دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

معرفی مهمترین فیلم های سینمایی سال ۲۰۲۲ - بخش دوم

از «قاتلان ماه شب چهارده» اسکورسیزی تا «باردو» آلخاندرو گونزالس ایناریتو/ کدام فیلم ها در جشنواره های مطرح دنیا خواهند درخشید؟

مهمترین فیلم های سال ۲۰۲۲-بخش دوم

سینماپرس: هر سال با نگاهی به لیست فیلم هایی که از کارگردان های مطرح دنیا برای اکران و رقابت در جشنواره ها مطرح می شود شور و شوقی برای علاقه مندان واقعی سینما به وجود می آید که قرار است فیلم هایی از فیلمسازان محبوبشان را در این سال ببینند. سینماپرس طی یک مقاله ۲ بخشی تلاش کرده تا مخاطبان خود را با مهمترین فیلم هایی سال ۲۰۲۲ آشنا کند.

علی ناصری/ در این مقاله خبری-تحلیلی سعی شده نگاهی داشته باشیم به برخی از مهمترین فیلم ها و فیلمسازان مطرحی که در سال ۲۰۲۲ می توانند گزینه های مهمی برای علاقمندان به سینما، سینمادوستان و سینماگران باشند؛ فیلم ها و فیلمسازانی که هریک از آن ها می‌توانند نظر جشن‌ها و جشنواره‌های مختلفی را به خود جلب کنند و باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام فیلم ها گوی سبقت را در جشنواره ها و نظرات منتقدان می ربایند!؟

همه سینمادوستان و مخاطبان حرفه‌ای سینما می‌دانند که برای اکران بهترین فیلم‌های سال باید چند ماهی از اتمام فصل جوایز بگذرد و قطعاً ابتدای سال فصل چندان مناسبی برای دیدن فیلم‌های مورد انتظار سینمادوستان و مخاطبان حرفه‌ای سینما نیست. به همین دلیل برای معرفی بهترین فیلم‌های سال زمانی مصادف با ایام نوروز می‌تواند بهترین زمان باشد چرا که اخبار را درباره فیلم‌های مورد انتظار دقیق‌تر می‌توان دنبال کرد. به همین منظور در این مقاله به معرفی ۱۵ فیلم برتر سال ۲۰۲۲ پرداخته ایم که در بخش اول آن مخاطبان گرامی سینماپرس با ۸ فیلم مهم سال آشنا شدند و اینک در بخش دوم مقاله با ۷ فیلم دیگر آشنا خواهند شد.

۹- ژرف آب (Deep Water)

آدریان لین کارگردان فیلم‌های محبوبی چون «نردبان جیکوب»، «لولیتا» و «بی‌وفا» پس از ۲۰ سال در ۸۰ سالگی با ساخت فیلم «ژرف آب» به سینما برگشته و طرفداران او در سال ۲۰۲۲ منتظر دیدن شاید آخرین اثر این کارگردان کارکشته باشند.

فیلم جدید لین اثری اقتباسی از رمان پاتریشیا های‌اسمیت است که به نظر یک قصه ترسناک از رابطه مغشوش یک زوج را روایت می‌کند. فاصله گرفتن ۲۰ ساله آدریان لین از سینما و بازگشتش با یک اثر متفاوت می‌تواند از نکات کنجکاوی‌برانگیز برای دیدن فیلم «ژرف آب» باشد. همچنین این فیلم سینمایی می‌تواند یکی از نامزدهای حضور در جشنواره معتبر سال ۲۰۲۲ نیز باشد.

بن افلک، آنا دِ آرماس، تریسی لتس و راشل بلنچارد بازیگران فیلم سینمایی «ژرف آب» هستند. ساخت و اکران این فیلم یک بار به تعویق افتاده است و پیش‌تر قرار بود در سال ۲۰۲۱ اکران شود.

۱۰- مثلث غم (Triangle of Sadness)

روبن اوستلند فیلمساز سوئدی که در سال ۲۰۱۷ با فیلم سینمایی «میدان» موفق به کسب جایزه نخل طلای کن شد فیلم جدید خود را با عنوان «مثلث غم» در سال ۲۰۲۲ اکران خواهد کرد که قطعاً یکی از فیلم‌های مهم در جشنواره‌ های معتبر امسال خواهد بود.

به گفته اوستلند «مثلث غم» یک کمدی سیاه با تمرکز بر زنده یک زوج مشهور در صنعت مد است. در فیلم یک زوج سلبریتی به یک سفر دریایی با ابر ثروتمندها می‌ روند اما کاپیتان کشتی یک مارکسیست است و می‌خواهد از طریق برگزار کردن یک شام بزرگ در طی یک توفان خشن، مسافرانش را تنبیه کند. طی آن مراسم شام ترکیبی از مسمومیت غذایی و دریازدگی اثراتی شدید روی هضم مسافران مشهور دارد.

روبن اوستلند علاوه بر فیلم «میدان» که موفقیت‌های بسیاری برای او به همراه داشته، ساخت فیلم «فورس ماژور» را هم در کارنامه دارد که در سال ۲۰۱۵ نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد.

فیلمبرداری «مثلث غم» با توجه به اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا انجام شده، چالش‌های بزرگی برای گروه به همراه داشته که منجر به طولانی شدن زمان آماده‌سازی فیلم شده است. به همین دلیل اوستلند که همواره علاقه‌مند به طولانی کردن زمان فیلمبرداری آثارش دارد این فیلم را بسیار دیرتر از زمان پیش‌بینی شده آماده نمایش کرد و باید ببینیم که آیا او در سال جاری می‌تواند موفقیت‌های دیگری با فیلم جدیدش کسب کند یا خیر.

۱۱- قاتلان ماه شب چهارده (Killers of the Flower Moon)

مارتین اسکورسیزی کارگردان صاحب‌نام آمریکایی که ساخت آثار درخشانی را در کارنامه خود دارد سال ۲۰۲۲ فیلم سینمایی «قاتلان ماه شب چهارده» را برای آماده اکران دارد که به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد یکی از برترین آثار سال ۲۰۲۲ همین اثر سینمایی است.

جدیدترین فیلم سینمایی اسکورسیزی در زمان حدود ۱۰۰ سال پیش روایت می‌شود و ماجرایی تاریخی را دنبال می‌کند. لئوناردو دیکاپریو، رابرت دنیرو و جسی پلمونز بازیگران اصلی فیلم سینمایی «قاتلان ماه شب چهارده» هستند.

بودجه این فیلم ۲۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است که نسبت به آثار این کارگردان رقم بالایی به نظر می‌رسد. مارتین اسکورسیزی ساخت فیلم‌های موفق و مطرحی چون «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین»، «سلطان کمدی»، «جدامانده» و «هوگو» را در کارنامه خود دارد.

داستان این فیلم در دهه ۱۹۲۰ و زمانی که اکثریت اعضا یک قبیله بومی به قتل می‌رسند، جریان دارد. نکته جالب توجه درباره «قاتلان ماه شب چهارده» این است که این فیلم اولین اثر سینمایی اسکورسیزی در ژانر وسترن به حساب می‌آید. او درباره این فیلم گفته است: فکر می‌کنم که فیلم من وسترن باشد. اتفاق‌ های آن در اوکلاهاما طی سال‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۲۲ رخ می‌دهد وطبیعتاً شاهد کابوی‌ ها خواهیم بود، اما آن‌ ها دارای خودرو و همچنین اسب هستند! این فیلم داستان یک قبیله هندی است.

کتاب دیوید گران که این فیلم از روی آن اقتباس می‌شود، پیرامون قتل‌هایی است که در منطقه اوسیج روی داده بود.

۱۲- الویس (Elvis)

باز لارمن که تجربه موفقی در ساخت فیلم‌های موزیکال دارد در سال ۲۰۲۲ فیلم «الویس» را با موضوع زندگی ستاره مطرح راک‌ اند رول الویس پریسلی آماده نمایش دارد.

این اثر زندگی‌نامه‌ای بر ارتباط الویس پریسلی جوان و مدیرش سرهنگ تامپارکر تمرکز دارد.

آستین باتلر برای حضور در نقش الویس از فرایندهای طولانی گزینش عبورکرده و تام هنکس نقش مقابل این بازیگر است. هنکس نقش سرهنگ تامپارکر را بر عهده دارد. او هنگام فیلم‌برداری همین اثر سینمایی کرونا گرفت وماجرای ابتلای او و همسرش به این بیماری در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری بسیار خبرساز شد.

فیلمی که لورمن درباره پریسلی ساخته غیراقتباسی است و به قلم «کلیمارسل»، فیلمنامه‌نویس «پنجاه طیف خاکستری» به نگارش درمی‌آید.

الویس آرون پریسلی (۱۹۷۷-۱۹۳۵) خواننده و هنرپیشه آمریکایی و یکی ازموفق‌ترین شخصیت‌ها در هنر معاصر و موسیقی آمریکای قرن بیستم است. مرگ او در سن ۴۲ سالگی به محبوبیت وی در بین هوادارانش به فروش موفقکارهای او خاتمه نبخشید.

او در دوران شکوفا شدن سبک «راک اند رول» به ویژه در نیمه‌ی دوم دهه۱۹۵۰ بر آن حکمرانی می‌کرد، چنان که به «سلطان راک اندرول» مشهورشد.

الویس پریسلی از سال ۱۹۵۶ به بعد با اجرای ۴۵ ترانه که از هر کدام ازآن‌ها بیش از یک میلیون نسخه به فروش رفت و یا بازی در ۳۳ فیلم سینماییو حضور در برنامه‌های تلویزیونی و کنسرت‌ ها، ‌ موفقیت‌ اقتصادیرکوردشکنی را کسب کرد.

باز لورمن پیش‌تر ساخت فیلم‌هایی چون «مولن روژ»، «استرلیا» و «گتسبی بزرگ» را در کارنامه خود دارد.

۱۳- باردو (Bardo)

آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان محبوب و مطرح مکزیکی که توانسته در آکادمی اسکار نیز موفقیت‌های بسیاری را به دست بیاورد در سال ۲۰۲۲ با فیلم «باردو» جشنواره‌های معتبر دنیا را هدف قرار داده است.

ایناریتو که آخرین بار با ساخت فیلم «عشق سگی» فیلمسازی در کشورش را تجربه کرده بود پس از ۲۰ سال دوباره به کشورش برگشته و فیلم جدیدش را در این منطقه ساخته است.

در حالی که از این پروژه به عنوان یک کمدی نوستالژیک یاد شده گفته شدهداستانش در برابر یک سفر حماسی و درباره یک روزنامه‌نگار و مستندسازمشهور مکزیکی است که به سرزمین مادری‌اش برمی‌گردد و با طرحسوال‌هایی درباره روابط خانوادگی و هویت، از خاطرات و حماقت‌هایش درکنار واقعیت فعلی و گذشته مکانی که خانه‌اش می‌نامد پرده برمی‌دارد. دانیلخیمنز کاچو و گراسیلدا سیسیلیانی در این فیلم بازی کرده‌اند.

از این فیلم پیشتر با عنوان «لیمبو» یا «برزخ» یاد شده بود.

آلخاندرو گنزالس ایناریتو پیش‌تر ساخت فیلم‌هایی چون «۲۱ گرم»، «بابل»، «برد من» و «از گور برگشته» را به عنوان کارگردان در کارنامه خود دارد.

۱۴- بیچارگان (Poor Things)

یورگوس لانتیموس کارگردانی یونانی که چندین فیلم موفق در آمریکا ساخته است در جدیدترین تجربه کارگردانی خود به سراغ یک فیلمنامه اقتباسی رفته و «بیچارگان» را برای جشنواره‌های امسال آماده نمایش کرده است. فیلم «بیچارگان» اقتباسی از یک رمان با همین نام نوشته آلاسدیر گری است.

در خلاصه داستان کتاب بیچارگان آمده است: «در این رمان هجوآلود، آلاسدِر گری با نگاهی به داستان فرانکشتاین، ماجراهای پرفراز و نشیبزندگی زن جوانی مبتلا به بیماری اروتومانیا (خود معشوق‌ پنداری) به نام بلاباکستر را روایت می‌کند که توسط همسرش با مغز یک کودک پس از سانحه‌ایبه زندگی بازگشته است».

اما استون، مارک رافلو، رامی یوسف و ویلم دفو از بازیگران فیلم سینمایی «بیچارگان» هستند.

فیلم‌های «خرچنگ»، «کشتن گوزن مقدس» و «سوگلی» از آثار مطرح یورگوس لانتیموس به حساب می‌آیند.

۱۵- سه هزار سال اشتیاق (Three Thousand Years of Longing)

جرج میلر کارگردان کم‌کار و موفق استرلیایی که با آخرین اثرش «مکس دیوانه: جاده خشم» موفق به کسب جایزه اسکار شده است در سال ۲۰۲۲ پس از ۷ سال به سینما برگشته و فیلم «سه هزار سال اشتیاق» را آماده اکران دارد که قطعاً برای هواداران این کارگردان دیدن آن می‌تواند اتفاقی جذاب در سال جاری باشد.

اطلاعات چندانی درباره این فیلم حماسی منتشر نشده است اما به لحاظ حال و هوا با وجود اینکه «سه هزار سال اشتیاق» جلوه‌های ویژه و صحنه‌های اکشن بسیاری دارد نسبت به فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» اثر متفاوتی است و حتی اثر ضد این فیلم معرفی شده است.

ادریس آلبا و تیلدا سویینتن بازیگران فیلم سینمایی «سه هزار سال اشتیاق» هستند و نکته جالب توجه درباره فیلم جدید میلر بودجه بالای ۶۰ میلیون دلاری این فیلم است. باید ببینیم «سه هزار سال اشتیاق» می‌تواند در گیشه و جشنواره‌های مختلف دنیا موفق باشد یا خیر.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.