دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹

بیانیه عجیب اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران؛

وقتی یک صنف با قوانین و آیین‌نامه‌ها آشنا نیست!

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران

سینماپرس: اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران درپی اتفاقات اخیر که از آن به عنوان اکران نشدن فیلم‌های مجوزدار یاد کرده بیانیه‌ای صادر کرد. این امر در حالی است که وظایف نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاب می کند اگر یک محصول فرهنگی در هر زمانی مضر تشخیص داده شد درباره آن تصمیم مقتضی اخذ نماید. موضوعی که از وظایف قطعی و نظارتی است و کاملا مبنای عقلی دارد و اعتراض به آن خارج از دایره امور صنفی است.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی اعلام کرد که فیلم «چپ، راست» برای نمایش عمومی نیاز به اصلاحات دارد و اکران نمی‌شود. پس از آن منوچهر محمدی تهیه‌کننده معلوم الحال این فیلم در نامه تندی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رویه اخیر انتقاد کرد.

اکنون اتحادیه تهیه کنندگان در اثر جو مسموم ایجاد شده توسط این تهیه کننده اقدام به انتشار بیانیه ای تند نموده که به نظر می رسد ناشی از ناآگاهی به جایگاه صنفی خود و همچنین عدم شناخت قوانین و آیین نامه های حکومتی است.

متن بیانیه به شرح زیر است:

«اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران هر گونه بازبینی مجدد، سانسور و اعمال نظر و سلیقه در فیلم‌های سینمایی‌ که دارای پروانه نمایش هستند را شدیدا محکوم می‌کنند و خواستار احترام به قانون است.

برای ما تهیه کنندگان، مالکان و صاحبان حقوق مادی آثار سینمای ایران «پروانه نمایش» فصل الخطاب است و هرگونه عمل و تصمیمی مبنی بر بی‌اعتبار کردن پروانه نمایش از سوی مدیران و مشاوران و گردانندگان فعلی وزارت، توهین به قانون، سازمان سینمایی و کلیت جامعه سینما محسوب می‌گردد.

قطعا افرادی که دست به این اقدامات می‌زنند نه تنها دلسوز سینما نیستند بلکه با ریل‌گذاری غلط، آگاهانه و یا ناآگاهانه، به دنبال بی‌قانونی و ملتهب کردن فضای فرهنگی و فراهم کردن زمینه‌های عصیان سینماگران هستند. این حاکمان فعلی عرصه فرهنگ، فراموش کرده‌اند که مجوز نمایش‌های صادر شده از دولت قبل است و نه حکومت قبل و دلیل‌عدم نمایش فیلم‌ها شرایط کرونا بوده نه انتظار برای اکران در دولت جدید!

بسیار جای تاسف است که در شرایط دشوار اقتصادی امروز، وزارت فرهنگ و ارشادی که حتی از عهده و انجام وعده‌های خود در برابر سینماگران برنمی‌آید، این چنین دست به مقابله با سینماگران و نابودی سینما برخواسته است.

ما تهیه کنندگان سینمای ایران هشدار می‌دهیم در مقابل این بی‌قانونی‌ها سکوت نخواهیم کرد و دوشادوش تمامی سینماگران در کنار سازندگان آثار سینمای ایران و برای احترام به قانون و حقوق حقّه، تا انت‌ها خواهیم ایستاد. »

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.