شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱

گفتگو با رکورددار طراحی جلوه های ویژه در جشنواره فیلم فجر؛

آقابیک: اگر قرار باشد به خودم سیمرغ بدهم به طور مشترک برای فیلم های «خائن کشی»، «شهرک» و «۲۸۸۸» است/ جلوه های ویژه میدانی در ایران فراتر از استاندارد جهانی شده!

آرش آقابیک

سینماپرس: آرش آقابیک طراح جلوه های ویژه جوان سینمای ایران گفت: امسال با ۱۰ فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارم و اگر قرار باشد به خودم سیمرغ بدهم به طور مشترک برای فیلم های «خائن کشی»، «شهرک» و «۲۸۸۸» است چرا که معتقدم در این فیلم ها هرآنچه در حوزه وظایف طراح جلوه های ویژه میدانی است را به منصه ظهور رسانده ام.

برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی جلوه های ویژه برای فیلم های سینمایی «رگ خواب» و «خفگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر همه آثارم به جشنواره راه پیدا می کرد با ۱۴ فیلم در جشنواره امسال حضور داشتم اما متأسفانه فیلم های «پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی، «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند، «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی و «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی به جشنواره راه پیدا نکردند.

وی ادامه داد: ۱۰ فیلمی که در جشنواره فیلم فجر با طراحی جلوه های ویژه توسط من حضور دارند عبارتند از: «۲۸۸۸» به کارگردانی مشترک کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری، «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، «بی رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری، «بی مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی، «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی، «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی، «لایه های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس.

آقابیک سپس با بیان اینکه جلوه های ویژه میدانی در ایران فراتر از استاندارد جهانی شده تصریح کرد: من با جرأت می گویم دیگر امکان ندارد نکته ای در ذهن فیلمساز یا نویسنده باشد که ما نتوانیم در جلوه های ویژه میدانی آن را اجرا کنیم. خوشبختانه ما دیگر حتی برای طبیعی تر نشان دادن کارهای مان متکی به جلوه های ویژه بصری نیستیم و سخت ترین پروداکشن ها را به آسانی اجرا می کنیم.

این طراح جلوه های ویژه خاطرنشان کرد: تمام فیلم هایی که با آن ها در جشنواره چهلم حضور دارم برای من زحمت و سختی داشته و طبیعتاً همه شان را دوست دارم اما با توجه به اتمسفر و فضای فیلمنامه برخی فیلم ها برایم دشواری های زیادتری داشته که امیدوارم به خوبی دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

این سینماگر متذکر شد: در فیلم «۲۸۸۸» فضای جنگی، مه، باران، برف و... را در کنار هم داریم که کار بسیار دشواری بود؛ در فیلم «شهرک» به جرأت می گویم یک اتفاق نو در سینمای ایران رخ داده و ما از نظر باران به یک اتفاق خارق العاده ای رسیده ایم. این فیلم کار بسیار دشواری بود که خوشبختانه گروه ما از پس اجرای آن برآمد.

طراح جلوه های ویژه فیلم های سینمایی «مسخره باز» و «سرخپوست» متذکر شد: در فیلم «خائن کشی» ما فضای مه آلود داشتیم و تمام بخش های مربوط به فضای تیراندازی و جنگی فیلم توسط گروه ما اجرا شد.

آقابیک در خاتمه این گفتگو افزود: حسن فیلم هایی که من امسال شانس کار کردن در آن ها را داشتم این بود که هیچ کدام نگاه تک بعدی به جلوه های ویژه میدانی نداشتند. ما در این فیلم ها فضاهای متعددی را اجرا کردیم که از برف و باران و مه و آتش سوزی در آن ها وجود تا انجام کارهای جنگی و طناب بازی و...؛ من امیدوارم سینمای ایران بتواند روز به روز پیشرفت کند و در ژانرهای متعدد فیلم داشته باشد چرا که از نظر نیروی انسانی و میدانی ما توان این را داریم که هر کاری فیلمساز و نویسنده بخواهد به اجرا دربیاوریم و قطعاً این اتفاق برای مخاطب بسیار جذاب است و از سوی دیگر کیفیت فیلم را نیز افزایش می دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.