جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸

جعفر قنادباشی:

اخبار «پرس تی‌وی» از حساسیت بالایی برخوردار است/ارتباط همه جانبه «شبکه‌های برون مرزی» با «وزارت امور خارجه» حائز اهمیت است

رسانه‌های برون مرزی صدا و سیما

سینماپرس: کارشناس رسانه و مسائل بین‌الملل محدودیت‌هایی که در این سال ها برای پرس تی وی اتفاق افتاده را ناشی از ترس کشورهای غربی از شنیده شدن صدای جمهوری اسلامی ایران‏ دانست.

به گزارش سینماپرس، جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با آنا با اشاره به این موضوع که دیپلماسی عمومی شامل همه جنبه های فرهنگی، هنری و ورزشی می شود، گفت: وقتی پرس تی وی به عرصه های فرهنگی، گردشگری و... ورود می‌کند و با تولید محتواهایی از این حیث سعی می‌کند تا ایران را به دنبال بشناساند، در واقع در حوزه دیپلماسی عمومی گام برمی‌دارد. برای این منظور ساخت برنامه‌های متعدد اعم از مسابقات تلویزیونی، ساخت مستند، مصاحبه با افراد شاخص در این حوزه ها می تواند به معرفی هر چه بیشتر کشورمان بیانجامد.

این کارشناس و تحلیگر مسائل منطقه ای درباره امکاناتی که شبکه تلویزوین پرس تی‌وی در راستای انتقال گفتمان انقلاب اسلامی در دست دارد، گفت: ابتکار در ارائه اخبارو بهره گیری از جنبه های بصری از جمله امکاناتی است که پرس تی وی در اختیار دارد. فعالیت رسانه ای آن هم در حوزه بین الملل از حساسیت بالایی برخوردار است، مخاطب هرگز نباید متوجه ایدئولوژی شبکه شود، بلکه وقتی پرس تی وی را برای دریافت اخبار انتخاب می کند، باید به گونه ای خبر تنظیم و ارائه شود که او فکر کند هدف از تولید این خبر تنها اطلاع رسانی به مخاطب است و سوگیری در اخبار نمایان نشود، این موارد نیازمند هوشمندی بالایی است که با استفاده از نیروی متخصص محقق می شود.

مراقبت همزمان در تولید برنامه و میزان مخاطب

وی در همین باره اضافه کرد: پخش ۲۴ ساعته برنامه هم هزینه بر است و هم نیازمند یک برنامه ریزی دقیق رسانه ای است. در این راستا شبکه هم باید مراقب تولید برنامه باشد و هم مراقبت کند تا مخاطبان ریزش نداشته باشند؛ حفظ مخاطب در شرایطی که جهان دچار بمباران اطلاعاتی است، بسیار دشوار است.

قنادباشی به محدودیت ها و تحریم هایی که طی این سال ها برای شبکه های برون مرزی سازمان صداو سیما اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: مهم ترین علتی که به محدودیت برای این شبکه ها به ویژه شبکه پرس تی وی در فضای ماهواره ای انجامید، تاثیرگذاری این شبکه بود و آن ها از این موضوع هراس داشتند و نمی خواستند صدای جمهوری اسلامی به گوش مردم حق طلب برسد. به هر ترتیب نگرانی غربی ها ناشی از وحشت آن ها از شنیده شدن پیام انقلاب اسلامی توسط محرومان عالم و بالا رفتن پرچم حزب الله در جهان است.

ایجاد محدودیت‌ ماهواره‌ای برای «پرس تی‌وی» به خاطر ترس از شنیده‌شدن صدای جمهوری اسلامی ایران است

ضرورت ارتباط پرس تی‌وی با وزارت امورخارجه

وی ارتباط مستقیم پرس تی وی با وزارت خارجه را در موفقیت این شبکه تعیین‌کننده دانست و گفت: سنگین ترین و وسیع ترین حملات رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران اتفاق می افتد و می توان ادعا کرد که هیچ کشوری به اندازه ایران توسط رسانه های غربی تخریب نمی شود. بنابراین لازم است که هر چه بیشتر خودمان را مجهز به رسانه در حوزه بین الملل کنیم و برای این موضوع ارتباط همه جانبه شبکه های برون مرزی با وزارت امور خارجه حائز اهمیت است. اخبار دست اول در حوزه بین الملل توسط این نهاد باید در اختیار این شبکه ها قرار گیرد.

قنادباشی با تاکید بر حساسیتی که پرس تی وی در ارائه اخبار صحیح به مخاطب دارد، گفت: اخباری که پرس تی‌وی منتشر می کند، از حساسیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر بیش از هشت میلیارد نفر در کره زمین زندگی می کنند و بخش زیادی از آن ها به زبان انگلیسی مسلط هستند، بنابراین پرس تی وی با این پیش فرض باید حساسیت کار خود را درک کند و از این امکانی که برایش فراهم شده است نهایت استفاده را ببرد. دست اندرکاران شبکه باید به صورت مسمتر از رضایت مخاطبان و آنچه که مطالبه آن ها از یک شبکه خبری است مطلع شوند و با ارزیابی های ماهانه و سالانه به روش هایی که وجود دارد، در جهت ارتقای برنامه‌ها تلاش کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هر خبر دست‌مایه‌های خوبی برای کارهای فرهنگی و انقلابی دارد، این فرصت ها را نباید از دست داد و باید با ترفندهای رسانه‌ای نهایت استفاده را برد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.