شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹

مطالبه سینماگران برای نمایش فیلم های خارج از مسابقه/۵

بهمنی: نمایش فیلم های جا مانده از مسابقه در سینمای رسانه ها امری ضروری است/ نمایش تنها ۲۲ فیلم در جشنواره فجر اصلاً اتفاق خوبی نیست

حمید بهمنی در نشست تحلیلی «فرصت‌ها و تهدیدها»

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در خصوص مطالبه سینماگران برای نمایش فیلم های خارج از مسابقه برای رسانه ها گفت: نمایش فیلم های جا مانده از مسابقه در سینمای رسانه ها امری ضروری است و مدیران برای پرفروغ تر شدن جشنواره فجر انقلاب باید این رویداد را با حداکثر ظرفیت و توان برگزار کنند نه اینکه سیاست دولت پیشین را در کوچک و خنثی سازی جشنواره ادامه دهند.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «گلوگاه شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هرچه تعداد بیشتری فیلم در جشنواره فجر انقلاب نمایش داده شود بررسی اینکه آیا ما در سینمای کشور عملکرد درستی داریم یا خیر آسان تر می شود. ما نمی گوییم مسئولان بیایند و فیلم های جا مانده را برای مردم نمایش دهند اما نمایش این فیلم ها در سالن سینمای رسانه ها امری ضروری است و این آثار باید برای اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران نمایش داده شوند همچنین بزرگان و نخبه های سینما و اهالی رسانه درخواست نمایش آثار بیرون مانده از جشنواره را داشته باشند چرا که اگر دخالت آقای حاتمی کیا نبود فیلم درخشانی نظیر «شیار ۱۴۳» در جشنواره سی و دوم فیلم فجر نمایش داده نمی شد و این نشان از آن دارد که به سلیقه هیأت انتخاب نمی توان اعتماد کرد.

وی ادامه داد: ما با تماشای تعداد زیاد فیلم ها می توانیم به این نتیجه برسیم که فیلمسازان چه گلی به سر نظام و کشور زده اند و آیا در راستای سیاست های کلان فرهنگی نظام حرکت کرده اند یا خیر؟

بهمنی سپس با بیان اینکه وضعیت سینما و به طور کل حوزه فرهنگ در دولت قبل به شدت فاجعه بار بود یادآور شد: در دولت قبل طراحی و سیاست گذاری و تعیین نقشه راه در سینما آنقدر بد بود که ما می گفتیم این سینما اگر نباشد بهتر است چرا که فیلم ها سرشار از نگاه ضد ملی و ضد سینمایی و سکولاریستی بود اما حالا با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم امیدوارم آن مسیر در سینمای کشور ادامه داده نشود؛ ما نیازمندیم که فیلم های جا مانده ای که با مجوز مدیران قبلی تولید شده اند را در جشنواره ببینیم و به ارزیابی کلی از عملکرد آن ها برسیم.

این سینماگر متذکر شد: من نمی دانم چرا مدیران فعلی به این نتیجه رسیدند که تنها ۲۲ فیلم را در جشنواره فجر انقلاب نمایش دهند؟ حداقل بیایند و شفاف سازی کنند که این اتفاق به دلیل اوضاع بحرانی سوژه ها و مضامین فیلم ها و کیفیت پایین شان بوده یا می خواهند ادامه دهنده راه مدیران سینمایی دولت قبل باشند و جشنواره را کوچک و کمرنگ کنند؟

وی تأکید کرد: این وظیفه رسانه ها است که از دبیر جشنواره در این مورد به خصوص پرسش گری داشته باشند و ایشان نیز موظف به پاسخگویی و تنویر افکار عمومی هستند و این شفاف سازی توسط دست اندرکاران چهلمین جشنواره فجر باید صورت گیرد.

بهمنی در پایان این گفتگو خواستار دخالت نخبه های سینما و موضع گیری مناسب آن ها در قبال کوچک برگزار شدن مهمترین رویداد سینمایی کشور شد و در این باره اظهار داشت: نمایش تنها ۲۲ فیلم در جشنواره فجر اصلاً اتفاق خوبی نیست و مدیران باید هرچه سریع تر در خصوص این تصمیم شان بازنگری جدی داشته باشند به ویژه درخواست ما از آقای خزاعی که ریاست سازمان سینمایی کشور را بر عهده دارند و خودشان جزو نخبه های سینما هستند این است که نسبت به این مسأله ورود کرده و موجبات نمایش تعداد بیشتری فیلم در بخش خارج از مسابقه را فراهم آورند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.