شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

در خانه هنرمندان ایران؛

نمایشگاه سالانه «انجمن هنرمندان سفالگر ایران» افتتاح شد

انجمن هنرمندان سفالگر ایران

سینماپرس: نمایشگاه سالانه انجمن هنرمندان سفالگر ایران با عنوان «عبور» جمعه ۲۴ دی‌ در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه سالانه انجمن هنرمندان سفالگر ایران با عنوان «عبور» عصر روز جمعه ۲۴ دی در گالری‌های این مجموعه افتتاح شد. در این نمایشگاه ۵۴ اثر از ۵۱ هنرمند برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشته شده است.

بهزاد اژدری، رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران درباره محوریت آثار این نمایشگاه گفت: نمایشگاه امسال تقریباً تفاوتی با دوره‌های قبل ندارد و وقایع پیرامونی همچون قبل در آثار هنرمندان تأثیرگذار است. امروزه هنرمندان اگر یک مسئله درونی هم دارند، متأثر از اتفاقات بیرونی مانند کرونا، از دست دادن کسی، وقایع اجتماعی، محیط زیست و … است. هنرمندان امروزه می‌دانند که نباید در خلأ اثر تولید کنند و اثرشان به لحاظ نگاه به مسائل، فردی نیست.

وی درباره موضوع نمایشگاه بیان کرد: ما همیشه موضوعات و عناوینی را انتخاب می‌کنیم که قابلیت‌های بیشتری برای تجسم بخشیدن و توسعه نگاه تجسمی داشته باشد. کلماتی مانند عبور، انبساط و … را در هر زمینه و شرایطی می‌توان بسط داد. در سرامیک نیز عبور پدیده‌ای است که در تولید اثر با آن مواجهیم.

وی ادامه داد: ما وقتی یک محصول سرامیکی می‌سازیم، از یک مرحله عبور می‌کنیم و به مرحله دیگر می‌رسیم و همین طور می‌گذریم تا به هدف برسیم. البته گاهی نیز به هدف نمی‌رسیم و فکر می‌کنیم که مقصود مطلوب نبوده است. اما چیزی در آن راه برایمان جذاب می‌شود و به شکل یک تکنیک مجزا روی آن تمرکز می‌کنیم.

اژدری اظهار کرد: در ذات هنر سفال و سرامیک بحث عبورهای متوالی و پی در پی نهفته است. باید این را هم در نظر گرفت که ما در مرحله گذار اجتماعی هم هستیم. به لحاظ بومی و جهانی مرحله سختی را می‌گذارنیم. کرونا نیز می‌تواند یکی از مصادیق این گذار باشد که از چنین بحران‌هایی چطور می‌توانیم عبور کنیم. ما هر لحظه با مسئله عبور مواجهیم.

رئیس هیأت مدیره انجمن سفالگران ایران درباره تأثیر کرونا در برگزاری این رویداد مطرح کرد: به دلیل برگزاری بینال، هیأت مدیره قبلی در سال گذشته تمام تمرکزش روی بینال بود. بینال رویداد بزرگی در اوج کرونا بود و هنوز به مرحله واکسیناسیون نرسیده بودیم. امسال نسبت به سال گذشته، برگزاری نمایشگاه راحت‌تر بود اما تاثیراتش در آثار مشهود است. خیلی از آثار درباره مرگ و فقدان بود. شاید آثار به طور مستقیم به موضوع کرونا نپرداخته بودند اما در آن‌ها تبعات از دست دادن، فقدان، رنج و عبور از بحران دیده می‌شد.

همچنین شبنم عمانی عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه عبور، دبیر اجرایی این نمایشگاه و عضو هیأت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران گفت: ردپایی از گذر و عبور در لایه‌های مختلف آثار این نمایشگاه دیده می‌شود. آثار این نمایشگاه از لحاظ فرم و محتوا ریزبینانه انتخاب شدند.

وی افزود: آثار این نمایشگاه از میان ۱۸۳ اثر انتخاب شده و داوری نیز در ۲ مرحله صورت گرفته است. مرحله اول داوری از روی عکس آثار و مرحله دوم از روی اصل آثار بوده است. کورش آریش، بهزاد اژدری، هنگامه صالح زهتاب، محسن فولادپور و جعفر نجیبی داوران نمایشگاه عبور بودند.

سحر اسمعیل طهرانی، یکی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه و عضو هیأت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران نیز عنوان کرد: امسال سعی کردیم با وبینارهایی تخصصی در این حیطه، موضوع و رویکرد این دوره از نمایشگاه را برای هنرمندان از دیدگاه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، روانشناسی و … شرح دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط گذر از کرونا، اتفاقات مختلفی برای افراد رخ داده است. شرایط مدام در حال تغییر و گذار است. عبور، موضوعی است که امروز در زیست هر هنرمندی در جریان است. هنرمندان سفالگر و سرامیست، هر لحظه در هنرشان با مفهوم عبور روبرو هستند. نکته قابل توجه در این نمایشگاه این است که هر اثر از دیگری مجزاست و هنرمندان با بیان شخصی، آثارشان را خلق کرده‌اند.

هنگامه صالح زهتاب، مجسمه‌ساز، سرامیست و یکی از داوران این نمایشگاه بیان کرد: داوری نمایشگاه عبور با حجم بالای آثار روبه رو بود اما آثار نمایشگاه با حساسیت و دقت در فرم و ایده‌پردازی و تکنیک انتخاب شد.

وی افزود: خلق یک اثر سرامیکی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. یک هنرمند برای خلق یک اثر باید به ایده پردازی، فرم، فضا، تکنیک و خلاقیت بپردازد و همیشه با چالش‌های زیادی روبه روست. من نیز خودم را با سرامیک به چالش می کشم.

علاقمندان می‌توانند از این نمایشگاه تا پنجم بهمن ماه همه روزه (به غیر از شنبه‌ها) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در مجموعه گالری‌های خانه هنرمندان ایران بازدید کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.