شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر خبر داد؛

تعداد کارت‌های صادر شده برای جشنواره اعلام شد

نشست خبری مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: نشست خبری مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر ۱۶ بهمن ماه برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین امروز ۱۶ بهمن ماه در ششمین روز از این جشنواره در برج میلاد نشست رسانه‌ای برگزار کرد.

دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر قبل از آغاز جشنواره به دلیل ابتلا به ویروس کرونا نتوانسته بود نشست رسانه‌ای با خبرنگاران برگزار کند.

مسعود نقاش‌زاده در ابتدای این نشست عنوان کرد: به دلیل بیماری که برای من رخ داد، نتوانستم در ۶ بهمن نشست خبری را برگزار کنم و از همه شما عذرخواهی می‌کنم. ما کمیته‌های تخصصی در همه بخش‌ها طراحی کرده بودیم که بتوانند امور را پیش ببرند.

او درباره تشکیل دبیرخانه دایمی برای جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: پنجم آبان مسیولیت دبیری جشنواره فیلم‌ فجر به من واگذار شد درحالی که دفتر جشنواره ۱۰ ماه بود که تعطیل بود و در کمتر از ۱۰ روز دبیرخانه را فعال کردیم. جشنواره فیلم فجر بزرگتر از آن است که به شکل پروژه با آن برخورد کرد بلکه باید دبیرخانه دایمی داشته باشد. ما نیز در این زمان کوتاه بسیاری از رویه ها را که باور داریم اشکال دارند، نمی توانستیم اصلاح کنیم.

پیشنهاد تاسیس دبیرخانه دایمی

نقاش‌زاده خاطرنشان کرد: به رییس سازمان سینمایی پیشنهاد دادم که با پایان این جشنواره، تدبیرها برای دوره بعد اتفاق بیفتد و دبیرخانه دائمی تاسیس شود.

او با اشاره به استانداردسازی آیین نامه جشنواره عنوان کرد: ما آیین‌نامه جسنواره فیلم فجر را استانداردسازی کردیم زیرا مبنای اولیه جشنواره است و نباید هر سال تغییرات عمده داشته باشد. ما نیازمند چهارچوب اولیه پایدار هستیم و برخی جزئیات جشنواره باید متناسب با هر سال تغییر کند.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: قانونمداری و رعایت آنچه مصوب کردیم، برای خود دست‌اندرکاران جشنواره هم سخت است اما سعی کردیم بدان پایبند باشیم مگر اینکه بر اساس ضرورت گاهی ناگزیر شدیم برخی قوانین را تغییر دهیم.

او با تاکید بر برنامه‌های فرهنگی جشنواره گفت: در آیین نامه، اهداف و زمانبندی را مشخص کردیم و امسال روی برنامه های فرهنگی تاکید داشتیم تا به جشنواره عمق ببخشیم و تجربه امسال حاوی تعدادی برنامه فرهنگی، حضوری و مجازی بود.

این دبیر اظهار کرد: رویدادهای ما باید پیش‌بینی‌پذیر باشند و تاریخ‌ها در دسترس مخاطبان باشد. ما به این سمت رفتیم ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

او درباره آمار بلیت‌فروشی‌ها بیان کرد: فروش بلیت در سینماهای مردمی تا این لحظه ۱۲۰ درصد افزایش داشته است به این صورت که ۹۴ هزار قطعه در کل جشنواره پارسال
و ۲۱۴ هزار قطعه تا الان در جشنواره امسال به فروش رفته است. همچنین از امروز مردم در شهرستان‌ها، فیلم‌های حاضر در جشنواره را می بینند و بعدا آمار آن هم اعلام می شود.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر در ادامه اعلام کرد: ۳۱ استان کشور همزمان از ۱۶ بهمن ماه میزبان فیلم‌های جشنواره هستند و با کمک انجمن سینمای جوانان، در ۱۰۰ نقطه با کمک سینماسیار برای مناطق کم برخوردار و فاقد سینما نمایش فیلم های جشنواره را خواهیم داشت.

به نظر هیات داوران احترام می‌گذاریم

نقاش‌زاده در ادامه به پرسش خبرنگاران پاسخ داد، او درباره حضور فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف و با کیفیت پایین در این دوره از جشنواره تشریح کرد: وقتی در هر جشنواره‌ای یک هیات انتخاب از افراد متخصص تشکیل می‌شود، فرض مان بر این است که اینها افراد کاربلد هستند البته هر هیاتی یک سلیقه ای دارد و مخاطبان هم طبیعتا به برخی آثار انتقاد می‌کنند. ترکیب هیات انتخاب ما هم صاحب جایگاه خوبی بودند و رویکرد هیات انتخاب این نبوده است که صرفا آثار با ارزش های سینمایی انتخاب شوند و ترکیب ژانرها برای ما مهم بود و ما هم بایستی به هیات انتخاب و رای‌شان احترام بگذاریم.

او ادامه داد: وقتی ۶۰ فیلم ارایه می شود، لاجرم تعدادی فیلم بیرون می ماند و این نظر ترکیب هیات انتخاب بوده است. قانونمداری می‌گوید نمایش هر فیلمی نیازمند پروانه نمایش است و ما هم تابع این قانون هستیم. برخی از فیلم های رسیده به دبیرخانه موردنظر هیات انتخاب بودند ولی پروانه نمایش نگرفتند حالا شاید برای اکران با اداره نظارت تعامل کنند و پروانه نمایش بگیرند.

نقاش‌زاده درباره کارکرد بخش فرهنگی جشنواره تصریح کرد: اگر امروز سینمایی داریم و در جهان مطرح است به دلیل پشتوانه علمی آن است و اکنون فرصت تعمق بخشیدن به سینمای ایران است. بخش فرهنگی مزاحم بخش رقابتی هم نیست و هر کدام در زمان مقرر پیش می روند. در جشنواره های معتبر دنیا هم همزمان با نمایش فیلم، بازار فیلم و گفتگوهای فرهنگی برگزار می شود. ما هم در یک سالن محدود برنامه هایی داریم که هر کسی دوست داشت مشارکت کند. در جلسات موضوعی تعداد کمی از افراد حضور داشتند ولی در پلتفرم‌ها آمار دنبال‌کنندگان همین برنامه‌ها بالاست.

او درباره بودجه جشنواره فیلم‌ فجر عنوان کرد: هنوز در میانه هزینه‌کرد هستیم و نمی دانیم بلکه در پایان چهلمین جشنواره فیلم فجر ارقام و عملکردها اعلام می‌شود.

دبیر جشنواره درباره رویکرد چهلمین جشنواره فیام فجر اظهار کرد: اگر رویکرد ما در ابتدا امیدبخشی ذکر شده است یعنی جشنواره به این کلان ارزش‌ها توجه دارد. جشنواره ما هم امسال این شعارها را برجسته کرده و فیلم‌ها از این رویکرد دور نیست.

او افزود: پیشنهاد ما به شورای جشنواره، تصویب یک آیین‌نامه پایدار است تا جشنواره فیلم فجر با تغییر دولت‌ها و دبیر دچار تغییر نشود. بایستی در جایی آیین نامه را تصویب و تثبیت کنیم و اهداف و بخش‌های کلان جشنواره باید در سطوح کلان تصویب شود تا دایما تغییر نکند.

این دبیر در ادامه عنوان کرد: نقاش‌زاده: نباید فراموش کنیم که در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تولیدات سینمای ایران کاهش یافت و جا دارد از فیلمسازان تشکر کنم که با همه آسیب‌ها کار کردند و سینما را تعطیل نکردند. در سینمای ما باید به قدری تولید وجود داشته باشد که بتوانیم که در یک گونه رقابت را داشته باشیم، مثلا فیلم های کودک و انیمیشن که گفته ایم باید حداقل سه فیلم در جشنواره حضور داشته باشد تا بتوانیم میان آن‌ها رقابت را برگزار کنیم.

نقاش‌زاده درباره انتخاب اعضای هیات انتخاب عنوان کرد: هیات دیگری برای انتخاب اعضای هیات انتخاب در میان نبوده است. شما می‌توانید بروید از خود اعضای هیات انتخاب بپرسید که آیا در رای آنها دست برده شده است یا خیر.

«لایه‌های دروغ» برای زمان مسئولیت من در بیناد سینمایی فارابی نبود

او اضافه کرد: درباره فیلم «لایه‌های دروغ» و اینکه من در آن زمان در فارابی مسئولیت داشتم، باید بگویم وقتی تقاضا برای حمایت از فیلمی ارایه می‌شود ما دقیقا نمی توانیم پیش بینی کنیم که نتیجه آن بعد از ساخت چه می شود و تنها تا حدودی می‌شود حدس زد و ضمنا گام های اولیه می تواند لغزان باشد. آن فیلم در دوره مسئولیت من در بنیاد سینمایی فارابی ساخته نشده است بلکه بعدا که من نبودم ساخته شد. ضمنا نتیجه فیلم ها در فرآیند ساخت مشخص می شود. همین الان هم فیلم هایی هستند که در دوره مسئولیت من با هزینه زیاد ساخته شدند ولی در جشنواره پذیرفته نشدند. جشنواره محل آزمون و خطا نیست و هیات انتخاب به دلیل سرمایه‌گذاری فارابی فیلم ها را انتخاب نمی کنند.

نقاش‌زاده درباره جمعیت زیاد حاضر در برج میلاد، تعداد کارت‌های صادرشده، مهمان‌های ویژه و نداشتن پوستر تا دقیقه نود تشریح کرد: زمان تدوین آیین نامه جشنواره فیلم فجر، به دلیل شیوع کرونا و گسترش آن سه سناریو در نظر گرفتیم؛ یک سناریو با حضور اهالی رسانه و مردم و صاحبان آثار، سناریوی دوم با جمعیت کمتر و حذف نمایش مردمی و سناریوی سوم هم حذف اهالی رسانه بود و اینکه فقط داوران فیلم ها را تماشا کنند. ما تا پنج روز قبل از شروع جشنواره شرایط ویردس کرونا در کشور را استعلام کردیم و هشدارهای عمومی حاکی از آن بود که می توانیم جشنواره را برگزار کنیم و محدودیتی لازم نیست اما با برنامه روز به روز شرایطمان تغییر کرد و روزانه برنامه را روزآمد می کردیم و این غافلگیری نیست بلکه برنامه ریزی متناسب با شرایط است.

او در پاسخ به اینکه چرا نشست‌های رسانه‌ای از ابتدا در سالن اصلی برگزار نشد؟ توضیح داد: درباره اینکه چرا از ابتدا نشست های رسانه ای در سالن اصلی برگزار نشد باید توضیح دهم که سالت اصلی ما شامل یک صفحه نمایش بسیار حساس است و اگر آسیب ببیند ما برای اکران فیلم با مشکل مواجه می‌شویم. اما بعد از حواشی روز اول جشنواره دوستان تدبیری اندیشیدند که لوازم برگزاری نشست مدام در رفت‌وآمد نباسد و درعین‌حال اکران فیلم‌ هم در همین سالن اصلی برگزار شود.

نقاش‌زاده درباره تعداد کارت‌های صادرشده تشریح کرد: سالن برج میلاد ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد، بخشی از کارت هایی که صادر شده دسترسی به سالن ندارند که تعدادشان کم نیست و آنهایی که به سالن ها دسترسی دارند، بخش اهم شان اهالی رسانه و انجمن منتقدان هستند. دست اندرکاران فیلمها و داوران بخش تجلی اراده ملی هم هستند.

اعلام تعداد کارت‌های صادر شده برای جشنواره

عشیری در ادامه درباره آمار کارت‌های صادرشده اعلام کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ کارت داده ایم که بخشی از آن مربوط به مدیران سینما می‌شود. ۸۳۱ کارت برای اهالی رسانه و اعضای انجمن منتقدان است که البته منتقدان جای دیگر رفتند و بیش از ۱۰۰ نفر عوامل فنی هستند که آن‌ها به سالن نمایش دسترسی ندارند. اعضای ستاد جشنواره فیلم فجر هم به سالن‌های سینما دسترسی ندارند مگر اینکه سالن زیر ۲۰۰ نفر پر شده باشد.

نقاش‌زاده درباره اینکه برای دبیری دوره بعد به او پیشنهاد شده ایت یا خیر؟ توضیح داد: پس از جشنواره مشخص می شود که من دبیر دوره بعد خواهم بود یا نه. البته رییس سازمان سینمایی درباره یک برنامه بلندمدت با من صحبت کرده اند.

او در پاسخ به اینکه چرا بدتری ن سانس اکران را برای اصحاب رسانه در نظر گرفته‌اند، توضیح داد: برای ارزیابی اینکه بهترین یا بدترین سانس جشنواره کدام است، باید ارزیابی صورت بگیرد و رای‌گیری شود. از ابتدا نظر آقای عشیری این بود که بهترین سانس ممکن در اختیار اصحاب رسانه قرار بگیرد و برای تعییت سانس‌ها چند ایده داشتیم؛ یک ایده این بود که برنامه را به بعد از زمان نماز مغرب منتقل کنیم اما مشاورانی به ما گفتند در این صورت نشست‌رسانه‌ای آخر به نیمه‌شب موکول شده و برای رفت و آمد سخت است، لذا ما به طراحی این برنامه موجود رسیدیم و فکر می‌کنم این زمان بهترین سانس برای اهالی رسانه است.

عنوان مهمان ویژه سوتفاهم‌برانگیز است

دبیر جشنواره درباره مهمان‌های ویژه این دوره از جشنواره تشریح کرد: من فکر می‌کنم عبارت «مهمان ویژه» کمی سوتفاهم‌برانگیز است. کسانی که در برج میلاد حضور پیدا می‌کنند بخش اعظم آن‌ها اهالی رسانه هستند و دیگری انجمن منتقدان، عکاسان، گروه‌های تولیدی و مدعوان برنامه‌های فرهنگی که ۱۲۰ نفر هستند. بخش دیگر عوامل اجرایی و ستادی جشنواره هستند که به سالن دسترسی ندارند و بخش دیگر مربوط به مدیران رادبو، تلویزیون و سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی هستند و بخشی که به آن اشاره نشده است، داوران بخش تجلی اراده ملی هستند.

این جشنواره انقلاب اسلامی است

نقاش‌زاده در پایان این نشست در واکنش به حواشی اخیر درباره پوشش مهمانان عنوان کرد: من هم در جریان رفتارهایی که در چند روز اخیر با مهمانان جشنواره شده است، هستم. البته باید این را درنظر دشاته باشیم که این جشنواره، جشنواره فجر انقلاب اسلامی است و حجاب هم در کشور ما یک قانون اجباری‌ست. من درباره همین موضوع هم با مسئول مربوطه صحبت کردم. اکنون این حجاب های سالن منطقی است اما خارج از این قاعده اگر کسی رعایت نمی کند، کسانی ناگزیرند که کارشان را انجام دهند ولی این کار باید درست انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.