شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۴

متوسلانی: تا زمانی که جشنواره فجر از یک سیاست شفاف برخوردار نباشد عملکرد هیأت های انتخاب و داوری زیر سوأل خواهد رفت/ هیأت انتخاب باید در پی ارتقای صنعت ملی سینما باشند

محمد متوسلانی

سینماپرس: محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص انتظار سینماگران از نحوه عملکرد هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: مشکل اصلی جشنواره فیلم فجر این است که بعد از ۳۹ دوره برگزاری هنوز یک سیاست شفاف و مشخص ندارد و همین مسأله باعث انتخاب های سلیقه ای هیأت های انتخاب و داوری در این رویداد سینمایی و اعتراضات سینماگران به این انتخاب ها شده است و تا زمانی که جشنواره فجر از یک سیاست شفاف برخوردار نباشد عملکرد هیأت های انتخاب و داوری زیر سوأل خواهد رفت.

کارگردان فیلم های سینمایی «کفش های میرزانوروز» و «دو روی سکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم یکی از بلاتکلیف ترین جشنواره های سینمایی در دنیا است. این جشنواره فاقد مانیفست است و خودش نمی داند در پی دستیابی به چه هدفی است!

وی ادامه داد: هر سال بسته به تغییر مدیران سازمان سینمایی و دبیران، سیاست های این رویداد سینمایی بر اساس سلیقه آن اشخاص عوض می شود. در نتیجه کمیته های انتخاب و داوری جشنواره هم بلاتکلیف هستند و بیشتر برخورد سلیقه ای دارند و همین انتخاب های سلیقه ای شان بارها باعث انتقادات و اعتراضات تند سینماگران، صاحب نظران و متخصصان شده است.

متوسلانی تأکید کرد: مسئولان سازمان سینمایی موظف هستند برای جشنواره فیلم فجر یک مانیفست تعریف کنند. اهداف این جشنواره را تعیین و تبیین کرده و آن را به اطلاع عموم مردم برسانند. آن وقت فیلمسازان هم تکلیف شان با این جشنواره روشن می شود و هر اثری را برای حضور در این رویداد سینمایی ارسال نمی کنند.

این سینماگر متذکر شد: به عنوان مثال باید روشن شود که جشنواره فیلم فجر در پی ارتقای کیفی فیلم ها است یا تنها وجه هنری آثار برایش اهمیت دارد؟ آیا قرار است در این جشنواره تنها از فیلم های سفارشی حمایت شود یا همه فیلمسازان مستقل نیز می توانند جایی در این رویداد سینمایی داشته باشند و... بی شک اگر این سیاست ها شفاف شود ما شاهد بهترین اتفاقات در این رویداد خواهیم بود.

بازیگر فیلم های سینمایی «شب روباه» و «مستانه» در خاتمه این گفتگو افزود: در کل بنده معتقدم هیأت انتخاب باید در پی ارتقای صنعت ملی سینما باشند و از فیلم هایی حمایت کنند که آن فیلم ها در صورت عرضه جهانی بتوانند نام کشورمان را به نیکی در سراسر دنیا مطرح کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.