دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

سینماگران از لزوم همسویی با گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سالگی فجر انقلاب می گویند؛

از درخواست برای توجه به آثار متعالی و اندیشه ورز تا تأکید بر پرهیز از شوآف، دوری از ظاهرسازی/ چشم انداز جشنواره، سینمای انقلاب باشد

شاهمرادی زاده-تن-علمداری-فرنو-توکلی-منتظری-نیک بین-قاسمی جامی-کوشکی-فیوضی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی تأکید کردند: در اغلب دوره ها معارضان در جشنواره فجر حضوری پررنگ تر از هنرمندان ولایتمدار و انقلابی داشته اند و کمترین توقع از مدیران دولت سیزدهم این است که اجازه ندهند افرادی که هیچ عرقی به نظام و انقلاب ندارند از این رویداد منتفع شوند؛ این دسته از سینماگران متذکر شدند: آفت ظاهرگرایی و توجه به ساختار در جشنواره فجر انقلاب باید از بین برود و این جشنواره باید در پی آن باشد تا با محتوای خود پیام انقلاب اسلامی را به گوش جهانیان برساند.

به گزارش سینماپرس متأسفانه سال ها است فضای سالمی برای گفتمان انقلاب اسلامی در سینما وجود ندارد و همین مسأله باعث شده سینما و در ذیل آن جشنواره های سینمایی از جمله جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور سال به سال بیشتر به سمت نابودی و قهقرا بروند.

بی تردید آن چیزی که می‌تواند سینمای ما را نجات دهد و سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به سینمای ملی، شاخص و ممتاز تبدیل کند، رویکرد گفتمان انقلاب اسلامی است که هم، ضرورت اجتماعی و سیاسی است و هم ضرورت فرهنگی جامعه امروزی ما محسوب می‌شود.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: ماشاالله شاهمرادی زاده، محمد تن، اسرافیل علمداری، بهروز فرنو، هوشنگ توکلی، غلامرضا منتظری، حجت الاسلام والمسلمین جواد نیک بین، حسین قاسمی جامی، محمدصادق کوشکی و مهدی فیوضی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محمد تن فعال سینما در خصوص لزوم همسویی با گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سالگی فجر انقلاب گفت: مدیران سینمایی باید دلسوزانه، متعهدانه و دغدغه مندانه تنها در پی ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در سینما باشند و اجازه ندهند سالن های سینما نمایش دهنده فیلم هایی باشند که بدون دغدغه و تعهد به نظام اسلامی تولید شده اند. در سینمای ایران نمونه های بسیاری آثار در ظاهر ارزشی و انقلابی داریم که محتوای شان فاجعه آمیزند و به درد پخش از شبکه های معاندی همچون «من و تو» و «بی بی سی» می خورند! آنچه باید برای مدیران سینمایی بسیار حائز اهمیت باشد محتوای انقلابی فیلم ها است که امیدواریم پس از سال ها فقدان چنین آثاری بتوانیم در جشنواره پیش رو این نوع فیلم ها را تماشا کنیم.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: بی تردید توجه به اهداف و آرمان های نظام و انقلاب در تمامی ارکان فرهنگی امری ضروری است و تنها معطوف به جشنواره فیلم فجر نمی شود؛ ما زمانی می توانیم حوزه فرهنگ و هنر را از این بحران کنونی نجات دهیم که مدیریتی واحد در حوزه فرهنگ و هنر شکل بگیرد و با رویکرد انقلابی بحران به وجود آمده در محتوای نازل آثار سینمایی و سریال های خانگی و... را رفع کند. آنچه ما در جشنواره فیلم فجر می بینیم باید همگی به دیدگاه انقلاب اسلامی نزدیک باشد و این وظیفه مدیران و سیاست گذاران جشنواره است که با مدیریت صحیح و اصولی این قضیه را پیش ببرند.

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس تصریح کرد: در اغلب دوره ها معرضان در جشنواره فجر حضوری پررنگ تر از هنرمندان ولایتمدار و انقلابی داشته است؛ این نکته ای است که مسئولان دولت انقلابی سیزدهم باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند و اجازه ندهند افرادی به اسم فیلمساز و هنرمند که هیچ عرقی به نظام و انقلاب ندارند و در فیلم های شان سیاهی و تصویری زشت از جامعه نشان می دهند در این رویداد انقلابی جولان دهند. جشنواره باید محلی برای ترویج آرمان های انقلاب اسلامی باشد؛ همواره حدود ۹۰ درصد کسانی که در این جشنواره مسئولیت بر عهده می گیرند یا فیلم دارند هیچ سنخیتی با انقلاب اسلامی نداشته و ندارند و بدیهی است که حضور این افراد در جشنواره فجر انقلاب باید ممنوع شود.

اسرافیل علمداری بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص لزوم همسویی با گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سالگی فجر انقلاب گفت: متأسفانه باید بگویم اکثر جشنواره های هنری طی بیش از ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب می گذرد در راستای اهداف و مسیر مورد نظر نظام حرکت نکردند اما با توجه به روی کار آمدن یک دولت انقلابی و همسویی این دولت با سایر دستگاه ها و نهادهای نظام انتظارات از آن ها بسیار زیاد است و ما توقع داریم چه در ساختار و چه در محتوا تحولاتی بنیادین و اساسی در راستای حرکت به سمت آرمان های انقلاب را شاهد باشیم. مدیران سینما اگر دغدغه اسلام و انقلاب را دارند نباید سیاست گذشتگان را ادامه دهند چرا که ادامه مسیر گذشتگان فرهنگ و هنر را بیش از پیش دچار آسیب و خدشه می کند.

دکتر بهروز فرنو استاد فلسفه و کارشناس فرهنگی به سینماپرس گفت: اینک پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که مهمترین رویداد سینمایی کشور به سن ۴۰ سالگی که سن تکامل و بالندگی محسوب می شود رسیده، مسئولان سینمایی باید بررسی کنند سینمای ایران چقدر آماده ظهور منجی عالم بشریت است؟ باید به این پرسش پاسخ داده شود که این سینما تا چه میزان بر اساس مبانی و تئوری های انقلاب اسلامی حرکت کرده و جایگاه انقلاب اسلامی در سینمای امروز کشور کجاست؟ قطعاً در چهل سالگی جشنواره فجر باید به آثار متعالی و اندیشه ورز توجه ویژه شود؛ ما باید در جمهوری اسلامی ایران در پی سینمای متعالی باشیم. بگذارید بنده با یک مثال منظورم را واضح تر بیان کنم؛ برخی آثار سینمایی ما هست که ضمن آنکه سعی می کنند گوشه ای از وقایع انقلاب و دفاع مقدس را بازسازی کنند توجه شان به سمت بعد معنوی این وقایع می رود مانند آثار شهید آوینی؛ ما امروز در سینمای ایران پرداخت به این بعد معنوی را نیاز داریم.

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم همسویی با گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سالگی فجر انقلاب گفت: آنچه جشنواره فیلم فجر را به ویژه طی سال های اخیر به شدت مورد آسیب قرار داده توجه به ظواهر و ساختار این رویداد سینمایی است از این رو بنده معتقدم آفت ظاهرگرایی و توجه به ساختار در جشنواره فجر انقلاب باید از بین برود و این جشنواره باید در پی آن باشد تا با محتوای خود پیام انقلاب اسلامی را به گوش جهانیان برساند. بنده معتقدم ما برای تمامی شاخه های هنری از جمله سینما باید چشم انداز متناسب با آرمان ها و اهداف انقلاب تعریف کنیم تا زمانی که این هدف تعریف نشود شمارگان جشنواره ها افزایش پیدا می کند اما آن دستاوردی که مورد نظر است تحقق پیدا نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین جواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به سینماپرس گفت: فیلم های جشنواره فجر باید نمایانگر شکوفایی فکر و اندیشه جوانان انقلابی باشند و این جشنواره باید در پی صدور گفتمان انقلاب به سراسر دنیا باشد و آثاری که غیر از این اهداف را داشته باشند در دایره جشنواره نمی گنجند. توقع ما از دست اندرکاران سینمایی دولت فعلی این است که فیلم هایی را به جشنواره فجر انقلاب راه دهند که رنگ و بوی انقلابی دارند. شاید برخی فکر کنند ما با مدرنیته مشکل داریم و می گوییم فیلم های به روز و مدرن نباید در جشنواره حضور داشته باشند؛ خیر اینطور نیست! سینما قطعاً باید مدرن و به روز باشد اما این مدرن بودن به معنای شوخی های رکیک جنسی در فیلم ها و سیاه نمایی و امثالهم نیست.

حسین قاسمی جامی کارگردان سینما تأکید کرد: سینما بخشی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و باید در راستای اهداف والای آن گام بردارد؛ اینک در آستانه چهل سالگی جشنواره فجر انقلاب اسلامی که نشان دهنده آن است که ۴۰ سال از همزیستی جامعه هنری در کنار انقلاب شکوهمند اسلامی گذشته و هنرمندان و انقلاب در کنار هم به رشد و شکوفایی رسیده اند ما باید شاهد نمایش آثاری باشیم که دستاوردهای این سال ها را نشان دهند نه اینکه خدای ناکرده فیلم هایی بر ضد منافع و دستاوردهای این نظام مقدس تولید شده باشند و هدف شان حرکت در مسیر انحرافی باشد. جشنواره فیلم فجر به عنوان نماد فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی باید نمایشگر آثار انقلابی باشد این اتفاق نیازمند دغدغه مندی و مسئولیت پذیری از سوی مدیران سینمایی و جامعه هنری است که باید دست در دست هم داده و برای رشد و اعتلای سینمای انقلاب گام بردارند.

محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی در خصوص لزوم همسویی با گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سالگی فجر انقلاب گفت: فیلمسازانی که قرابتی با اسلام و انقلاب ندارند دست از سر جشنواره فجر بردارند و بروند برای خودشان جشنواره ای مجزا برگزار کنند؛ مسئولان و مدیران سینمایی اگر دلداده نظام و انقلاب هستند نباید اجازه دهند برخی افراد همچون سال های گذشته این جشنواره که نامش برگرفته از قرآن کریم است را غصب کنند و آثاری را در آن نمایش دهند که ربطی به اسلام و انقلاب ندارد. نام فجر نماد و نشانه ای از رسالت و اهداف و دیدگاه و تعهد جشنواره نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی است و عنوان مقدس فجر نباید با فیلم های بی مایه آلوده شود. ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا افرادی که عنوان هنرمند را با خود به یدک می کشند اما عرقی به نظام ندارند و این نام و مناسبت را غصب کرده اند از این رویداد دور شوند و بگذارند این جشنواره به نام و مناسبت ارزشمند خود بازگردد.

مهدی فیوضی کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: در اغلب دوره های جشنواره فیلم فجر به جز در زمان ریاست آقای شمقدری در سازمان سینمایی آثار به نمایش درآمده هیچ سنخیتی با آرمان های نظام و امام (ره) نداشتند و آنچه مردم برای آن قیام کرده بودند که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد در آثار جشنواره دیده نمی شد و در عوض فیلم های سیاه و تلخ به شدت مورد توجه قرار می گرفتند که این روند باید در دولت جدید اصلاح شود. جشنواره فجر نباید محلی برای شوی لباس و نمایش سلبریتی ها شود؛ مدیران سینمایی باید تدبیری اندیشه کنند که در ایام الله دهه مبارک فجر و جشن های پیروزی انقلاب اسلامی شاهد برخی شیطنت ها و حرکت ضد اخلاقی و ضد ارزشی توسط برخی سلبریتی ها در جشنواره نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.