یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲

اعظم مرادی؛

کارگردانی مستقلِ مستند ریسک زیادی دارد

مستند احمد

سینماپرس: اعظم مرادی کارگردان مستند «احمد» از روند تولید این و سختی های مستندسازی زنان گفت.

به گزارش سینماپرس، اعظم مرادی کارگردان مستند «احمد» که در بخش فیلم های نیمه بلند پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد درباره این مستند به صبا عنوان کرد: من با شخصیت احمد چند سال پیش زمانی که در دانشگاه کارگردانی می‌خواند آشنا شدم. دانشجوی سینما بودم و برای من جذاب بود که احمد با وجود بیماری CP و اختلال در تکلم و حرکات جسمی نوعی از معلولیت جسمی شدید تا حدی که کارهای شخصی اش را با کمک والدینش انجام می داد سینما می خواند.

کارگردان فیلم «میان تاریکی» بیان کرد: در ابتدا متوجه حرف های احمد نمی‌شدم و با کمک پدرش با او ارتباط برقرار کردم و از او خواستم اجازه بدهد تا مستند زندگی اش را بسازم و او با دو شرط پذیرفت و جالب اینجاست که گفت خیلی ها آمدند و رفتند تا این مستند را بسازند ولی نیمه راه خسته شدند و رفتند.

کارگردان «عصر طلایی» اظهار کرد: دو شرط احمد برای قبول ساخت مستندش این بود که یکی از فیلم های کوتاهش را تدوین کنم و تصویربرداری یکی از کارهای کلاسی اش را به عهده بگیرم. من شرط او را قبول کردم و این اعتماد به وجود آمد و حدودا یکسال اول سعی شد تا ارتباطم را با این شخصیت بیشتر کنم و وارد زندگی خانوادگی اش شوم.

کارگردان «چهل سرود» با اشاره به روند تولید و فیلمبرداری کار مطرح کرد: تولید این اثر حدود ۳ الی ۴ سال به صورت مقطعی ادامه پیدا کرد و در این مدت از زندگی اش فیلم گرفتم. گاهی به تنهایی و گاهی هم همراه با همسرم برای ضبط می رفتیم تا این که کار به پایان رسید و برای تدوین آماده شد و از فروردین ماه فیلم را به تدوینگر سپردیم که حدود ۵ الی ۶ ماه تدوین و صداگذاری آن تمام شد.

کارگردان «نغمه های دست» ادامه داد: من اولین تجربه فیلمسازی ام را از سال ۱۳۸۴ با یک فیلم کوتاه داستانی شروع کردم و بعد از آن کارهای مستند تلویزیونی انجام دادم و سپس مستند پرتره ای را کارگردانی کردم و اکثر کارهایم اجتماعی بودند و تنها کار پرتره قبل از «احمد» فیلم مستندی به نام «پدر بلوط» بود و باید بگویم که «احمد» اصلا شباهتی به کارهای قبلی من ندارد و کاملا متفاوت است.

کارگردان مستند «پدر بلوط» توضیح داد: کار مستند سختی های خودش را دارد هرچند من با وجود تجربه کارگردانی یک فیلم کوتاه داستانی متوجه موفقیت ساخت مستندهایی که به سمت داستانی می روند، شده ام ولی هنوز هم جذابیت مستند برای من خیلی بیشتر است چون با آدم های بیشتری در ارتباط هستم.

کارگردان مستند «ماشته» افزود: از سختی های مستند به ویژه وقتی مستند پرتره این است که همه چیز به سوژه بستگی دارد و آن سوژه اگر در نیمه راه منصرف شود و نخواهد که کار ادامه پیدا کند تمام زحمات به باد می رود و علاوه بر این نداشتن تاریخ و زمان مشخص بر سختی کار اضافه می کند به ویژه در پروژه «احمد» که زمان مشخص نداشت و من باید شرایطم را با سوژه مطابقت می دادم و هماهنگ می شدم. اگر سر کار بودم و او تئاتر داشت باید از کار صرف نظر می کردم و برای فیلمبرداری در تمرین ها حاضر می شدم.

مرادی دیگر سختی های کار مستند را اینگونه بیان کرد: علاوه بر مواردی که ذکر شد کارگردانی فیلم مستند برای من که به طور مستقل کار می کنم ریسک زیادی وجود دارد به ویژه در مراحل بعد از فیلمبرداری که باید یکسری هزینه ها را به تنهایی بپردازم.

کارگردان فیلم مستند «احمد» گفت: جایی به احمد گفتم تو تمام تلاشت را می کنی تا بگویی من می‌توانم پا به پای آدم های سالم پیش بروم و من از این سمت به عنوان یک خانم دارم شباهت هایم را برای اثبات این موضوع را که می‌توانم پا به پای مردان کار کنم و توانایی کمتر از آنها ندارم ثابت می کنم.

او ادامه داد: من برای تامین سرمایه طرح را به چند جا ارایه داده بودم ولی هیچ حامی نداشتم و اگر همسرم در کنارم و همراهم نبود و این اثر در جشنواره پذیرفته نمی‌شد قطعا روزهای بدی را می گذراندم چراکه حاصل چندین سال تلاش و سختی که کشیده بودم نادیده گرفته شده بود.

اعظم مرادی در پایان با اشاره به ارسال اثر به دیگر جشنواره های بین المللی عنوان کرد: قطعا قصد ارسال اثر به جشنواره های دیگر را دارم ولی در حال حاضر امیدوارم در جشنواره «سینماحقیقت» موفق شود و بازخورد خوبی بگیرم.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.