شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰

حاشیه نگاری از پنجمین روز فجر چهلم؛

از طفره رفتن خانم کارگردان برای پاسخگویی به پرسش های اهالی رسانه تا تشریف فرما شدن دبیر جشنواره در روزهای میانی/ اتفاق نظر اهالی رسانه در خصوص ضعف های آشکار فجر چهلم!

چهارمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: پنجمین روز از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر با حواشی متفاوتی همراه بود؛ بالاخره دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از گذشت پنج روز از آغاز این رویداد در کاخ جشنواره حضور پیدا کرد. نقاش زاده که طی تمامی ماه های تصدی اش در پست مهم دبیری جشنواره فجر انقلاب پاسخگوی رسانه ها نبوده قرار است شنبه ۱۶ بهمن‌ماه نشست خبری خود را برگزار کند؛ بر اساس پیش بینی ها این نشست خبری بسیار چالشی خواهد بود مگر اینکه دست اندرکاران این رویداد باز هم بخواهند دست به برخوردهای گزینشی زده و مانع پرسش گری چالشی رسانه ها شوند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس جنجالی ترین نشست رسانه ای در نیمه ابتدایی جشنواره بی تردید متعلق به فیلم «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی بود؛ فیلمی که بر اساس شنیده ها برای ساخت آن بیش از ۲۰ میلیارد تومان از بودجه بیت المال در این اوضاع اسفبار اقتصادی هزینه شده اما به شدت گنگ و الکن مانده است. در این نشست رسانه ای برخی از اهالی رسانه از تم شباهت آمیز این فیلم به «تنگه ابوقریب» و الگوبرداری قیدی از بهرام توکلی سوأل کردند که این پرسش ها با واکنش های تند و عصبی خانم فیلمساز روبرو شد! قیدی همچنان به انتقادات اهالی رسانه در خصوص فیلمنامه دم دستی اثرش نیز پاسخ های سر بالا می داد و این در حالی است که وظیفه وی پاسخگویی به اهالی رسانه است!

متأسفانه از آنجا که در سینمای ایران نقش بسیاری از رسانه ها مدت ها است به بازنشر اخبار تولیدات و جشنواره ها تنزل پیدا کرده گویا مدیران و مسئولان سینمایی و برخی از فیلمسازان خود را ملزم به پاسخگو بودن در برابر رسانه ها نمی دانند و این در حالی است که بدیهی ترین وظیفه آن ها پاسخگویی در برابر تمامی پرسش ها و شائبه های اصحاب رسانه است.

بر اساس شنیده ها گویا وضعیت سینماهای مردمی جشنواره چندان مناسب نیست؛ در حالی که دست اندرکاران برگزاری فجر چهلم پیش از آغاز این رویداد از استقبال باشکوه مردم برای خریداری بلیت های جشنواره خبر داده بودند شنیده می شود میزان استقبال از فیلم های جشنواره در شهر تهران به ویژه در نقاط محروم تر و مناطق جنوبی بسیار پایین بوده و فیلم ها با تعداد اندک مخاطب در برخی سینماها اکران می شوند.

اما روند افزایشی همه گیری کرونا در این روزها ترس زیادی در دل اهالی رسانه حاضر در برج میلاد انداخته و متأسفانه نظارت دقیقی هم بر رفتار برخی مهمانان که با کارت رسانه در این رویداد حضور پیدا کرده اند وجود ندارد و برخلاف وعده ها هیچ مقام مسئولی از وزارت بهداشت در جشنواره دیده نمی شود!

اتفاق نظر اهالی رسانه در خصوص ضعف های آشکار فجر چهلم یکی دیگر از اتفاقات مهم این دوره جشنواره است و بسیاری از اهالی رسانه در گپ و گفت های خودمانی و همچنین در برنامه های رادیویی و تلویزیونی به این مسائل اشاره می کنند. محمود گبرلو منتقد پیشکسوت سینما که سال های متمادی اداره نشست های جشنواره را بر عهده داشت برای چندمین بار با انتشار پستی در صفحه شخصی خود جشنواره چهلم را جشنواره ای بی در و پیکر نامید و این رویداد را دارای مدیریت فشل و ساده لوحانه دانست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.