جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰

حاشیه نگاری از یازدهمین روز فجر چهلم؛

از حذف پر سر و صدای سیمرغ مردمی تا عدم شفاف سازی در موضوعات مختلف/ شایعاتی از اختلافات در هیأت داوران!

یازدهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: یازدهمین روز از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر با حواشی متفاوتی همراه بود؛ مسعود نقاش زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در پی انتقاد بسیاری از اهالی سینما و رسانه نسبت به شبهه دار بودن آرای مردمی اعلام کرد به دلیل عدم اطمینان از صحت نتایج نظرسنجی، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت؛ این اتفاق باعث ایجاد دو قطب مثبت و منفی در بین اهالی رسانه و سینماگران شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: گزارش‌های کمیته پیگیری نظرسنجی مردمی جشنواره نشان می‌دهد، علیرغم تلاش بخش‌های مختلف زنجیره ثبت آرای مردمی، به‌دلیل پیچیدگی این فرآیند و وجود متغیرهای متعددی که در صحّت و دقت نتایج نظرسنجی دخالت دارند، اطمینان کامل از صحت نتایج در بخش‌های مختلف به سادگی حاصل نمی‌شود.

گفتنی است؛ در پی ابهامات مطرح شده از سوی برخی فیلمسازان و صاحبان آثار در مورد اعتبار نظرسنجی مردمی درباره فیلم‌های بخش مسابقه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، دبیر جشنواره، کمیته‌ای را مأمور بررسی و پیگیری ادعاهای مطروحه در مورد صحت و دقت آرای مردمی جشنواره کرد.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: بررسی تیم‌های کارشناسی نشان می‌دهد به دلیل پاره‌ای اشکالات و از جمله اشکال فنی در ارسال پیامک که باعث شده است بعضی از مخاطبان دریافت نکنند و نیز قطعی و اختلال اینترنت در بعضی سینماها، نتایج نظرسنجی مردمی برای ستاد جشنواره اطمینان‌بخش نیست.

لازم به ذکر است سیمرغ مردمی همه ساله در جشنواره فجر با شبهات و انتقادات بسیار جدی روبرو بوده و امید است که این سیمرغ برای همیشه از جشنواره فیلم فجر حذف شود چرا که اصولا داشتن چنین جایزه ای در هیچ یک از جشنواره های سینمایی مطرح دنیا مرسوم نبوده و نیست!

روند رای‌گیری برای فیلم‌ ها در دوره‌ های گذشته به این صورت بود که مخاطبان بعد از تماشای فیلم با انداختن ته‌برگ بلیت خود به صندوقی در سینما، به فیلم مورد نظر نمره می‌دادند اما از دوره گذشته و تاکید بسیار مسئولان سینمایی روی سمفا(سامانه فروش و اکران سینمای ایران)، روند رای‌گیری به صورت اینترنتی پیگیری شد. همین موضوع در سال گذشته هم زمینه اعتراض‌های فراوان به این بخش را ایجاد کرد. انتقاد فیلمسازان به این شکل از رای‌گیری برای فیلم‌ها در این دوره با افزایش همراه شد. بسیاری با استناد بر مدل بلیت فروشی فیلم‌ها که در این دوره به صورت تک برگ به فروش می‌رسید، تاکید داشتند که برخی از فیلم‌ها با خرید بلیت‌های فیلم خود سعی در آمارسازی دارند و از همین رو رای‌های داده شده به آنها نیز فاقد ارزش است.

علاوه بر این مدل رای دادن به فیلم‌ها در دوره چهلم به این صورت بود که مخاطبان بعد از تماشای فیلم از طریق پیامی که به آنها ارسال می‌شود، تا ساعتی فرصت داشتند که به آدرس اینترنتی مراجعه و به فیلم مورد نظر رای دهند. این مسیر سبب می‌شود تا بسیاری از مخاطبان حقیقی فیلم از رای دادن صرف‌نظر کنند و بسیاری دیگر به خاطر قطعی اینترنت قید این کار را بزنند. همچنین در این مدل امکان تقلب به صورت گسترده فراهم است.

اما جشنواره چهلم با تمامی اشکالات و معایب ریز و درشتش در حالی به آخرین روز برگزاری خود رسید که برخلاف وعده دست اندرکاران و مسئولان برگزارکننده این رویداد سینمایی هیچ گونه شفاف سازی در خصوص هیچ یک از مسائل جشنواره صورت نگرفت و این در حالی است که طی سال های اخیر همه جزئیات جشنواره کاملا شفاف سازی می شد.

عدم شفاف سازی در خصوص آمار و اسامی کارت های صادر شده و مسائل مالی از جمله اتفاقات نامبارکی است که در این دوره جشنواره رخ داده؛ بسیاری بر این باورند که بریز بپاش های فراوان از جیب مردم و همچنین صدور بی رویه کارت به اسم اهالی رسانه برای افرادی خارج از حیطه سینما و رسانه باعث شده تا هیچ شفاف سازی در خصوص این جشنواره وجود نداشته باشد.

یکی دیگر از حواشی آخرین روز برگزاری جشنواره چهلم شایعات فراوان در خصوص درگیری در هیأت داوران این رویداد بود. با توجه به اعلام بسیار دیرهنگام اسامی کاندیداها شنیده شد که یکی از اعضای هیأت داوران که نظرش با دیگران متفاوت بوده در آخرین جلسه با دیگران درگیر و شیشه های سالن را خرد کرده است! این شایعه ای بود که اغلب اهالی رسانه در مورد آن سخن می گفتند اما مسئولان جشنواره واکنشی در خصوص این شایعه نداشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.