یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی/۲

وحیدزاده: مدیران و سینماگران کاسبکار باعث تنزل مضامین و محتوای فیلم های اجتماعی و کمدی شده اند/ ایجاد ترقی و تعالی در سلیقه مخاطب امری ضروری است

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما در خصوص فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی و بحران ابتذال و سیاهی در سینمای کشور گفت: مدیران و سینماگران کاسبکار باعث تنزل مضامین و محتوای فیلم های اجتماعی و کمدی شده اند و بی تردید اگر عشق پیشرفت و تعالی سینما در مدیران فرهنگی باشد تأثیر شگرفی روی هنر خواهد داشت؛ مدیران اگر بخواهند مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی جاری شود و مخاطبانی که سال ها است از سینما قهر کرده اند مجدداً راضی به حضور در سینماها شوند باید طرحی نو درانداخته و سینما را از این وضعیت بحرانی کنونی نجات دهند.

کارگردان فیلم های سینمایی «تحفه ها» و «مجسمه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی و وفور ابتذال در سینما دلایل متعددی دارد. یکی از آن دلایل می تواند این باشد که با توجه به اعمال گسترده ممیزی و سانسور برای آثاری که مضامین جدی دارند و حرف های مهمی را بیان می کنند باعث شده تا سینماگران سراغ مضامین بی خاصیتی بروند که سانسور نشود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وقتی ارزش گذاری جدی و اصولی در سینما وجود ندارد و به صرف اینکه یک نفر تصاویری را سر هم می کند به او عنوان کارگردان بدهند و از سوی دیگر کسی که سال ها تجربه اندوزی کرده و درس خوانده کنار گذاشته شوند وضعیت بهتر از این هم نمی شود!

این سینماگر متذکر شد: امروزه گروهی بازار سینما را در دست گرفته اند و با آثار سخیف و ضعیف شان فرهنگ و هنر کشور را نابود کرده اند که تنها به فکر پول درآوردن بیشتر و کاسبی با فرهنگ هستند!

وحیدزاده خاطرنشان کرد: ایجاد ترقی و تعالی در سلیقه مخاطب امری ضروری است؛ مدیران فرهنگی باید سطح سلیقه مخاطبانی را که از آثار نازل و ضعیف استقبال می کنند و باعث می شوند برخی تهیه کنندگان بیش از پیش به سمت تولید این قبیل آثار بروند را تغییر دهند. سلیقه مخاطب باید توسط سیاستگذاران کلان فرهنگی کشور ساخته شود. این مدیران فرهنگی هستند که می توانند سطح سلیقه یک جامعه را تنزل دهند یا در آن رشد و ترقی به وجود آورند.

کارگردان فیلم های سینمایی «عشق فیلم» و «معادله» با تأکید بر اینکه لازمه چنین اتفاقی حضور مدیرانی است که دلشان برای سینما بتپد تصریح کرد: سینما باید عشق مدیر و سینماگر باشد نه ابزاری برای کاسبی؛ عاشقان سینما باید توسط مدیران فرهنگی جدی گرفته شوند. مدیران باید به کسانی که در مسیر اعتلا و پیشرفت فرهنگ این کشور تلاش می کنند توجه کنند نه اینکه بر سر آن ها بزنند و آن ها را از خود برجانند.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما باید کاری کنیم که فیلمسازان کاربلد و متعهدی که سال ها است گوشه نشین و دور از صحنه شده اند مجدداً به سینما بازگردند. بی شک بازگشت این دسته از سینماگران باعث می شود تا ما بتوانیم به ایده آل های مان در سینما برسیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.