شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی:

بر طبق نظر «رییس سازمان سینمایی» با توجه به لزوم اهمیت ویژه‌تر به حوزه انیمیشن و پویانمایی یک واژه به عنوان این مرکز اضافه شده است

محمد حمیدی مقدم در نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»

مدیرعامل مرکز سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از تغییر نام مرکز گسترش و لزوم اهمیت ویژه به آثار پویانمایی سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره ابلاغیه جدید محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی مبنی بر اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت مرکز گسترش به تولیدات انیمیشن و تغییر نام این مرکز عنوان کرد: نام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تغییر عمده ای نکرده است تنها بر طبق نظر محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با توجه به لزوم اهمیت ویژه تر به حوزه انیمیشن و پویانمایی یک واژه به عنوان این مرکز اضافه شده است که از این به بعد با نام «مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی» شناخته می شود.

او اظهار کرد: درخواست توجه ویژه به تولیدات پویانمایی با توجه به ماموریت چند ساله مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در حوزه حمایت از این آثار پیش از این نیز در صنوف انیمیشن و پویانمایی مطرح شده بود و گاهی در گپ و گفت های رو در رو چه در بخش معاونت پویانمایی مرکز گسترش و چه فیلمسازان این مورد بحث قرار می گرفت.

این مدیر سینمایی با اشاره به تولیدات پویانمایی اظهار کرد: تولیدات پویانمایی با توجه به موفقیت های داخلی و بین المللی اهمیت به سزایی در سطح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی دارند و قطعا نیاز به توجه اساسی و بیشتری به آنها وجود داشتیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» بیان کرد: با در نظر داشتن نگاه تشویقی، مثبت و بیش از گذشته محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی مبنی براینکه زیرساخت های انیمیشن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش و توسعه پیدا کند و با توجه به این موضوع که راه اندازی یک مرکز موازی برای این گسترش بخش پویانمایی ضروری نبود تصمیم بر این شد که ماموریت های مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در ۲ حوزه مشخص متمرکز شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی مطرح کرد: اولین حوزه تمرکز مرکز مثل همیشه و برطبق روال سابق روی تولید فیلم های مستند است که بخش عمده تولیدات و اساس فعالیت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی را تشکیل می دهد و حوزه دوم توجه بیشتر به حوزه پویانمایی و انیمیشن با ورود به اتاق فکر و کارگروه های انیمیشن های سینمایی است.

حمیدی مقدم با اشاره به اینکه از انتهای سال ۱۳۹۷ و ابتدای سال ۱۳۹۸ حدود ۲ سال گذشته تاکنون تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه برای زیرمجموعه های سازمان سینمایی با ردیف مشخص است، اظهار کرد: تخصیص بودجه ها برای هر سرفصلی از فعالیت‌های مراکز تولیدی سازمان سینمایی معین و مشخص است و به عنوان مثال ما به هیچ وجه نمی توانیم از تخصیص بودجه پویانمایی کسر کرده و آن را وارد تولید فیلم مستند کنیم و یا بالعکس.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی مستند «سینماحقیقت» در پاسخ به اینکه تخصیص ۵۰ درصد ظرفیت برای تولیدات انیمیشن و پویانمایی به دیگر تولیدات مرکز آسیبی وارد نمی کند، گفت: اتفاق خوب در بخش های مرکز گسترس سینمای مستند، تجربی و پویانمایی این است که امنیت ویژه ای در هر حوزه اعتباری ما وجود دارد برای مثال زمانی که فیلم های کم بودجه و خلاق به تولیدات مرکز گسترش اضافه شد همزمان سرفصل جدید برای حمایت از این آثار نیز باز شد که این سرفصل ها ربطی به حمایت مرکز از فیلم های تجربی دیگر نداشت و اکنون نیز توجه به بخش پویانمایی به دیگر آثار تولیدی مرکز آسیب نخواهد زد.


سرفصل های بودجه در مرکز گسترش کاملا مشخص است

او افزود: سرفصل های بودجه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برطبق سیستم شفاف سازی مشخص و واضح است و کاملا معین است که سازوکارها و حمایت های مرکز از هر اثر در هر بخشی تا چه اندازه است و به چه میزانی و برای چند اثر و تا چه مقدار بودجه برای کارها خرج می شود و این موضوع هیچ فشاری روی دیگر آثار ندارد.

این فیلمساز بیان کرد: تخصیص بودجه مشخص برای هر بخش اتفاق خوب دیگری را نیز رقم می زند که دیگر بخش ها می توانند پویاتر از گذشته به توسعه برسند و خودشان را گسترش دهند و با توجه به میزان رشدی که می کنند می‌توانند وارد تعاملات جدیدی برای جذب بودجه بیشتر شوند.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» در پاسخ به اینه بودجه زیادی برای تولیدات انیمیشن و پویانمایی لازم است و آیا مرکز چنین بودجه ای دارد، گفت: برای تولید انیمیشن به بودجه زیادی نیاز است و خیلی وقت ها این موضوع مورد غفلت واقع می شود و از دلایل این مغفول ماندن می توان به طولانی بودن زمان تولید و روشن نبودن افق پایان یک پروژه برای شرکت های تولیدی و حمایتی اشاره کرد و به همین علت این شرکت ها وارد پروسه پروژه های سخت و دردسرساز از لحاظ کنترل و نظارت نمی‌شوند.

محمد حمیدی‌مقدم ادامه داد: سیستم های مدیریتی گاهی اوقات به شکل های زودبازده فکر می کنند یعنی فکر می کنند که حمایت و تولید باید در زمان معین یک بخش مدیریتی به سرانجام برسد و به طرح های بلندمدت خیلی فکر نمی شود که این عاملی برای وارد نشدن آنها به حوزه ای چون پویانمایی است.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی مستند «سینماحقیقت» اظهار کرد: امیدوار هستیم که با همراهی مراکز تولیدی دیگر مثل مجموعه هایی که بودجه دارند اما شاید اتاق فکر و کارگروه های اندیشه ای نداشته باشند و دیگر مجموعه ها و البته با محوریت مرکز گسترش، جمعی شکل بگیرد و استعدادیابی، ایجاد زیر ساخت های تولیدی و حمایت بخش خصوصی برای اجرای طرح های خلاق از آثار پویانمایی آغاز شود و روبه توسعه برود.
ماموریت جدید مرکز گسترش برای کار در ۳ حوزه

حمیدی مقدم درباره ماموریت جدید مرکز گسترش عنوان کرد: در ماموریت جدید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در بخش جدید در سه حوزه کار خواهیم کرد؛ اول اینکه فضای تولید فیلم های هنری ما به عنوان اولین مواجهه برای کشف استعداد مانند گذشته وجود دارد و ما از پروژه های دانشجویی حمایت می کنیم و از آنجا که با دانشجویان، دانشگاه ها و حوزه های آکادمیک ارتباط خوبی داریم این حوزه سیر طبیعی خودش را ادامه می دهد.

او دومین حوزه فعالیت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی را اینگونه بیان کرد: در بخش دوم وارد حوزه فیلم های میان مدت که کمتر مورد توجه قرار می گیرند، می شویم. فیلم هایی بالاتر از تایم های کوتاه برای تاثیرگذاری در بازار عرضه و تقاضایی که در پلتفرم ها و وی او دی ها شکل می گیرد و ما می توانیم روی تولیدات داخلی در این زمینه به منظور گسترش مخاطبان علاقه مند توجه و تمرکز بیشتری داشته باشیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره حوزه سوم فعالیت مرکز گفت: از بخش میانی که بگذریم وارد بخش استعدادهای درخشان و به کسانی که چندین فیلم در حوزه فیلم کوتاه و میان مدت ساخته اند و کم کم برای همکاری با آثار و تولیدات بلندمدت آماده می شوند تا با گروه های همشکل برای ورود به تولیدات سینمایی بلند همکاری کنند، می پردازیم و این سه حوزه همدیگر را تکمیل می کنند.

این مدیر سینمایی توضیح داد: بعضی از هنرمندانی که در حوزه فیلم های کوتاه انیمیشن فعال هستند، دوست دارند تنها در همین زمینه آثار کوتاه و به طور مستقل کار کنند تا رها باشند و رویاها و جهان انتزاعی خودشان را گسترش بدهند و بعضی دوست دارند که خیلی سریع تر وارد مراحل اقتصادی و ارتباط بیشتر با مخاطبان و مجموعه های تولید شوند.

حمیدی مقدم اظهار کرد: حوزه فیلم های انیمیشن بلند سینمایی در کشور ما با روندی که تاکنون طی شده رو به گسترش است و در آینده برای ما به منظور طرح محتواهای بدیع و تازه در حوزه فرهنگ ایرانی، اسلامی و منابع غنی فرهنگی و تبادل و تاثیرگذاری در حوزه بین المللی بسیار کارساز خواهد بود و می تواند هم در حوزه هنری و هم اقتصاد و درآمدزایی به جایگاه ویژه و مطرحی برسد.
سینمای انیمیشن بخش جدایی‌ناپذیر سینمای کشورهای توسعه یافته است

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» با اشاره به تولید آثار پویانمایی سینمایی بیان کرد: حوزه فیلم های پویانمایی بلند سینمایی در واقع می تواند به صورت چندگانه برای اشتغال زایی، جذب استعداد، ایجاد کلونی برای تولید پویانمایی در حوزه های مختلف برای پخش از تلویزیون، پلتفرم ها یا اکران های سینمایی به تولید اثر بپردازد به ویژه در اکران سینمایی آثار پویانمایی مانند سینمای سایر کشورها عمل کند چراکه سینمای پویانمایی بخش جدایی ناپذیر از سینمای کشورهای توسعه یافته است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره نحوه همکاری علاقه‌مندان برای تولید آثار پویانمایی با مرکز عنوان کرد: ارایه طرح برای همکاری با مرکز گسترش به طور اتوماتیک در سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی وجود دارد که در زمان های مشخص این سایت برای ثبت نام متقاضیان باز شده و متقاضیان طبق اعلام زمان در سایت طرح شان را ارایه می دهند، طرح در شوراها بررسی می شود و پس از تصویب به اجرا در می آید و ساخته می شود.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» تاکید کرد: دعوت به کار از افراد در حوزه های جدید مرکز گسترش گام دومی است که در عین حال که کار سختی است باید خیلی امن جلو برود و با نظارت روی طرح ها در آن از سرمایه صرف شده نیز محافظت شود تا یک کار با کیفیت و مناسب با حفظ منافع فیلمساز و همچنین حفظ سرمایه و منافع ملی و دولتی صرف شده برای ساخت به نتیجه ای پربار برسد.

محمد حمیدی مقدم در پایان گفت: اطلاع رسانی در حوزه همکاری با مرکز گسترش در زمان معین انجام خواهد شد و به زودی شکل تحولی و راهبردی مرکز در حوزه تولید به صورت شفاف اطلاع رسانی می‌شود تا کسانی که طرح و ایده جدید و بدیعی دارند آن را مطرح کنند و تعامل دوطرفه ای بین فیلمسازان و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی شکل بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.