سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶

جشنواره چهلم فیلم فجر از منظر اهالی سینما/۸

سربخش: چرا جایزه بهترین فیلمنامه را به فیلمی دادند که نباید می دادند؟/ باعث تأسف است که از رأی مردم صیانت نشد!

علیرضا سربخش

سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: انتخاب این هیأت داوری اشتباه رئیس سازمان سینمایی بود و از عملکرد آن ها ناراضی هستیم چرا که اهدافی که دولت انقلابی باید دنبال می کرد در رأی نهایی داوران دیده نشد و از سوی دیگر مسئولان باید بازنگری جدی و اساسی بر بخش های جنبی جشنواره نظیر فتوکال و... داشته باشند تا همه چیز در این رویداد بر اساس اهداف و آرمان های مقدس نظام و انقلاب اسلامی به پیش برود.

مدیر مسئول نشریه «سینما رسانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پرسش اصلی بنده این است که جایگاه فکر و اندیشه در سینمای ایران کجاست؟ چرا تغییرات جدی که دولت انقلابی باید در سینما اعمال می کرد را در این جشنواره ندیدیم؟ چرا جایزه بهترین فیلمنامه را به فیلمی دادند که نباید می دادند؟

وی ادامه داد: بی شک دولت انقلابی دنبال تغییرات جدی است و حتماً به دنبال این است که تغییرات در حوزه محتوایی سینما هم صورت بگیرد اما پرسش اینجا است به چه دلیل هیأت داورانی با چنین ترکیبی انتخاب شدند؟ چرا دبیر جشنواره و رئیس سازمان سینمایی در خصوص نحوه داوری آثار ورود نکردند؟ اگر خوب دقت کنیم می بینیم «موقعیت مهدی» ۵ سیمرغ گرفت اما «علفزار» هم همان مقدار سیمرغ را از آن خودش کرد به نحوی که کارگردان این فیلم از اینکه داوران فیلمنامه اش را شایسته سیمرغ دانسته بودند تعجب کرده بود.

سربخش یادآور شد: درست است که اغلب فیلم ها متعلق به دولت قبل بوده و مجوز آن ها در دولت قبل صادر شده بود اما ما متوقعیم که از سال بعد دولت به فیلم هایی مجوز ساخت بدهد که در راستای اهداف کلان نظام و انقلاب باشند. کسانی که وظیفه اعطای مجوز به فیلمنامه ها را دارند باید با دقت بیشتر آثار را مطالعه کنند. مدیران باید بدانند فیلمنامه از اهمیت زیادی برخوردار است و به هر فیلمنامه ای نباید مجوز ساخت داده شود.

این کارشناس فرهنگی سپس با اشاره به وعده وزیر ارشاد مبنی بر حمایت از ۵ پروژه فاخر دفاع مقدسی برای سال آینده اظهار داشت: نکته ای که بسیار مهم است اینکه این فیلم ها نباید ظاهر دفاع مقدسی داشته باشند اما شالوده شان به گونه ای باشد که انقلاب و نظام و دفاع مقدس را زیر سوأل ببرد. مدیران باید روی فیلمنامه های ارزشمند و خوب سرمایه گذاری کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برخی بخش های جنبی جشنواره مانند مراسم فتوکال که هیچ سنخیت و قرابتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارند و گرته برداری شده از فرهنگ غربی هستند اظهار داشت: دولت جدید باید بازنگری بیشتری در خصوص مراسم های جنبی داشته باشد.

سربخش با انتقاد از اظهارات برخی سینماگران در نشست های مطبوعاتی جشنواره تصریح کرد: فیلمنامه نویسی در نشست فیلمش در روز آخر جشنواره اعلام می کند که بچه دار شدن بدون خطبه عقد شرعی دارای اشکال نیست! چرا مسئولان جلوی این افراد و فیلم ها نمی ایستند؟ ما باید حواس مان باشد از سال آینده چنین مشکلاتی را شاهد نباشیم.

این منتقد سینما تأکید کرد: در جشنواره فیلم فجر همه جوایز باید به فیلم های ارزشی داده شود. از سوی دیگر ما نباید فراموش کنیم که تنها تغییر مسئولان کفایت نمی کند اگر شالوده همان قبلی ها باشند فایده ندارند ما باید شاهد حضور افرادی در جشنواره باشیم که به نظام و انقلاب اسلامی اعتقاد راسخ داشته باشند و اعتقادی پای کار بایستند.

وی در پایان این گفتگو با اشاره به برخی اشکالات ناراحت کننده در جشنواره فجر چهلم گفت: باعث تأسف است که از رأی مردم برای اهدای سیمرغ مردمی صیانت نشد! این وظیفه مسئولان بود که همه چیز را سفت و سخت بگیرند تا چنین مطلبی اتفاق نیفتد. سیمرغ مردمی بسیار مهم بود و باید از رأی مردم صیانت می شد. چرا تا آخرین لحظات متوجه تخلفات نشده بودید؟ تهیه کننده ای که می رود تمام صندلی ها را می خرد و در سینماها ۳-۴ نفر بیشتر نیستند چیزی نیست که در همان روزهای اول نتوانید متوجهش شوید!

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۱۳:۰۵
    0 0
    چشم اقای سربخش ما مخلصیم روشندل عزیز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.