالیت داشت. از دیگر آثار این بازیگر در سینما می‌توان به فیلم‌های «لیلیت»، «ببین کی داره حرف می‌زنه»، «ماگنولیاهای فولادی»، «پدر»، «آفرودیت توانا»، «همه چیز تمام» و «در سرزمین زنان» اشاره کرد.

۴- کریستوفر پلامر

کریستوفر پلامر یکی از مطرح‌ترین بازیگرانی است که در سال ۲۰۲۱ از دنیا رفت. او با سابقه ۵۰ ساله در سینما در ۵ فوریه ۲۰۲۱ در خانه خود دروستون، کانتیکت در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

پلامر که بازی لاورنس الیویه در «هنری پنجم» الهام‌ بخش بازیگر شدن او بودجوایز فراوانی را برای هنرنمایی‌های خود دریافت کرد که مهمترین آن‌ها یکجایزه اسکار، دو جایزه امی، دو جایزه تونی، یک جایزه گلدن گلوب و یک جایزه بفتا هستند. پلامر با دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سال ۲۰۱۲ برای فیلم تازه‌کارها، مسن ترین بازیگری است که تاکنون جایزه اسکار را دریافت نمود. وی همچنین برای همین فیلم برنده جایزه از مراسم گلدن گلوب به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

«اشک‌ها و لبخندها»، «بازگشت پلنگ صورتی»، «مردی که می‌خواست سلطان باشد»، «آماتور»، «مالکوم ایکس»، «ذهن زیبا»، «اسکندر»، «دختری با خالکوبی اژدها» و «تمام پول‌ها جهان» از جمله فیلم‌هایی هستند که پلامر در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده است.

۵- ژان پل بلموندو

ژان پل بلموندو شاید مطرح‌ترین سینماگری باشد که در سال ۲۰۲۱ از دنیا رفت. این ستاره فرانسوی که در طول بیش از ۶۰ سال فعالیت هنری در بیش از ۸۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است یکی از نام‌های ماندگار عرصه بازیگری در تاریخ سینما خواهد بود.

بلموندو در ۶ سپتامبر ۲۰۲۱ در خانه خود در پاریس، در سن ۸۸ سالگی درگذشت. وی از زمانی که دو دهه قبل دچار سکته مغزی شده بود، از نظرسلامت رو به بهبودی بود. ادای احترام ملی برای او در ۹ سپتامبر برگزار شدو امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه بلموندو را «قهرمان ملی» خواند.

«از نفس افتاده»، «زن زن است»، «جنایت در یک صبح تابستانی»، «پی‌یرو خله»، «آیا پاریس در حال سوختن است؟»، «ترس بر فراز شهر»، «کازینو رویال»، «استاویسکی» و «طغیانگر» از جمله‌ فیلم‌هایی هستند که ژان پل بلموندو در آن‌ها ایفای نقش کرده است. بلموندو آخرین بار در سال ۲۰۱۱ برای بازی در فیلم «از فیلمی به فیلم دیگر» کلود للوش مقابل دوربین رفت.

پس از مرگ بلموندو تنها سینماگر بازمانده از موج نوی فرانسه را می‌توان ژان لوک گدار دانست.

۶- مایکل کنت ویلیامز

در ششم سپتامبر سال ۲۰۲۱ جسد بی جان مایکل کنت ویلیامز در آپارتمانش پیدا کرد. گفته می‌شود او به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را ۵۴ سالگی از دست داده است.

ویلیامز در فیلم‌هایی چون «هالک شگفت‌انگیز»، «معجزه در سنت آنا»، «جاده»، «۱۲ سال بردگی»، «خباثت ذاتی»، «شکارچیان روح» و «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» ایفای نقش کرده است.

این هنرپیشه برای بازی در سریال‌های «اچ بی او» همچون «آن شب»، «بسی» و مینی سریال «وقتی ما را می‌بینند» نامزد دریافت جایزه «امی» شده بود.

۷- اد اسنر

اد اسنر بازیگر برنده جایزه امی (اسکار تلویزیون) و صداپیشه شخصیتکارل فردریکسن در انیمیشن «آپ» (Up) در سال ۲۰۲۱ در سن ۹۱ سال به مرگ طبیعی درگذشت.

اسنر برای بازی در مجموعه «لو گرنت» ۷ بار برنده جایزه امی شده است که از این حیث رکورددار به حساب می‌آید. یکی از مطرح‌ترین آثار اسنر صداپیشگی نقش کارل فردریکسن در انیمیشن «آپ» است.

همچنین به دلیل خدمات ارزنده‌ای که اسنر به تلویزیون آمریکا ارائه داده بود، در سال ۱۹۹۶ یادبودی از او در تالار مشاهیر آکادمی علوم و هنرهای تلویزیونی نصب شد.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.