شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

راه نجات نظام فرهنگی کشور توجه به این موضوع است که فرهنگ از پایین به بالا رخ می‌دهد/باید اجازه دهیم که ایده‌ها از پایین به بالا بجوشند!

سید مجید امامی

سینماپرس: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، درباره وظایف این نهاد برای رسیدگی به معضلات و کمبودهای فرهنگی سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، سید مجید امامی درباره شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح کرد: در سال ۵۷ انقلاب اسلامی به منظور ایجاد تحول و احیای تمدن و فرهنگی شکل گرفت که بعد از دوران صفوی مورد بی‌مهری قرار گرفته بود. اگر بنا بود این تغییر تحت تاثیر روزمره‌گی دولت‌داری و کشورداری قرار بگیرد، رسالت واقعی انقلاب انجام نمی‌شد.

وی افزود: در راستای این چشم‌انداز، جمعی از فضلا و برترین‌های حوزه فرهنگ و علم‌شناسی کشور در گروهی گردهم می‌آیند تا اجازه ندهند که تحول فرهنگی انقلاب به دولت‌مداری و کشورداری محصور شود. این شورا در ابتدا برای حوزه دانشگاه بوده، اما به تدریج مسئله مهم و اصیل فرهنگ پیش می‌آید. البته اشکالاتی در این بخش وجود دارد که حوزه علم و فرهنگ به یک معنا در ذهن سیاست. گذار جدا شد و این شورا از سال ۵۹ تا سال ۶۳، رسیدگی به فرهنگ و تغییرات روزمره‌گی فرهنگ در شهرها را در اولویت قرار می‌دهد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، بخشی از فرهنگ را آرمان و مربوط جوامعی دانست ه حیات طیبه در آن جریان دارد و بخشی را هم متناسب با واقعیت‌ها دانست و گفت: باید شورا به فاصله بین این دو فرهنگ فکر و برای نزدیکی واقعیت به آرمان سیاست‌گذاری کند.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب هم شورای عالی فرهنگ و هنر داشتیم، اضافه کرد: علت اضافه شدن واژه انقلاب به شورای عالی فرهنگ، این است که یادمان نرود قرار بود تحول عظیم رخ دهد. برای تحقق این اهداف در وهله اول شوراهای اغماری باید کارشان را درست انجام دهند تا شورای عالی هم به درستی سیاست‌گذاری‌ها و امور نظارتی را پیش ببرد. امروزه شعارهای بزرگ بیان شده، اما باید دید که آیا برنامه‌ریز و مجری برای انجام اهداف‌های کلان وجود دارد یا خیر.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضعیف‌ترین بخش منابع انسانی کشور را در حوزه دولتی فرهنگ، هنر و رسانه قلمداد کرد و گفت: بی‌مهری‌هایی از جانب ما در مورد تخصص، حقوق، مزایا و... نسبت به آنان صورت گرفته است، اما وقتی یک دبیرخانه شورای فرهنگی در یک استان دنبال نوآوری و ایده رفته است، آن را سرکوب کرده و یا با دعواهای سیاسی بین ارکان این تلاش را به فراموشی سپرده‌ایم.

وی تحقق اهداف فرهنگی کشور را منوط به تقویت منابع انسانی در حوزه برنامه‌ریزی دانست و گفت: دوستان بعد از اشتغال در یک اداره اولین چیز که به نظرشان می‌رسد بحث استاندارد کردن و ابلاغیه است، در صورتی که راه نجات نظام فرهنگی کشور توجه به این موضوع است که فرهنگ از پایین به بالا رخ می‌دهد. باید در چهارچوب، ضوابط و اولویت‌ها اجازه دهیم که ایده‌ها از پایین به بالا بجوشند.

امامی با بیان اینکه از ابتدای دولت هدف بر ساماندهی بهم ریختگی‌های فرهنگی بوده است، افزود: ما می‌خواستیم تمام موارد حوزه فرهنگ عمومی و زندگی فرهنگی مردم را در یک حوزه در وزارت ارشاد تجمیع کنیم.

این مقام مسئول که به تازگی به عنوان دبیر کارگروه مد و لباس منسوب شده است، در سخنانی اظهار کرد: امروزه وضعیت لباس از نظر دسترسی به لباس سالم، عفیفانه و جذاب در شرایط خوبی قرار ندارد. در تلاش هستیم با یک نگاه جامع با ۱۲ یا ۱۳ زیرنظام، سیستم و نظام لباس، دقیقا خلاء‌ها را پیدا و آن‌ها را پیگیری کنیم. در سال ۸۵ قانون به کارگروه این اجازه را داده که برای پیگیری نیازهای خود از وزارت صمت، آموزش و پرورش و... کمک بگیرد.

وی با اشاره به گلایه طراح‌ها از کپی شدن طرح ارائه شده آنان در جشنواره‌های مد و لباس، گفت: حیامندکردن محصولات و صنایع فرهنگی هدف اصلی ماست. در حال حاضر به تولیدکننده می‌گوییم لباس قابل رقابت تولید کن، اما آن‌ها از کیفیت پارچه‌ها گلایه‌مند هستند. باید سراغ تولیدکننده پارچه برویم که پارچه سبک تولید کند، اگر نشد از وزارت صمت برای ساماندهی واردات پارچه کمک بگیریم. ما باید نگاه کاملا فرهنگی به لباس داشته باشیم ولا اینکه در کارخانه و یا تولیدی باشد.

امامی در پایان از برگزاری جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و گفت: طراحان در این جشنواره شرکت کنند، قول می‌دهیم که کسی طرح آنان را کپی نکند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.