سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

گفتگوی سینماپرس با مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛

فقدان برنامه‌ریزی راهبردی برای استفاده از ظرفیت های بالقوه جشنواره/ عشیری: در حال حاضر صحبتی برای نمایش فیلم ها در بخش خارج از مسابقه نشده است!

یزدان عشیری در نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر در آستانه برگزاری این رویداد سینمایی در گفتگو با سیدرضا منتظری به برخی سوألات در خصوص نحوه برگزاری جشنواره، تسهیلات و امکانات برای رسانه ها، دلیل عدم شفاف سازی و ارائه آمار توسط سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر و... پاسخ گفت.

به گزارش سینماپرس ماحصل این گفتگو به شرح ذیل است.
*با توجه به تجربه مشترک شما و آقای خزاعی در برگزاری باشکوه و خاص جشنواره سی ام فیلم فجر که تغییرات جدی نسبت به دوره های پیشین برگزاری این رویداد داشت آیا اینک که بعد از ۱۰ سال این همکاری به شکل دیگری صورت گرفته باز هم می توانیم شاهد برگزاری جشنواره ای باشکوه در تراز انقلاب اسلامی و فجر انقلاب باشیم یا اینکه مجدداً روند شوم و ناپسندی که در خنثی و کوچک سازی این رویداد سینمایی در دولت یازدهم و دوازدهم شکل گرفت ادامه پیدا خواهد کرد؟
جشنواره فیلم فجر یک ظرفیت بی بدیل برای سینمای ایران است. این جشنواره به حسب زمان برگزاری و پیشینه دیرینه آن به اعتقاد بنده یک سرمایه اجتماعی برای سینمای ایران است. روندی که این جشنواره پشت سر گذاشته با همه فراز و فرودهایش ارزش های افزوده و مزیت های نسبی بسیاری برای سینمای ایران داشته است. البته این به معنای آن نیست که جشنواره حتماً در تمام دوره ها موفق بوده است ولی کارکردها و دستاوردهایش را چه در حضورهای بین المللی سینمای ایران و چه در جریان سازی تبلیغی داخل کشور نمی توان نادیده گرفت.
من معتقدم درعین حال ازهمه ظرفیت و قابلیت های این رویداد فرهنگی و اجتماعی بهره برداری نشده است. این جشنواره بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است و به نظر من سرمایه اجتماعی آن برای سینمای ایران مهم و مغتنم است. از این رو، نیاز است در هر مقطعی ضمن نیازسنجی و کارکردهای اجتماعی آن به تکامل و توسعه ساختار و شاخصه های اجرایی اش توجه کنیم و به حسب استراتژی و برنامه‌های راهبردی در حوزه فرهنگ و هنر باید الزامات تحول آن را جدی بگیریم.
جشنواره فجر ویترین تولیدات و آیینه تمام نمای داشته ها و کاشته های سینمای ماست که در آن می‌توانیم چالش ها و کاستی ها را ببینیم. مسیر طی شده را ارزیابی کنیم و راه‌های پیش رو را طراحی و ترسیم. اما متأسفانه به نظر می‌رسد فقدان یک برنامه‌ریزی راهبردی در این عرصه باعث شده از ظرفیت های بالقوه این جشنواره به درستی استفاده نکنیم.
در این دوره جشنواره تلاش شده تا ضمن حفظ مزیت‌های نسبی دوره های پیشین به نیازهای جدید اندیشیده شود. عبور از چهار دهه برگزاری و ورود به دهه پنجم به طور قطع ضرورت‌های تازه‌ای را رقم می زند. طراحی محتوای جدید، اهتمام به مبانی نظری و تحلیلی سینما، ورود به حوزه های بین رشته ای – معماری، جامعه شناسی، مدیریت و بازرگانی، فلسفه و... از بسترهای است که به سینِما گره خورده است. همچنین، شناسایی منافع ملی و دیپلماسی عمومی و بازریابی بین‌المللی مولفه های موردنیاز سینمای ایران است که باید بازنگری شوند.
*مایلم پرسشم را کمی شفاف تر مطرح کنم! با توجه به اینکه دولت دهم توجه ویژه ای به سینما و رسانه ها داشت و شما در جشنواره های سی ام و سی و یکم در مقام روابط عمومی جشنواره، تسهیلات بسیار مناسبی را در اختیار آن ها قرار می دادید، که از جمله آن ها تخصیص غرفه های اختصاصی به رسانه های تخصصی و تجلیل از رسانه های برتر بعد از ایام برگزاری جشنواره بود در این دوره جشنواره باز هم میتوانیم شاهد این رویداد باشیم یا اینکه همانند روش و منش مدیران دولت تدبیر و امید این اتفاقات نیک و شایسته را شاهد نخواهیم بود و جشنواره به صورت خنثی، کوچک و کمرنگ برگزار می شود؟

تجربه های برگزاری جشنواره های سی ام و سی و یکم بسیار متفاوت بود. در آن دوره رویکرد و نگاهی که مسئولان سازمان سینمایی به دلیل اهمیت وفاق و همگرایی و همدلی اهالی سینما و رسانه احساس می کردند با نظر آقایان عباسیان و خزاعی خوشبختانه ظرفیت خوبی برای رسانه ها پیش بینی شده بود و فضای مطلوبی شکل گرفت که به نفع جشنواره فجر و سیاست های سازمان سینمایی بود به ویژه آنکه آقای شمقدری به عنوان رئیس سازمان سینمایی توجه ویژه ای به این مسأله داشتند.

نقش هم افزایی و کمکی به اصحاب رسانه و منتقدان برای ثمردهی رویدادهای فرهنگی را نمی توان نادیده گرفت و بی شک مهمترین رکن در نهادینه سازی سیاست های فرهنگی با تعامل آن ها شکل می گیرد. در آن ایام فضای خوبی در برج میلاد فراهم شده بود و ما تسهیلات و امکاناتی را پیش بینی کرده بودیم که به خوبی محقق شد در این دوره هم قطعاً این نگاه وجود خواهد داشت.

خوشبختانه یکی از دبیران آن دوره امروز در جایگاه رئیس سازمان سینمایی برای جشنواره و سینمای ایران سیاست گذاری می کند و این خودش مزید مضاعفی برای توجه ویژه به نقش بی بدیل اصحاب رسانه است. از سوی دیگر آقای نقاش زاده خودشان فردی پژوهش گر و رسانه ای هستند و توجه شان به حوزه ارتباطات بسیار زاید است و به یقین می توانم بگویم به اهمیت رسانه ها واقف است. ما امیدواریم در جشنواره چهلم بر حسب جایگاه تراز این جشنواره در آغاز دهه پنجم فجر انقلاب اسلامی مطلوب تر و بهتر باشد.

*یعنی مجدداً همان تسهیلات در اختیار اهالی رسانه قرار خواهد گرفت؟

نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که شرایط ۱۰ سال قبل تا امروز در گستره رسانه بسیار فرق کرده و ما با انبوه رسانه ها چه به لحاظ تصویری و صوتی و چه در فضای مجازی و مکتوب روبرو هستیم. ما در اوایل دهه ۹۰ هرگز این تعداد رسانه نداشتیم و کمتر بودن رسانه ها در آن مقطع امکان برنامه ریزی راحت تر را برای ما فراهم می کرد و می توانستیم بهتر به اصحاب رسانه سرویس دهی کنیم و خدمات دهیم.

البته در این دوره کمیته روابط عمومی بررسی های زیادی در این خصوص انجام داد و ما متوجه شدیم حجم حضور تهیه کنندگان و برنامه سازان رایو و تلویزیون و افزایش پرتال های تصویری و اینترنتی بخش خصوصی و سازمان های خبری بسیار زیادتر از حد تصور شده است؛ این اتفاق ما را برای برنامه ریزی با مشکلاتی روبرو کرده که سعی می کنیم شرایطی را فراهم کنیم تا بیشترین بهره مندی را از اصحاب رسانه داشته باشیم.

*به صورت خاص در خصوص اختصاص غرفه به رسانه های تخصصی سینمایی برنامه ای در نظر دارید؟

تخصیص غرفه مستلزم فضای بسیار زیادی است که با محدودیت در برابر حجم تقاضاها فکر می کنم با مشکل روبرو شویم. البته ما نیازسنجی می کنیم تا چه مکانیزمی را پیش بگیریم که رسانه ها بتوانند بهترین بهره وری را از فضای جشنواره داشته باشند. اعتقاد شخص من به عنوان کسی که منتقد سینما و فعال رسانه ای است این است که با حضور رسانه ها چراغ جشنواره فروزان تر می شود به همین دلیل این دغدغه ما است که تسهیلات ویژه ای را در اختیار آن ها بگذاریم.

در خصوص مسأله تجلیل از رسانه های برتر در عرصه سینما که مطرح فرمودید نیز باید عرض کنم این کار نیاز به یک سال امکان ارزیابی دارد و شاید در این دوره نتوانیم این مهم را تحقق بخشیم اما قطعاً در سال های آینده این مسأله را پیگیری خواهیم کرد.

*طی سال های اخیر کارهای شوآف گونه ای در جشنواره بدعت گذاری شد که از جمله آن ها قرعه کشی فیلم ها برای نمایش در سینمای رسانه ها توسط اهالی رسانه و سینماگران بود؛ چرا شما از متخصصانی مانند جمال امید برای چینش فیلم ها بهره مند نشدید و این حرکت را ادامه دادید؟

نظر شخصی بنده خلاف دیدگاه شما است. برای اینکه در جدول بندی زمانی اجحافی صورت نگیرد و ظلمی به فیلمسازی نشود و تفسیر و تأویل بعدی ایجاد نشود که حرف و حدیث باشد و بگویند بر اساس ملاحظات فیلم ها چینش شده است احساس می کنم قرعه کشی شاید منصفانه ترین شکل اجرا باشد.

*مگر شما در همان جشنواره های سی ام و سی و یکم از چنین کاری برای چینش آثار بهره گرفتید؟ چطور در آن روزگار حاشیه ای برای جشنواره به وجود نیامد و احساس می کنید امروز با این کار جشنواره دچار حاشیه خواهد شد؟ آیا فکر نمی کنید ادامه مسیر دولتمردان دولت تدبیر و امید چندان شایسته دولت انقلابی نیست؟

در آن روزگار هم گلایه داشتیم. یک فیلمسازی می آمد و می گفت چرا فیلم من صبح افتاده و دیگری می گفت چرا سانس آخر شب را به فیلم من اختصاص داده اید! فیلمسازی اگر از کنداکتور فیلم رضایت نداشته باشد حاشیه سازی برای جشنواره شکل می دهد و ته ذهنش جریحه دار می شود و بنابراین ما می خواهیم از این حواشی دوری کنیم.

*انتقادی که در این اواخر به شخص شما به عنوان مشاور رئیس سازمان سینمای و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی و چهلمین جشنواره فیلم فجر شد این است که چرا مانند مسئولان سینمایی دولت قبل دست به ارائه آمار و شفاف سازی نمی زنید؟ آیا به شفاف سازی به ویژه در خصوص‌ارائه آمارهای جشنواره پایبند خواهید بود؟

در این دوره محور اصلی سیاست سازمان سینمایی و شخص آقای خزاعی قانون گرایی، استاندارد سازی و عدالت محوری است. تأکید بر این است که با این ۳ محور همه عملیات ها را پیگیری کنیم. صراحت و سیاست شفاف سازی در تمامی حوزه ها نکته ای است که ما روی آن تأکید داریم و در همین راستا بسته های خبری که پیش از این سابقه نداشته از خروجی جلسات معاونین سازمان سینمایی را در اختیاررسانه ها گذاشته ایم.

در خصوص آمارهای جشنواره هم قطعاً بنا بر انتشار داریم و سعی میکنیم وقتی به جدول نهایی رسیدیم در یک بسته خبری به صورت یکپارچه این آمار را ارائه دهیم. ما در این خصوص قطعاً شفاف سازی خواهیم کرد.

*با توجه به درخواست بخش کثیری از اهالی سینما و رسانه برای اضافه شدن بخش فیلم های خارج از مسابقه و نمایش آثار جا مانده برای اهالی رسانه آیا تدبیری برای این کار که قطعاً موجب شکوه بیشتر جشنواره فجر انقلاب خواهد شد صورت گرفته و یا جشنواره مانند چند سال اخیر خنثی، کوچک و یخ زده برگزار خواهد شد؟

در حال حاضر صحبتی برای نمایش فیلم ها در بخش خارج از مسابقه نشده است و ما نمایش همان ۲۲ فیلم منتخب هیأت انتخاب را خواهیم داشت. از سوی دیگر به دلیل تنوع و گستردگی برنامه های پیش بینی شده در مباحث علمی جشنواره باید ببینیم بازه زمانی ۱۰ روزه جشنواره گنجایش آن را دارد که بتوانیم فیلم های بیشتری را در آن به نمایش بگذاریم یا خیر؟

البته بدیهی است زیبایی جشنواره این است که رقابت فشرده تر شود تا به مسیر کیفی گزینی و کیفی گرایی بیشتر برسیم. ما تأکید داریم که سینما از این به بعد رقابت سالم و سازنده را پیش بگیرد تا ان شاالله بتوانیم شاهد رشد و اعتلای آثار سینما باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.