چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

جشنواره چهلم فیلم فجر از منظر اهالی سینما/۴

کریمی: فیلم های ضعیف و نازل بزرگترین معضل فجر چهلم بود/ حضور افراد غیرمرتبط با سینما و رسانه در خانه جشنواره باعث آزارمان شد!

عباس کریمی

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: فیلم های ضعیف و نازل بزرگترین معضل فجر چهلم بود! واقعا نمی دانم هیأت انتخاب با کدامین تدبیر و بینش تخصصی سینمایی مبادرت به گزینش آثاری چون «۲۸۸۸» و امثال آن در جشنواره کردند علاوه بر این اتفاق برگزاری نشست های فرهنگی هیچ سودی برای این جشنواره نداشت و من نمی دانم این تصمیمات چرا و چگونه گرفته شده است!

دبیر فرهنگی خبرگزاری «ایکنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فقدان فیلمنامه اصولی بزرگترین ضعف فجر چهلم بود. عمده فیلم های این دوره از جشنواره به گونه ای بودند که از داستان اصلی خارج می شدند و این به دلیل آن است که کارگردانان خودشان اصرار به نگارش فیلمنامه های شان دارند.

وی ادامه داد: اغلب فیلم های فجر چهلم به این صورت بودند که خط اصلی داستان و پیرنگ داستانی تا وسط فیلم ها می آمد و یک مرتبه با یک فراز فرعی از داستان اصلی خارج می شد و داستان اصلی لاینحل باقی می ماند. این به آن دلیل است که فیلمنامه نویسان ما یاد نگرفتند به داستان توجه ویژه داشته باشند، شخصیت پردازی اصولی داشته باشند و خط سیر اصلی داستان را تا پایان حفظ کنند.

کریمی سپس جای اقتباس از رمان های ایرانی را در تولیدات سینمای ایران خالی دانست و اظهار داشت: من امیدوارم با تدبیر و درایت مدیران سینمایی بتوانیم به زودی شاهد تولیدات ارزشمند با بهره گیری از رمان های درجه یک ایرانی باشیم.

این منتقد سینما سپس با اشاره به اشکالات ساختاری، مدیریتی و اجرایی فجر چهلم تأکید کرد: حضور افراد غیرمرتبط با سینما و رسانه در خانه جشنواره باعث آزارمان شد! افرادی در این دوره در جشنواره حضور داشتند که اصلا نمی دانیم به چه دلیل برای آن ها کارت حضور در خانه جشنواره و آن هم در سانس مخصوص اهالی رسانه صادر شده است!

وی در همین راستا تصریح کرد: حضور افراد زائد به اسم منتقد و با معرفی نامه از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی هم بسیار آزاردهنده بود. من معتقدم در این انجمن باید پالایش جدی و اساسی صورت بگیرد تا دیگر بیش از این وجهه منتقدان خراب نشود و هر کسی نتواند به اسم منتقد در این جشنواره حضور پیدا کند.

کریمی در ادامه این گفتگو ضمن آنکه حذف جایزه مردمی در آخرین لحظه را اقدامی عجولانه برشمرد نسبت به برگزاری نشست های فرهنگی در این رویداد سینمایی نیز انتقاد کرد و گفت: نشست های فرهنگی هیچ سودی برای این جشنواره نداشت. این نشست ها نه مخاطب چندانی داشت و نه جذاب بود. اصولا جای نشست های فرهنگی در جشنواره ای سینمایی نیست. این نشست ها زمانی می تواند موثر واقع شود که در طول سال برگزار شده و در جشنواره از ماحصل آن استفاده شود.

وی در پایان این گفتگو بی توجهی به انیمیشن را یکی دیگر از مشکلات فجر چهلم دانست و در این باره گفت: جشنواره به بزرگترین وسیله فرهنگ سازی نسل جوان بی توجهی کرد. من متأسفم که در سینمای ما پول های میلیاردی از جیب مردم صرف تولید فیلم هایی مثل «دسته دختران» می شود که حتی دفاع مقدس نیستند اما مدیران به فکر ساخت انیمیشن که زبان جهانی دارد و می تواند فرهنگ غنی کشورمان را به دنیا برساند بی توجهند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۱۵:۲۸
    0 0
    آقای کریمی ناراحت نباشد یزدان عشیریه دیگه!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.