چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲

جشنواره فیلم فجر؛ ساختار یا محتوا؟!

پرهیز از آفت ظاهرگرایی و توجه به محتوا تنها راه نجات مهمترین رویداد سینمایی کشور/ کوچک سازی جشنواره به نفع هیچ کس نیست!

حاشیه فیلم فجر

سینماپرس: بی تردید برای تبدیل جشنواره فیلم فجر به یک رویداد بزرگ و استاندارد بین المللی که در آن رویکرد و اهداف استراتژیک نظام جمهوری اسلامی لحاظ شده باشد، عدم محافظه کاری مدیران سینمایی، تدبیر برای آینده و وجود جسارت در تغییر ساختاری جشنواره و پرهیز از آفت ظاهرگرایی و توجه به محتوای این رویداد سینمایی امری ضروری است؛ جشنواره فیلم فجر در آستانه چهل سالگی خود باید بتواند جدا از روند سایر جشنواره های سینمایی دنیا که بیشتر درگیر شوآف و ظاهرسازی هستند برگزار شود و با پرهیز از تشریفاتی همچون فرش قرمز و... سعی در تعالی محتوای آثار خود و پیشرفت سینمای کشور با رویکرد تقویت هویت ملی باشد.

سیدرضا منتظری: تغییر در ماهیت جشنواره فیلم فجر در طول سی و نه دوره گذشته، همواره دغدغه ای است که سینماگران بسیاری در رسانه ها و محافل سینمایی از آن سخن می گویند و گاه این رویداد سینمایی را به یک جشن دور همی تشبیه می کنند و گاه آن را از حد و استاندارد یک جشنواره معتبر بین المللی بسیار دور می دانند.

جالب اینجا است که طی یک دهه اخیر برخی دبیران این رویداد سینمایی در گفتگوهای خود، تفاوتی بین جشن و جشنواره ندانسته و برگزاری یک جشنواره خوب را بستری برای برگزاری یک جشن با نشاط قلمداد کرده اند! اما سوال این است که چرا این اتفاق نمی افتد؟ آیا فقط شعار دادن و نگاه به آینده بدون هیچ اقدام موثر عملی میتواند فضای فیلم فجر را به استانداردهای جهانی نزدیک کند و به تبع آن حال و هوای جشن سینمای ایران را در روزهای دهه فجر مهیا سازد؟

طی روزهای گذشته یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: «صحبت از حذف «فرش قرمز» مطرح نیست، فرش قرمز جشنواره سالیان پیش صرفا کاریکاتور تقلیدگونه جشنواره های غربی بوده و به دنبال بازنگری سبک و سیاق آن هستیم.»

بی تردید این اتفاق می تواند مبارک و به نفع سینمای ایران باشد. چرا که سال های متمادی است ما از اصل خود به شدت دور مانده ایم و تنها سعی کرده ایم با گرته برداری های غلط از ظواهر جشنواره های غربی رویدادهای سینمایی مان را برگزار کنیم که هیچ سنخیت و قرابتی برا اهداف و هویت ملی و دینی مان نداشته اند و اگر قرار باشد در جشنواره تشریفاتی هم داشته باشیم بهتر است بر اساس سبک زندگی ایرانی-اسلامی و با نمادهایی از فرهنگ ایرانی باشد.

اما جدا از این اتفاق مسأله مهمی که دست اندرکاران جشنواره فجر انقلاب چشم خود را روی آن بسته اند و توجهی ندارند استمرار روند کوچک و خنثی سازی این رویداد سینمایی است؛ قطعاً کوچک سازی جشنواره به نفع هیچ کس نیست و این نکته کلیدی است که مدیران سینمایی دولت انقلابی سیزدهم باید به آن توجه ویژه داشته باشند و در استمرار حرکت ناپسند مدیران سینمایی در ۸ سال گذشته اهمیت جشنواره را کمرنگ نکنند.

نمایش تنها ۲۲ فیلم سینمایی در این رویداد سینمایی اتفاق نامبارکی است که باید هرچه سریع تر اصلاح شود. بازگرداندن بخش های مهمی نظیر فیلم های نگاه نو و خارج از مسابقه می تواند موجبات شکوه بیشتر این رویداد سینمایی که همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می شود باشد. بی شک اضافه شدن بخش خارج از مسابقه قطعاً موجب شادابی و نشاط بیشتر جشنواره می شود و موجبات هم افزایی هرچه بیشتر سینماگران را فراهم می آورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.