دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

گفتگوی سینماپرس با یک طراح جلوه های ویژه؛

کرمیان: «موقعیت مهدی» اثری نوین و متفاوت در سینمای جنگ است/ به اندازه ۷-۸ اثر سینمایی در این فیلم انفجار انجام دادم!

ایمان کرمیان

سینماپرس: ایمان کرمیان طراح جلوه های ویژه سینما که با ۲ فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» و «ماهان» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: «موقعیت مهدی» اثری نوین و متفاوت در سینمای جنگ است و به جرأت می گویم که این فیلم سنگین تری کاری است که تاکنون در سینمای ایران در خصوص دوران ۸ سال دفاع مقدس صورت گرفته است و به تعبیر من یک مستند قصه گو است که با فیلم هایی نظیر «تنگه ابوقریب»، «تک تیرانداز» و سایر آثار جنگی سینمای ایران تفاوت های فاحش دارد.

طراح جلوه های ویژه فیلم های سینمایی «ویلایی ها» و «یدو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نه تنها از نظر کار جلوه های ویژه که از نظر کارگردانی، میزانسن، فیلمبرداری، استفاده از لنزها و قاب بندی ها و... مخاطب با یک اثر خلاقانه و نوین در سینمای جنگ روبرو خواهد شد.

کرمیان سپس متذکر شد: از آنجا که پروژه «موقعیت مهدی» که روایتی از دلاورمردی های شهید باکری است در اصل یک مینی سریال ۷ قسمتی برای سازمان صدا و سیما است مشخص نیست تا چه میزان از صحنه های جنگی در فیلم سینمایی مورد استفاده قرار بگیرد چرا که قطعاً بخش اصلی جنگ بیشتر در سریال نمود دارد.

وی ادامه داد: به هر صورت این پروژه از نظر پروداکشن یک جنگ کامل و تمام عیار محسوب می شود و ما علاوه بر صحنه ها جنگی اتفاقاتی نظیر باران و برف و طوفان و آتش و دود هم در این فیلم شاهدیم. کار جلوه های ویژه این فیلم فوق العاده سنگین بود و همین باعث شد تا من با یک تیم ۱۰ نفره سر صحنه حضور داشته باشم و این در حالی است که برای سایر فیلم های سینمای جنگ نهایتاً تیم ما جمعیتی حدود ۳-۴ نفر را شامل می شد؛ جالب است بدانید که به اندازه ۷-۸ اثر سینمایی در این فیلم انفجار انجام دادم!

این طراح جلوه های ویژه متذکر شد: بخش جلوه های ویژه در «موقعیت مهدی» حرف اول را می زند به نحوی که از حدود ۳۰۰ جلسه فیلمبرداری ما ۲۸۰ جلسه را آفیش بودیم و سر صحنه حضور داشتیم. من از نتیجه کار بسیار راضی هستم و سرم بالا است و به خودم افتخار می کنم که جزئی از این پروژه جوان بودیم که میانگین سنی شان حدود ۳۵ سال بود! در واقع کسانی که جنگ را ندیدند برای جنگ و شهید مهدی باکری فیلم ساختند که این خود از نکات جالب توجه این اثر سینمایی محسوب می شود.

کرمیان خاطرنشان کرد: من دیدگاه هادی حجازی فر به جنگ را در این فیلم بسیار دوست دارم و به خصوص با دکوپاژهای وی ارتباط بسیار خوبی را برقرار کردم و امیدوارم که مخاطبان، منتقدان و اهالی رسانه نیز از این فیلم در جشنواره خوش شان بیاید.

وی در پاسخ به این سوأل که تا چه میزان فکر می کنید سیمرغ بهترین طراح جلوه های ویژه را برای این فیلم از آن خود کنید اظهار داشت: قطعاً حضور در جشنواره برای من و هر سینماگری مهم است اما واقعاً زیاد به سیمرغ فکر نمی کنم. درست است که تشویق خوب است و باعث سازندگی می شود اما من هیچ وقت در تمامی سال هایی که در سینما کار کرده ام فکرم را برای این اتفاقات نگذاشته و نمی گذارم و همواره دنبال آن بوده ام که کارم را به خوبی انجام دهم.

طراح جلوه های ویژه فیلم های سینمایی «ایستاده در غبار» و «روزهای زندگی» تأکید کرد: بزرگترین جایزه برای من این است که آثاری که برای آن زحمت کشیده ام به خوبی دیده شوند. من می خواهم وقتی یک کاری انجام می دهم حالم خوب باشد و امروز خوشحالم که با فیلم «موقعیت مهدی» به این حال خوب رسیده ام.

کرمیان در پایان این گفتگو در خصوص دیگر فیلمی که در جشنواره دارد گفت: کار من در پروژه «ماهان» چندان سنگین نبود و فقط مقداری باد و طوفان در این فیلم داشتم و از این رو فکر نمی کنم از نظر جلوه های ویژه این اثر چندان مورد توجه قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.