دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش اول/ بهار ۱۴۰۰

از تأکید بر بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران تا ۸ سال عملکرد فاجعه بار دولت روحانی در سینما/ خدمات صنفی به سینماگران در حد صفر!

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش اول/ بهار ۱۴۰۰

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل بهار سال ۱۴۰۰ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: سریال های نوروزی، راهکار تحقق شعار سال در سینما و تلویزیون، افزایش نرخ بلیت سینماها و حق اشتراک پلتفرم ها، اصرار برای برگزاری «شو» ی جهانی فجر در بحران کرونا، مهجوریت سینمای دفاع مقدس، چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی، ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما، فقدان خدمات صنفی به سینماگران در دولت تدبیر و امید و... بود.

همزمان با نوروز ۱۴۰۱ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

از تأکید بر بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران تا ۸ سال عملکرد فاجعه بار دولت روحانی در سینما/ خدمات صنفی به سینماگران در حد صفر!

۱- نظرات هنرمندان در زمینه سریال های نوروزی

تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۴۰۰ تأکید کردند: رسانه ملی همزمان با تغییرات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی جلو نمی رود و همین امر باعث درجا زدن و عقبگرد مرتب آن به خصوص در زمینه تولید سریال ها می شود؛ بزرگترین معضل تلویزیون طی سال های اخیر مدیریت ناکارآمد است؛ همچنین عدم تولید آثار با کیفیت در رسانه ملی باعث شده تا عموم افراد جامعه به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و پلتفرم ها بروند.

در ایام نوروز ۱۴۰۰ تلویزیون با پخش تعدادی سریال که برخی از اهالی سینما و کارشناسان آن ها را سطحی و ابتدایی خطاب کردند فرآیندی رو به عقب را تجربه کرد و نه تنها نتوانستند نظرات مثبت مردم را به سوی خود جذب کنند بلکه به طور کلی و بر اساس برخی از آمارهای ارائه شده بیننده بسیار اندکی نسبت به سال های قبل داشتند.

در ایام نوروز ۱۴۰۰ مانند نوروز ۱۳۹۹ که به دلیل شیوع کرونا و خانه نشینی عموم مردم، تلویزیون می توانست از یک فرصت طلایی برای جلب توجه توده های مردم با توجه به نیازهای روز مخاطب به ویژه نسل جوان داشته باشد با تقلید و تکرار و کهنه کاری و کلیشه پردازی دست به تولیداتی زد که یا اصلاً مخاطبی نداشتند و برای مردم عاری از هرگونه جذابیتی بودند! سریال مهمی نیز مانند «گاندو» نیز که اثری در ژانر سیاسی محسوب می شد نیمه کاره رها و به نوعی به محاق توقیف رفت! در همین رابطه ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان و خانم ها: مریم پوریامین، عباس کریمی، پرویز فارسیجانی، آرش فهیم، چیستا یثربی و امرالله احمدجو با ما به گفتگو پرداختند. دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

از تأکید بر بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران تا ۸ سال عملکرد فاجعه بار دولت روحانی در سینما/ خدمات صنفی به سینماگران در حد صفر!

۲-راهکار تحقق شعار سال در سینما و تلویزیون

تعدادی از فعالان سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» باید حمایت جدی از سینمای ارزشی و استراتژیک صورت گیرد متذکر شدند: فیلم های ارزشی و استراتژیک هنگام تولید با موانع بسیار جدی تری روبرو می شوند؛ تا خانه تکانی جدی در حیطه مدیریتی صورت نگیرد موانع موجود در حوزه تولید آثار سینمایی برداشته نمی شود! در سینما و تلویزیون و تئاتر هرآنچه شاهدیم یک وادادگی فرهنگی در مقابل غربی ها است و متأسفانه مدیرانی که کعبه آمال شان غرب و فرهنگ غربی است باعث این اتفاق تلخ و دردآور شده اند.

انتخاب شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نشان می‌دهد که همچنان اولویت کشور مسئله اقتصاد و تولید است. از این رو سیاست‌های کشور باید به سمت رفع موانع فعالیت‌های فعالین اقتصادی هموار شود. بی تردید پشتیبانی و مانع زدایی از تولید لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است. نامگذاری امسال نشان از اهمیت اقتصاد دارد و این اهمیت نیازمند توجه مسوولان برای بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی حاکم بر جامعه است.

سینما و تلویزیون هم که تلفیقی از هنر، صنعت و اقتصاد هستند نیاز به پشتیبانی و مانع زدایی در حوزه تولید دارند، اتفاقی که چند سالی است چندان از آن نشانی دیده نمی شود و اغلب اعتراض ها و گلایه های هنرمندان طی این مدت مربوط به این بوده که عدالت در سینما وجود ندارد و کارها تنها به دست عده ای خاص انجام می شود، به خصوص در حوزه سینمای ارزشی و استراتژیک همواره شنیده ایم که مسئولان دولتی کمترین حمایتی از سینماگران نمی کنند و بیشتر توجه خود را به طیف انتلکتوئل معطوف ساخته اند. در همین رابطه ۹ تن از سینماگران کشور آقایان: سیدسعید سیدزاده، ابراهیم اصغری، شفیع آقامحمدیان، محمدحسین نیرومند، محمدرضا اسلاملو، اکبر حر، جهانگیر الماسی، حمید بهمنی و محسن علی اکبری نظرات و پیشنهادات خود را طی گفتگو با سینماپرس مطرح کردند. چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

از تأکید بر بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران تا ۸ سال عملکرد فاجعه بار دولت روحانی در سینما/ خدمات صنفی به سینماگران در حد صفر!

۳- بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران

تعدادی از چهره های برجسته سینمای کشور در پی بحران های عدیده به وجود آمده در سینما، استمرار چالش های کرونایی، انفعال مدیران و سردرگمی سینماگران تأکید کردند: مدیران ما فقط عنوان مدیر را با خود به یدک می کشند و در عمل افرادی پشت میزنشین هستند که هیچ تخصصی در هیچ حوزه ای ندارند؛ مدیران سینمایی در بحران کرونا فقط توانستند جشنواره های اخته و بی خاصیت برگزار کنند! در ۸ سال دولت آقای روحانی فقط شاهد شنیدن وعده بودیم و دست اندرکاران سینما از وضعیت فعلی به هیچ عنوان رضایت خاطر ندارند. سینماگران همچنین متذکر شدند: مأموریت این دولت نابودی تمامی ارکان و حوزه های کشور بود!

هنرهفتم در دوران همه گیری کرونا مانند بسیاری از نهادهای دیگر در کلیه کشورهای جهان دچار آسیب و بحران جدی شد اما این آسیب به واسطه عملکرد منفعلانه مدیران سینمایی در کشورمان بیش از هریک از کشورهای جهان جلوه گری کرد به نحوی که پس از گذشت بیش از یک سال و اندی از آغاز گسترش این ویروس منحوس در کشور مدیران سینمایی حتی از ارائه یک راهکار برای تقویت و حفظ بنیان سینما عاجز ماندند! چالش های کرونایی در این ایام سینماگران را به شدت دچار سردرگمی و سینما را به شدت دچار تشتت و بحران کرد و کار را به جایی رساند که بسیاری از سینماگرانی که حتی جزو مدافعان دولت تدبیر و امید بودند موج انتقادات خود را به سمت و سوی این دولت روانه سازند و دست اندرکاران دولت را عامل اصلی بحران و تشتت در سینمای کشور بدانند.

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها و آقایان: کیومرث پوراحمد، پوران درخشنده، محسن محسنی نسب، پولاد کیمیایی، حبیب الله بهمنی، محمدرضا شرف الدین، جلال قزل ایاق و شراره رخام ضمن گفتگو با سینماپرس چالش ها و موانع مجود در سینمای کشور را مورد کنکاش و ارزیابی قرار دادند. سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

از تأکید بر بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران تا ۸ سال عملکرد فاجعه بار دولت روحانی در سینما/ خدمات صنفی به سینماگران در حد صفر!

۴- افزایش نرخ بلیت سینماها و حق اشتراک پلتفرم ها

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص افزایش نرخ بلیت سینماها و حق اشتراک پلتفرم ها که با انتقادات گسترده ای از سوی مردم و سینماگران روبرو شده تأکید کردند: در دولت روحانی مقوله فرهنگ و هنر اصلاً مورد توجه قرار نگرفت؛ این افراد متذکر شدند: افزایش بی رویه نرخ کالاهای فرهنگی به حوزه فرهنگ و هنر لطمات جدی وارد می کند.

هزینه اشتراک «فیلیمو» و «نماوا» به عنوان ۲ پلتفرم اصلی حوزه VOD چند برابر شده است. این اتفاق در حالی است که بحران کرونا طی ۱۵ ماه گذشته باعث شده تا سینما از سبد خانوارها حذف شود و پلتفرم‌ ها رسماً محل تغذیه فرهنگی کاربران شوند.

هرچند که دست اندرکاران سینما نیز بیکار ننشسته و در تصمیمی عجیب در روزهای کرونایی و با توجه به اوضاع بسیار اسفبار اقتصادی، تورم بالا و گرانی های پی در پی که کمر جامعه را به شدت خم کرده است نرخ بلیت های سینما را دچار افزایش کردند. این اتفاقات با واکنش منفی بسیاری از اهالی سینما و مردم روبرو شد. در همین رابطه ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: پیمان عباسی، سیدامیر سیدزاده، علی رویین تن، منصور لشکری قوچانی و داریوش بابائیان و سرکار خانم: سارا طالبی زاده ضمن گفتگو با سینماپرس انتقادات شدید خود را نسبت به نابخردی مدیران فرهنگی و سینمایی مطرح کردند. شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

از تأکید بر بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران تا ۸ سال عملکرد فاجعه بار دولت روحانی در سینما/ خدمات صنفی به سینماگران در حد صفر!

۵ - اصرار برای برگزاری «شو»ی جهانی فجر در بحران کرونا

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با انتقاد از تصمیمات مدیران سینمایی و اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا تأکید کردند: وقتی بخش اعظمی از اهالی سینما از تأمین معاش روزانه خود عاجزند، برگزاری جشن و جشنواره چه معنایی دارد؟ این دسته از سینماگران متذکر شدند: مسئولان با توجه به انتخابات پیش رو امیدی به بقای شان نمی بینند و با لجاجت می خواهند جشنواره برگزار کرده و از مواهب آن بهره مند شوند!

اینک در بحرانی ترین شرایط کرونایی کشور و در حالی که معتبرترین و مهمترین رویدادهای سینمایی جهان یا به صورت کامل ملغی شده اند و یا به صورت آنلاین برگزار می شوند شنیده می شود مسئولان این رویداد بی خاصیت درصدد هستند تا با بریز و بپاش های هنگفت در آخرین روزهای حیات دولت تدبیر و امید سهم خود را از بودجه های بیت المال بردارند هرچند که این اتفاق جان بسیاری از اصحاب رسانه و هنرمندان را به خطر بیندازد. در همین رابطه چند تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: محمود پاک نیت، ابراهیم وحیدزاده، مریم دوستی، کریم لک زاده، هوشنگ توکلی، یاسمن خلیلی فرد، حسین مسافرآستانه، کاوه سجادی حسینی، عبدالله علیخانی، مجید مظفری، هادی مرزبان، فاطمه گودرزی و رهبر قنبری با ما گفتگو کردند. شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰

از تأکید بر بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران تا ۸ سال عملکرد فاجعه بار دولت روحانی در سینما/ خدمات صنفی به سینماگران در حد صفر!

۶- سوم خرداد و مهجوریت سینمای دفاع مقدس

تعدادی از سینماگران سرشناس کشور همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در خصوص علل مهجوریت سینمای دفاع مقدس در کشورمان تأکید کردند: نگاه انفعالی مدیران و مسئولان فرهنگی به سینمای ارزشمند دفاع مقدس مایه نگرانی است؛ این سینماگران متذکر شدند: دیران سینمایی همواره شعار حمایت از سینمای انقلاب و دفاع مقدس را سر می دهند اما در عمل هیچ اقدامی برای رشد و توسعه این سینمای مهم و ارزشمند انجام نمی دهند و ما سال های متمادی است با این دور تسلسل باطل روبرو هستیم!

دولت های یازدهم و دوازدهم به طور کل از سینمای جنگ غافل شدند و در عوض آن از شبه روشنفکران و لیبرال ها و غربی ها حمایت کردند و با تقلید نا به جا از فرهنگ منحط غرب و سینمای فرانسه تمامی توان خود را به کار گرفتند تا دیگر هیچ نام و نشانی از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در سینما باقی نماند. بسیاری از سینماگران دغدغه مند و فعال در حوزه دفاع مقدس طی این ۴ سال در خانه نشینی و بیکاری مطلق به سر می بردند و متأسفانه مدیران وقت بدترین نوع برخورد را با آن ها داشتند.

فیلم های ضد ارزشی، سیاه و تلخ تولید شده در سینمای کشور در جشنواره های غربی حاضر شدند، مورد تشویق قرار گرفتند و جوایز متعددی به آن ها اهدا شد اما هیچ یک از دغدغه های مقام معظم رهبری و سینماگران متعهد و ولایتمدار به ثمر نرسید! در همین رابطه ۵ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: ابوالفضل همراه، عطاالله سلمانیان، جمال شورجه، سعید سعدی و اسرافیل علمداری با ما گفتگو کردند. دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰

از تأکید بر بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران تا ۸ سال عملکرد فاجعه بار دولت روحانی در سینما/ خدمات صنفی به سینماگران در حد صفر!

۷- چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی متذکر شدند: برخی برنامه های تلویزیون با ظرافت های شیطانی به جامعه لطمه می زنند چرا که برنامه سازانی پشت تولید این قبیل آثار ایستاده اند که نه دغدغه ترویج فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی-اسلامی را دارند نه به فکر تقویت آرمان های نظام و انقلاب اسلامی هستند؛ در یک جمله می توان گفت برنامه سازان و مدیران نادان، رسانه ملی را به انحطاط کشانده اند!

کپی کاری برنامه های رسانه ملی از برخی تلویزیون های خارجی و یا حتی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، بی توجهی مدیران و برنامه سازان به نیازهای روز جامعه و ذائقه مخاطب امروزی، تکرار کهنه کلیشه ها و... در تولیدات تلویزیونی همگی دست به دست هم داده تا امروزه با کاهش جذابیت برنامه‌ها، افت کیفی سریال‌ ها، کم شدن مخاطبان و موارد دیگر روبرو شویم.

این اتفاقات در حالی است که نقش و اهمیت رسانه ملی در معرفی توانمندی ها و دستاوردهای کشور در حوزه های مختلف اعم از حوزه های نظامی، علمی، فرهنگی و... بسیار بالا است؛ همچنین رسانه ملی می تواند نقش مهمی در بازنمایی و انعکاس اتفاقات روز جامعه و همدلی و همراهی با مردم در خصوص آلام و مشکلات شان داشته باشد اما همواره سعی شده تا از جامعه فاصله گرفته و به موضوعاتی توجه نشان دهد که با نیازهای جامعه امروز مطابقتی ندارند.

امروزه با توجه به هجمه گسترده رسانه هایی که فرهنگ ایرانی-اسلامی را نشانه رفته اند و می خواهند جامعه و به خصوص نسل جوان کشور را به انحطاط بکشانند نیاز است تا رسانه ملی با تدبیری مضاعف و تولید برنامه های سالم و ارزشمند بر اساس نیازهای روز جامعه، مردم را از گرایش بیشتر به شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی و... بر حذر دارد. در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: مهدی عظیمی میرآبادی، عبدالرحمن شلیلیان، علی مهام، حسین گیتی، علی خودسیانی، بابک کایدان، مسعود آب پرور و حبیب دهقان نسب نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را با سینماپرس در میان گذاشتند. شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰

از تأکید بر بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران تا ۸ سال عملکرد فاجعه بار دولت روحانی در سینما/ خدمات صنفی به سینماگران در حد صفر!

۸- بی توجهی به گفتمان انقلاب اسلامی در سینما

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی تصریح کردند: سینما در جمهوری اسلامی ایران از مسیر درست، اصولی و متعهدانه خارج و دچار کجروی و انحراف شده است و تمامی این اتفاقات به دلیل اهمال کاری مدیران سینمایی، بی دغدغه بودن و عدم تعهد آن ها نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی است؛ این سینماگران متذکر شدند: همه متولیان رسانه، سینما، تلویزیون و... باید نسل جوان کشور را که در معرض تهاجم فرهنگی بیگانگان قرار دارند با اندیشه ایشان آشنا کنند. کارهایی که تاکنون صورت گرفته رسماً هیچ بوده و بی تردید باید بیش از این کار و تلاش شود!

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بارها در بیانات خود به اهمیت سینما و نقش راهبردی آن در اشاعه‌ اهداف انقلاب تاکید داشته‌ اند اما متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی علیرغم وعده های مکررشان هرگز به سینمای انقلاب اسلامی توجهی نکردند به نحوی که می توان گفت در سال های پس از انقلاب سینما هیچ نشانی از گفتمان، تاریخچه و اهداف انقلاب اسلامی را با خود به همراه نداشته است. در همین راستا با ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محمد تن، اسماعیل سلطانیان، حسن علیمردانی، جهانبخش سلطانی و سیدسلیم غفوری گفتگو کردیم. چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰

از تأکید بر بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران تا ۸ سال عملکرد فاجعه بار دولت روحانی در سینما/ خدمات صنفی به سینماگران در حد صفر!

۹- ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما

تعداد کثیری از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده با تأکید بر رفوزگی سینمای ایران در ۸ سال اخیر متذکر شدند: سینمای امروز سرشار از سبک سری و ابتذال است؛ از جمله مسائل فاجعه آمیز هنرهفتم در دولت روحانی می توان به ورود پول های کثیف به سینما، بیکاری فزاینده سینماگران و... اشاره کرد، همچنین در این سال ها جشنواره های سینمایی به شیوه ای کاملاً خنثی برگزار شده و تنها باعث هدررفت بودجه های کلانی از بیت المال شدند از سوی دیگر در این سال ها نه امنیت شغلی در سینما وجود داشت و نه هیچ مدیر دلسوزی بود که کمی دغدغه رفع بحران از زندگی هنرمندان را داشته باشد!

هنرمندان در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نظرات خود را درباره ۸ سال نحوه اداره هنرهفتم توسط مدیران فرهنگی و سینمایی دولت تدبیر و امید بیان کردند؛ نظراتی که همگی سرشار از گلایه و انتقاد نسبت به وضعیت نابسامان سینمای کشور در این سال ها بود؛ سینمایی که از آن امروزه جز ویرانه ای باقی نمانده و بی شک سال ها متمادی طول می کشد تا بتوان این ویرانه ها را دوباره احیاء کرد.

در همین رابطه ۳۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: امیرحسین شریفی، محمد قهرمانی، صالح دلدم، ماشاالله شاهمرادی زاده، اسماعیل فلاح پور، رضا رویگری، امان الله قرایی مقدم، سیداحمد حسنی مقدم، حسن هدایت، شهرام خرازی ها، پروانه معصومی، قاسم بخشی، داود بیدل، سلمان امیری، احمد نجفی، حسن نجفی، محمد نیک بین، حجت الله سیفی، عباس لاجوردی، سیدمحسن خرمدره، محمدصادق کوشکی، ناصر شفق، حسین طلابیگی، مجتبی شاکری، سیدهادی منبتی، مهدی فیوضی، محسن روزبهانی، علیرضا اسحاقی، سحر مصیبی و شهاب شهرزاد با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

از تأکید بر بحران در هنرهفتم، چالش های کرونایی و سردرگمی سینماگران تا ۸ سال عملکرد فاجعه بار دولت روحانی در سینما/ خدمات صنفی به سینماگران در حد صفر!

۱۰ - فقدان خدمات صنفی به سینماگران در دولت تدبیر و امید

تعدادی از اهالی سینما در خصوص ۸ سال فقدان خدمات صنفی به سینماگران در دولت تدبیر و امید که با شوآف بازگشایی خانه سینما در سال ۱۳۹۲ همراه بود تأکید کردند: سینماگرانی که با اشتیاق در انتظار بازگشایی خانه سینما بودند امروز از بازگشایی این نهاد پشیمان شده اند و با خود می گویند کاش هرگز این خانه بازگشایی نمی شد چرا که مدیران خانه سینما با رفتار دیکتاتورمآبانه حدود اختیارات صنوف را سلب کرده و این نهاد را به ویرانه بدل کرده اند؛ این دسته از سینماگران متذکر شدند: اغلب اهالی سینما در بیکاری، فقر مطلق و استیصال به سر می برند اما خانه سینما مکانی برای ارتزاق گعده ای خاص است و به اصناف سینمایی تعلق ندارد!

خانه سینما به عنوان نهاد صنفی سینماگران کشور مطرح بوده؛ از جمله اهداف اصلی تشکیل خانه سینما حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی دست‌ اندرکاران حرفه‌ ای تولید، توزیع و نمایش صنعت سینما و همچنین ایجاد امنیت شغلی و ارتقای سطح آموزشی و حرفه‌ای دست‌اندرکاران سینمای کشور ذکر شده است که بدون شک وجود این موارد در اساسنامه خانه سینما در همان سال‌های ابتدایی تاسیس موجب دلگرمی ‌اهالی سینما و ترغیب اعضای اصناف مختلف سینمایی به عضویت در خانه سینما شد.

اما سال های متمادی است که خانه سینما نه تنها هیچ گونه خدمات صنفی، رفاهی و معیشتی به اعضای خود اعطا نکرده بلکه در چرخشی عجیب بدل به محلی برای رانت خواری و ویژه خواری برای عده ای خاص شده است؛ شاه نشینان خانه سینما طی سال های متمادی مدیریت شان در این مرکز صنوف را به ویرانی و نابودی کامل کشانده اند و حتی در توزیع عیدی های میلیاردی وزارت ارشاد طی سال های اخیر نیز منصفانه و عادلانه رفتار نکرده اند.

خانه سینما که وجودش سرشار از خلاءهای قانونی بود در اواخر عمر دولت دهم توسط جواد شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی تعطیل و سپس همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم بازگشایی شد اما نکته قابل تأمل اینجا است که آنقدر در این ۸ سال به صنوف بی توجهی شده و آنقدر این خانه فشل و بی هویت بوده که بسیاری از مدافعان بازگشایی اش امروزه خواهان تعطیلی همیشگی این نهاد شده اند. در همین راستا با ۱۰ تن از سینماگران خانم ها و آقایان: زینت رضا، حسن زاهدی، منوچهر والی زاده، اصغر رفیعی جم، حسین زندباف، گلچهره دانش، نادر طریقت، سعید مستغاثی، مهدی بزرگمهر و نوید فرح مرزی به گفتگو نشستیم. دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

******************************

علاوه بر سوژه های فوق و گفتگو با اهالی سینما در فصل بهار سال ۱۴۰۰ جواد شمقدری در گفتگو با سیدرضا منتظری، صریح و بی پرده به طرح مباحث مهم که موجب بحران و ولنگاری در حوزه فرهنگ و هنر شده اند پرداخت. این گفتگو در ۳ بخش منتشر شد.

شاهد مدیریت فشل رئیس جمهور و مدیران پایین دستی هستیم/ بخشی از جامعه فرهنگی و دانشگاهی دچار خودتحقیری است/ سانسور ۴۰ ساله‌ی چهره کریه آمریکا در سینما و تلویزیون! شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

خودباختگی فرهنگی در جایگاه مدیر، فیلمساز، هنرمند، نویسنده و کارشناس فرهنگی دیده می شود!/ یک کارشناس صداوسیما گفت تولید فیلم برعلیه آمریکا برای ما شرّ است! دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

در جلسات فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی نوعی دیکتاتوری حاکم است/ تا زمانی که مدیریت فرهنگی ما در پی شهرت و عکس گرفتن با سلبریتی ها باشد شاهد هیچ تحول مثبتی نخواهیم بود! شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

******************************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در بهار ۱۴۰۰ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

برگزاری یک «شو» با عنوان جشنواره کودک توسط اغیار برای هزینه کردن بودجه های بیت المال تا آخرین لحظه/ قاطبه سینماگران: باندبازی و رانت خواری در سینمای کودک و نوجوان بیداد می کند!

در حالی که مدیران سینمایی درست در روزهای اوج شیوع کرونا در نیمه دوم سال ۱۳۹۹، علیرغم اعتراضات و انتقادات گسترده سینماگران و اصحاب رسانه مبادرت به برگزاری «شو» ی جشنواره کودک کردند و بودجه های میلیاردی از بیت المال را هدر دادند اینک شنیده ها حاکی از آن است که تصمیم دارند در روزهای باقی مانده عمر دولت و تا قبل از فرارسیدن ماه های محرم و صفر در تابستان پیش رو بار دیگر مبادرت به برگزاری این «شو» ی پوچ و توخالی کرده و بیت المال را تا آخرین لحظه مصرف نمایند! یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

از ادامه سریال رزومه سازی برای آقازادگان دبیران دورهمی فجر جهانی تا اعلام شبهه در خصوص ثبت این رویداد در فیاپف/ اعضای کمیسیون فرهنگی به تماشای «گیسوم» نشستند

دورهمی جهانی فجر که با صرف بودجه های هنگفتی از بیت المال در حال برگزاری است و هیچ بازده مثبت و مشخصی ندارد پس از رزومه سازی موفق برای آقازاده میرکریمی دبیر ادوار پیشین این رویداد، به تازگی دست به رزومه سازی برای آقازاده عسگرپور دبیر فعلی این رویداد بی هویت زده؛ بر اساس شنیده ها سجاد عسگرپور به عنوان مستندساز این دورهمی که عنوان جهانی را با خود به یدک می کشد مشغول فعالیت است و مشخص نیست چه بودجه هنگفتی از جیب مردم در این اوضاع اسفبار اقتصادی برای این کار به وی اختصاص داده شده است! پرسش اینجا است که آیا در مملکت قحط الرجال آمده که آقازاده جوان و بدون تخصص میرکریمی مدیر پشتیبانی بین‌الملل فجر می شود و آقازاده دبیر جدید مستندساز جشنواره؟! دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

آفت کم اطلاعی دبیر جشنواره جهانی فجر از جشنواره های جهانی/ وقتی سوالات را «عمه‌ی» آقای دبیر هم می تواند مطرح کند!

محمدمهدی عسگرپور دبیر سی و هشتیمن جشنواره جهانی فجر که در بحران اسفبار کرونا اصرار به برگزاری فیزیکی جشنواره دارد دیروز در نشست خبری جشنواره و در پاسخ به سوأل انتقادی دست به فرافکنی زد و اظهار داشت: این قبیل سوألات را عمه بنده که آلزایمر هم دارد می تواند مطرح کند! دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

منتظر بخش بعدی این گزارش، سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش دوم/تابستان ۱۴۰۰ باشید...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.