یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

گفتگوی سینماپرس با یک آهنگساز؛

آزادی: برای «شب طلایی» نزدیک به ۱۵ قطعه موزیک ساختم و در قطعه ای به زبان انگلیسی آواز خواندم!/ اگر بخواهم به خودم سیمرغ بدهم قطعاً برای فیلم «بیرو» است

پیام آزادی

سینماپرس: پیام آزادی آهنگساز سینما که با ۲ فیلم سینمایی «بیرو» و «شب طلایی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: «شب طلایی» فیلمی اجتماعی است و نزدیک به ۱۵ قطعه موزیک ساختم و در قطعه ای به زبان انگلیسی آواز خواندم. با اینکه فضای این فیلم تماماً در یک خانه می گذرد این حجم از موسیقی نه تنها برای مخاطب آزاردهنده نیست که برعکس برای او کشش و جذابیت هم ایجاد می کند؛ اما فیلم «بیرو» واقعاً کار دشواری بود و اگر بخواهم به خودم سیمرغ بدهم قطعاً برای فیلم «بیرو» است.

آهنگساز فیلم های سینمایی «بی وزنی» و «خون خدا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی کیا اثری سرپا و جذاب است. این فیلم داستان تنش یک خانواده برای پول است که ما روی این مسأله و ناکوک بودن روابط آن ها فوکوس کردیم و استفاده از کوک های غیرمعمول سازها برای نشان دادن این تنش است.

وی ادامه داد: برای اولین بار یک فیلم اجتماعی که می توانست مدل سینمای اصغر فرهادی باشد بخش زیادی قطعه موسیقی را درون خود حای داده است و این اثر از این جهت قطعاً می تواند مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

آزادی ادامه داد: فضای این فیلم از نظر موسیقایی مینی مال است و ما تنها از چند ساز معدود برای ساخت آهنگ های «شب طلایی» بهره بردیم اما بالعکس در فیلم «بیرو» شاهد تلفیق موسیقی ارکسترال و الکترونیک هستیم و اغلب فضاهای فیلم سرشار از این سبک موسیقی است.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: در فیلم «بیرو» از سازهای ایرانی مانند کمانچه، سنتور و سه تار استفاده کردیم و حتی از کمانچه لری به دلیل پیشینه زندگی علیرضا بیرانوند که این فیلم داستان زندگی او است بهره بردیم. به هر صورت فضای این فیلم از آنجا که ورزشی طور است موسیقی اش مخاطب را به هیجان می آورد و ما شاهد فیلمی متفاوت خواهیم بود.

وی متذکر شد: داستان فیلم «بیرو» از دوران نوجوانی علیرضا بیرواند در بیابان های لرستان و چادرهای عشایری آغاز می شود و تا شب خوابی در میدان آزادی تهران و کار در کارواش و... ادامه پیدا می کند و در نهایت فیلم با لحظه ای که بیرانوند پنالتی «رونالدو» را می گیرد به پایان می رسد.

آزادی در پایان این گفتگو افزود: هر دو فیلمی که در جشنواره چهلم دارم پر موزیک هستند و امیدوارم مورد توجه مخاطبان و هیأت داوران قرار بگیرند. من از رقبایم در جشنواره پیش رو اطلاعی ندارم اما طبیعتاً فکر می کنم بامداد افشار، فردین خلعتبری، مسعود سخاوت دوست و... احتمالاً در جشنواره حضور داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.