سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

رسول صدرعاملی:

«جشنواره فیلم فجر» بعد از ۴۰ سال نتوانست به شمایل ایرانی و یا حتی اسلامی برسد

رسول صدرعاملی در نشست تحلیلی «گام دوم سینما»

سینماپرس: رسول صدرعاملی می‌گوید جشنواره فیلم فجر باید بعد از ۴۰ سال دارای هویت و رویکرد مشخصی باشد تا فیلمسازان تکلیفشان با جشنواره روشن باشد؛ اما نبود منشور و دبیر ثابت برای جشنواره باعث شده تا این اعوجاج در جشنواره شکل گیرد.

به گزارش سینماپرس، اولین نشست از سلسله نشست‌های سینما گفتمان فرهنگی- «گام دوم سینما» امروز در موزه سینما برگزار شد.

در این نشست که درباره ابعاد مختلف جشنواره فیلم فجر صحبت شد، رسول صدرعاملی کارگردان سینمای ایران اشاره کرد که "من از سومین دوره جشنواره فیلم فجر در این رویداد سینمایی حضور داشتم و باید بگویم که این رویداد سینمایی فراز و فرودهای بسیاری را از سر گذرانده اما همچنان با حرکت رو به جلو، هر ساله برگزار شده است. بعد از ادبیات و قصه‌نویسی، این رویداد سینمایی مهم‌ترین اتفاق فرهنگی در کشور است".

او با نقد اینکه چرا هیچ‌وقت جشنواره فیلم فجر متولی و رویکرد واحدی نداشته است سخنان خود را بیان کرد و گفت "برای همین این سوال مطرح می‌شود که چرا جشنواره فیلم فجر آیین‌نامه ثابت و مخصوص به خود را ندارد. اگر برنامه‌ریزی مدونی صورت می‌گرفت، سینمای ایران جایگاه والاتری در دنیا داشت و باعث می‌شد که دنیا برای حضور در جشنواره فیلم فجر فیلمسازی کنند. "

سینمای ایران، جشنواره فیلم فجر،

رسول صدرعاملی معتقد است که هر جشنواره‌ای در دنیا که شکل گرفته است بر اساس نیت، سلیقه و اندیشه‌ای شکل گرفته است و این موضوع در تمام جشنواره‌های مهم دنیا مانند کن، ونیز، برلین و لوکارنو مشخص است اما باید از جشنواره فیلم فجر پرسید که واقعاً رویکرد و هویت آن چیست؟

او در بخش دیگری بیان کرد که زمانی که جشنواره فیلم فجر تشکیل شد تنها در جهان همین چند جشنواره مهم وجود داشتند، اما الان بعد از گذشت ۴۰ سال چندین هزار جشنواره دیگر شکل گرفته‌اند و در حال برگزاری‌اند. با وجود این همه مدت و گذر از عمر جشنواره فیلم فجر، مشخص نیست که کارگردان و فیلمساز برای چه جشنواره‌ای و با چه نگاهی فیلم می‌سازند؟ یعنی تکلیف فیلمساز باید با نگاه و بینش جشنواره روشن باشد. اگر کلیات موضوع و مفاد جشنواره مشخص شود تکلیف فیلمساز و مردم هم روشن می‌شود که در این رویداد سینمایی با چه آثاری رو به رو می‌شوند. بعد از ۴۰ سال جشنواره نتوانست به شمایل ایرانی و یا حتی اسلامی برسد و چارچوب منسجمی نداشته است. در این مسیر به علت نگاه فردی و نه سیستماتیک انگیزه‌های برگزاری جشنواره مخدوش شد.

کارگردان فیلم‌های «من، ترانه ۱۵ سال دارم» و «دختری با کفش‌های کتانی» یکی از علل این وضعیت نابسامان را عدم ثبات در آیین‌نامه، سیاست‌های کلان و همینطور دبیران جشنواره عنوان کرد: عدم ثبات مدیران در سینما آسیبی جدی است که باعث می‌شود هیچ‌کدام آن‌ها نتوانند پاسخگوی معضلات امروز سینمای ایران باشند جون عمر مدیریتی آن‌ها بسیار کوتاه است.

در این نشست گلمکانی برخلاف نظر صدرعاملی معتقد بود که نمی‌توان برای جشنواره‌ها هویت مشخص تعریف کرد زیرا قابل تفسیر است و حتی می‌توان فیلمی را که برخی ملّی تلقی می‌کنند عده‌ای دیگر ضدملّی در نظر بگیرند اما صدرعاملی پاسخ داد با وضع سیاست‌های کلان و عدم برخورد سلیقه‌ای می‌توان این رویکرد و هویت را به‌دست آورد.

خبرنگار تسنیم نیز در این مورد با اشاره به صحبت‌های صدرعاملی درباره هویت جشنواره‌های سینمایی گفت که وقتی جشنواره‌هایی مانند برلین و کن در تمام ادوار گذشته‌اش مشخص است که چه هویت و رویکردی دارند و به عنوان مثال جشنواره برلین کاملاً سیاسی است و یا کن به مسائلی مانند توجه به اقلیت‌ها اهمیت می‌دهد و از این منظر هویت پیدا کرده‌اند، پس می‌تواند برای جشنواره فیلم فجر نیز هویت ملّی روشنی را تبیین کرد. فقدان این هویت به‌دلیل عدم امکان آن نیست بلکه به این دلیل است که در تمام سال‌های قبل به آن توجه و کار نشده است.

سینمای ایران، جشنواره فیلم فجر،

در میان گفت‌وگوهای این نشست دیگر چهره‌ها نیز به اهمیت وضع یک آئین‌نامه جدید و شورایی برای جشنواره فیلم فجر مبتنی بر منافع ملی کشور تأکید کردند.

دکتر آذری در این زمینه اظهار داشت: من به حضور مسعود نقاش‌زاده به عنوان دبیر امیدوارم. آیین‌نامه می‌توان شامل گروه‌های شورایی و هنری باشد و چنین رویکردی می‌تواند کالبدشکافی خوبی برای جشنواره فیلم فجر باشد.

اجلالی نیز بیان کرد: جشنواره فیلم فجر در واقع یک آیین ملی است که محل توجه صریح مردم به شمار می‌آید. در ابتدا کارکرد سینما منحصرا برای سرگرمی بود اما رفته رفته سینما به مقوله‌ای جدی تبدیل شد و مسیر به سمت ایجاد موج نوی سینما پیش رفت. بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران من تصور نمی‌کردم که سینما باقی بماند چون بسیاری از مردم در آن دوران سینما را منبعی از فساد می‌دانستند. اما سینما باقی ماند چون نسل گسترده‌ای از مردم وابسته به سینما بودند.

سلسله نشست‌های سینماِ گفتمان فرهنگی - «گام دوم سینما» به همت اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی کشور، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موزه سینما برگزار می‌شود.

این سلسله نشست‌ها به منظور واکاوی و تحلیل وضعیت سینِما، چالش‌ها و افق‌های پیش‌رو در راستای ایجاد تحول در سینمای ایران با حضور کارشناسان، استادان و پژوهشگران سینما طراحی شده است.

این برنامه در طول دی ماه به صورت هفتگی پیش‌بینی شده و در بهمن ماه به دلیل برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار نخواهد شد.

این نشست‌های تحلیلی در راستای راهبردهای سازمان سینمایی و نیل به راهکارهای ایجاد تحول در سینمای ایران طراحی شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.