چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

همراه با آثار دوازدهمین جشنواره عمار:

«بلوار اتحاد»؛ وقتی مطالبه‌گری، مسئولان را پاسخگو می‌کند

دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: موضوعات درست و به‌جا، پشت هم چیده شده‌اند. شناخت مخاطب از شخصیت در هر مرحله، او را یک قدم به جلو می‌برد. در این مستند معضلات جامعه بدون لفافه، صریح و واضح بیان شده که خود، نمایی از خصوصیات شخصیت داستان است.

به گزارش سینماپرس، دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، از ابتدای این هفته و با نمایش آثار منتخب در سینمافلسطین آغاز شده و تا پنجشنبه 23 دی، میزبان علاقمندان است. «بلوار اتحاد» به کارگردانی صادق زارع یکی از آثار حاضر در این جشنواره است. صفورا شاهین‌فر در یادداشتی به این مستند پرداخته است که می‌خوانید.

«ای کاش مسئولین لحظه‌ای قدر جهاد و همت شما (شهیدان) را داشته باشند. انقلاب نتیجة زحمات و رشادت شماست پس نسبت به خون شما متعهدیم.»
نام مستند از همان دقایق اول فیلم با داستان همراه است و هرچه در بطن داستان پیش می‌رویم، پررنگ‌تر می‌شود. آغاز فیلم مسافرانی را می‌بینیم مهیای سفر. سفری که با نریشن بوی اعتراض صلح‌آمیز می‌دهد. فیدشدن تصاویر همراه با موسیقی، حس اضطراب افراد داخل مینی‌بوس را به مخاطب منتقل می‌کند. شستن لباس با آب لوله‌کشی توسط بانویی با چادر مشکی اعتراض به معظل آب منطقه را در ذهن مخاطب پررنگ می‌کند.
سمج و پیگیربودن شخصیت اصلی داستان در همان بگومگوی ابتدایی فیلم مشخص می‌شود. نریشن روی نمای باز منطقه می‌رود: «مطالبه‌گری کار جالبی است و مشکلات را حل می‌کند.»
شخصیت داستان خودش را معرفی می‌کند و پس از آن اِلِمان‌هایی به مخاطب داده می‌شود که بیانگر اتفاقی بزرگ و سخت است. بیننده در انتظار ادامه داستان حریص می‌شود.
شخصیت داستان در کورة سوزان زندگی با مشکلاتی جدید و سخت پنجه درهم می‌کند. تمام موضوعات حول یک محور می‌گردد و با ترفندهایی ظریف به هم گره می‌خورند و موضوعات جدید شکل می‌گیرند.
موضوعات درست و به‌جا، پشت هم چیده شده‌اند. شناخت مخاطب از شخصیت در هر مرحله، او را یک قدم به جلو می‌برد. در این مستند معضلات جامعه بدون لفافه، صریح و واضح بیان شده که خود، نمایی از خصوصیات شخصیت داستان است.
نمادها در این فیلم به انتقال پیام کمک شایانی می‌کنند. کارگردان از نمادها به خوبی استفاده کرده و با ظرافت معانی آن را به بیننده القا می‌نماید. نماهایی باز از منطقه، زمانی نمایش داده می‌شود که خیری وسیع اتفاق افتاده باشد. لنز دوربین خیس می‌شود و مخاطب با اوضاع سخت و مشقت‌بار تصاویر همزاد پنداری می‌کند.
بازسازی خانة نیمه‌سوخته همراه با بهسازی منطقه به موازات هم، درک فضا در یک راستا را برای مخاطب ملموس می‌کند. شهادت سردار سلیمانی هر چند زیبا وارد داستان می‌شود، اما با دیگر موضوعات همخوانی نداشته و با موضوع بعد سینک نمی‌شود؛ این موضوع برای لحظاتی باعث جدایی مخاطب از متن داستان می‌شود.
موسیقی در این مستند هر چند کم‌رنگ است اما به‌جا به کمک تصاویر می‌آید. در پایان فیلم، موسیقی شاد با نمایی از حضور خانواده در طبیعت، لذت دنیا در کنار تمام سختی‌ها، جملة پایانی فیلم را در حافظة مخاطب پررنگ می‌کند که: «خدا دستی‌ است بالای همة دست‌ها.»
گفتنی است دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، از شنبه ۱۸ دی ماه شروع شده و تا ۲۳ دی ماه، آثار جشنواره در این مراسم، در سینمافلسطین تهران و به صورت مجازی در Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. آیین اختتامیه جشنواره عمار نیز ۲۴ دی ماه با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مسابقه مستند و داستانی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.