سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

سینماگران در دومین سالگرد شهادت سردار دل ها خوستار شدند:

مدیران باید شمایل سینمای ایران را انقلابی کنند و اجازه ساخت آثاری بیرون از این چارچوب را ندهند/ انتقاد از عمل گرا نبودن مدیران فرهنگی

الماسی-سیدزاده،-سلطان محمدی-اسلاملو-عظیمی میرآبادی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در خصوص جایگاه و نقش مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون متذکر شدند: مدیران باید شمایل سینمای ایران را انقلابی کنند و اجازه ساختار آثاری بیرون از این چارچوب را ندهند؛ ما باید کار را به جایی برسانیم که مقاومت اسلامی شاکله اصلی سینمای کشور شود.

به گزارش سینماپرس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی متولد ۲۰ اسفند سال ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر از توابع استان کرمان در ایل عشایر سلیمانی و فرمانده پیشین سپاه قدس بود. او در دوران جنگ ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله و از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود.

وی در سال ۱۳۷۹ش از سوی امام خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد و پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس با حضور در این مناطق و سازماندهی نیروهای مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت. وی در سال ۱۳۸۹ش، موفق به أخذ درجه سرلشکری شد.

او شامگاه جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حمله موشکی هلی کوپترهای آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی در این حمله هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

اینک همزمان با دومین سالگرد فقدان این سردار آسمانی در خصوص نقش مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون و اهمیت تولید فیلم ها و سریال های متعدد در خصوص زندگی ایشان سوأل کردیم؛ در همین راستا ۵ تن از سینماگران و کارشناسان زبده فرهنگی کشور آقایان: جهانگیر الماسی، سیدسعید سیدزاده، حسین سلطان محمدی، محمدرضا اسلاملو و مهدی عظیمی میرآبادی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مدیران  باید شمایل سینمای ایران را انقلابی کنند و اجازه ساخت آثاری بیرون از این چارچوب را ندهند/ انتقاد از عمل گرا نبودن مدیران فرهنگی

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در خصوص جایگاه و نقش مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون گفت: تمامی ارکان زندگی سردار سلیمانی بر اساس مهمترین آموزه های ایرانی-اسلامی است و از این سینما و تلویزیون باید با پرداخت به جا از شخصیت این شهید بزرگوار اخلاق، معرفت، ادب، متانت و بزرگی را به نسل جوان بیاموزند چرا که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی ارزنده با اخلاق و رفتار و کرامت و دانش است و ایمان واقعی و ارادتش به خلق الله در لحظه به لحظه زندگی وی دیده می شود به علاوه آنکه این شهید والامقام نسبت به اکابر و بزرگان قوم نیز ایمان و ارادت قوی دارد. ما کاستی های فراوانی در حوزه پرداختن به بزرگان دین و انقلاب در سینما و تلویزیون داشته ایم و کمترین توقع از مدیران دولت انقلابی سیزدهم این است که تمام شمایل سینمای ایران را انقلابی کنند و تمام اهتمام خود را به کار ببرند تا مسائلی همچون مقاومت اسلامی، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و... همواره در اذهان زنده بماند.

مدیران  باید شمایل سینمای ایران را انقلابی کنند و اجازه ساخت آثاری بیرون از این چارچوب را ندهند/ انتقاد از عمل گرا نبودن مدیران فرهنگی

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: حاج قاسم با یک دنیا آرزو برای حوزه فرهنگی و هنری کشور رفت؛ آرزوی حاج قاسم این بود که ما بتوانیم در عرصه ترویج و تبیین فرهنگ مقاومت اسلامی کارهای بزرگی انجام دهیم و امیدوارم که دلسوختگان نظام و انقلاب با عزمی راسخ و با جدیت در این راستا گام های اساسی بردارند. ما اگر به مسأله مقاومت نپردازیم نمی توانیم مدعی باشیم که منتظر ظهوریم؛ حوزه مقاومت احترام خاصی دارد؛ جبهه مقاومت مسیری است که اگر ما خودمان را داعیه دار و بانی حرکت مقاومت بدانیم قاعده اش این است که همانطور که رزمندگان و شهدا برای دفاع از ناموس و نظام و انقلاب و اسلام جنگیدند و جان دادند ما هم باید در عرصه فرهنگ بانی حرکت فرهنگی مقاومت باشیم.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی نیز در این باره گفت: جایگاه ویژه مقاومت اسلامی انکار ناپذیر است؛ پرداختن به محور مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون که بخشی از زندگی سیاسی و اجتماعی کشور را شامل می شود امری ضروری است و ما باید در تمام محصولات فرهنگی برای تقویت احساس مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم به مسأله مقاومت اسلامی بپردازیم. خوشبختانه مقاومت اسلامی مسیری رو به رشد دارد و از این رو من امیدوارم با تدبیر و درایت مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی پرداختن به آن در سینما بیشتر شود. همانطور که ما در سینمای کنونی کشور تنها با موضوعات اجتماعی یا ملودرام های سرگرم کننده و فیلم های کودک روبرو هستیم باید کار را به جایی برسانیم که مقاومت اسلامی شاکله اصلی سینمای کشور شود.

مدیران  باید شمایل سینمای ایران را انقلابی کنند و اجازه ساخت آثاری بیرون از این چارچوب را ندهند/ انتقاد از عمل گرا نبودن مدیران فرهنگی

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در خصوص جایگاه و نقش مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون گفت: تولید آثار سینمایی در خصوص مقاومت اسلامی تقابل با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی بیگانگان است و از این رو مدیران فرهنگی و سینمایی جمهوری اسلامی ایران باید تمام بودجه، نیرو و توان خود را برای تولید آثار با محور مقاومت اسلامی به کار گیرند، ما نباید فراموش کنیم که سینما ابزاری ارزشمند برای ترویج فرهنگ است و باید از این طریق فرهنگ مقاومت را در جهان بسط و گسترش دهیم. آقایان مدیر تا کی می خواهید شعار بدهید و حرف بزنید؟؛ کمی عمل گرا باشید! تنها مدیری می تواند دست روی دست بگذارد و هیچ کاری انجام ندهد که مرعوب سینمای غرب باشد! تنها مدیری می تواند هیچ اقدامی برای رشد و توسعه سینمای مقاومت نکند که باور به مقاومت نداشته باشد، پس شما اگر خود را باورمند می دانید سریعاً برای تولید ده ها اثر ارزشمند در این حوزه اقدام کنید و نیروهای زبده را برای تولید این فیلم ها به کار بگیرید.

مدیران  باید شمایل سینمای ایران را انقلابی کنند و اجازه ساخت آثاری بیرون از این چارچوب را ندهند/ انتقاد از عمل گرا نبودن مدیران فرهنگی

مهدی عظیمی میرآبادی مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در این باره اظهار داشت: پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی سردار سلیمانی در سینما به عنوان نماد مقاومت و استکبارستیزی امری ضروری است؛ نکته مهمی که وجود دارد این است که سردار دل ها جدا از اینکه شخصیت ضد استکباری داشتند دارای ویژگی های شخصیتی ممتازی بودند که انسان ساز و فرهنگ ساز است اگر فرازهای زندگی ایشان را دستمایه تولید کالاهای فرهنگی و هنری قرار دهیم در زندگی های مان تأثیرات مثبت زیادی خواهیم پذیرفت. تمام ارکان فرهنگی کشور باید در پی ترویج مقاومت باشند؛ ما با پرداختن به مسأله مهم مقاومت اسلامی به بزرگترین هدف بشریت و انسان سازی می رسیم و مدیران فرهنگی و هنری همواره باید توجه به این نکته را مدنظر خود داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.