یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱

گفتگوی سینماپرس با یک فیلمبردار؛

ایل بیگی: هنر برایم بسیار مهم است و دوست دارم در آثاری فعالیت داشته باشم که جهان شمول باشند/ کاندیدا شدن در جشنواره فجر برای هر سینماگری خوشایند است

مهدی ایل‌بیگی

سینماپرس: مهدی ایل بیگی فیلمبردار سینما که با ۲ فیلم سینمایی «نمور» و «ماهان» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: من همیشه در پی این هستم که کار جدیدی انجام دهم تا دچار کلیشه و تکرار نشوم؛ هنر برایم بسیار مهم است و حضور در هر اثری را قطعاً نمی پذیرم و دوست دارم در آثاری فعالیت داشته باشم که جهان شمول باشند و خوشبختانه بسیاری از آثاری که تاکنون در آن ها فعالیت داشته ام این ویژگی را داشته اند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «بی وزنی» و «گواهی امضا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قطعاً هر فیلمی به نوبه خود در قصه اش و همینطور در ساختاری که کارگردان آن را تعیین می کند جایی برای تجربه های جدید دارد چرا که اگر قرار باشد جایی برای تجربه کردن در فیلم های جدید وجود نداشته باشد دلیل ندارد سینماگری حضور در این آثار را قبول کند.

وی ادامه داد: من همیشه باید در قصه و محتوای فیلم و همینطور ذهنیت و ایده های کارگردان خلاقیت نویی ببینم تا راضی به حضور در آن فیلم شوم چرا که سینما یعنی پیشرفت و اگر پیشرفت نباشد هیچ جذابیتی برای مخاطبان وجود نخواهد داشت و سینما کم کم از بین می رود.

این سینماگر سپس با اشاره به فیلم هایی که در چهلمین جشنواره فجر با آن ها حضور دارد اظهار داشت: در فیلم سینمایی «ماهان» با توجه به نوع روایت کلاسیک فیلم از لنز آنامورفیک استفاده کردم اما در «نمور» طی هم اندیشی با کارگردان و فضای خاص فیلم بیشتر از لنز تله فوتو با نوعی نورپردازی تلفیقی بهره بردم که برای خودم دارای جذابیت بسیاری بود.

ایل بیگی با تأکید بر اینکه دوست دارم به عنوان فیلمبرداری صاحب سبک شناخته شوم خاطرنشان کرد: خوشبختانه با فعالیتی که در سینمای مستقل داشتم و دارم توانستم در این هدف تا حدودی موفق باشم و امیدوارم در ادامه مسیر کاری ام نیز چنین شرایطی برایم مهیا باشد. من معتقدم ما فقط نباید برای خودمان کار کنیم و باید مخاطبان جهانی را نیز در آثارمان مورد توجه قرار دهیم تا از این رهگذر بتوانیم پا به پای پیشرفت های روز دنیا جلو برویم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص حضور در جشنواره فجر و اهمیت این رویداد سینمایی گفت: قطعاً همه فعالان سینما خوشحال می شوند که آثارشان در این جشنواره که به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور شناخته می شود حضور داشته باشند و دیده شوند و من هم مثل همه آن ها هستم!

ایل بیگی در پاسخ به این سوأل که شانس خود را برای کاندیداتوری و دریافت سیمرغ از جشنواره تا چه حد می داند اظهار داشت: کاندید شدن در جشنواره فجر برای هر سینماگری خوشایند است اما من هیچ نظری برای این کار ندارم چرا که اساتید بسیار بزرگی حضور دارند که قطعاً کارشان بسیار از من چشمگیر تر است؛ آنچه برای من مهم است اصالت سینما است و اینکه دوست دارم در سینما و برای سینما کار کنم و بهترین اتفاقات را برای آن رقم بزنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.