جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴

عضو تازه وارد «شورای پروانه ساخت» مطرح کرد:

فیلمی که توانسته «پروانه نمایش» بگیرد؛ دیگر نمی‌توانیم با «اعمال سلیقه» و نظر شخصی با آن برخورد کنیم و متعرض آن شویم!

سیدمحمد حسینی در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «خانه ای کنار ابرها»

سینماپرس: اگر قرار است تغییری رخ دهد با تعامل با سینماگران باید صورت بگیرد، مانند کاری که سیدجواد هاشمی کرد و به خاطر احترام به نظر بخشی از جامعه اقدام به حذف قسمت‌هایی از فیلم کرده است.

به گزارش سینماپرس، سید محمد حسینی عضو شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی درباره شیوه برخورد و بررسی فیلم‌هایی که از منظر مسائل دینی، اخلاقی و سیاسی محل اختلاف و مناقشه است، گفت: باید در نظر داشته باشیم که فیلمی که توانسته پروانه نمایش بگیرد، مراحل قانونی خود را طی کرده و دیگر نمی‌توانیم با اعمال سلیقه و نظر شخصی با آن برخورد کنیم و متعرض آن شویم.

وی ادامه داد: بیشتر این اختلافات به خوانش‌های مختلف ما از فرهنگ، سیاست و جامعه در دولت‌ها بازمی‌گردد. با عوض شدن هر دولتی و آمدن دولت جدید، اتفاقات و نگاه‌ها عوض می‌شود و فضای فرهنگی برای مدتی تغییر می‌کند اما این تغییر نباید و نمی‌تواند از چارچوب قانون و روند منطقی که طی کرده است رد شود. به‌طور مشخص و روشن درباره فیلم‌هایی که پروانه نمایش گرفته‌اند، حق و حقوق قانونی فیلم با صاحب اثر و در کل با هنرمندان است و نمی‌توان فیلم را مورد مناقشه قرار داد.

این منتقد سینما با اشاره به تفاوتی که در خوانش‌های فرهنگی نسبت به فیلم‌های سینمایی رخ می‌دهد گفت اگر فرضاً مسائلی در فیلم وجود داشته باشد که در واقع حدودی در آن رعایت نشده باشد، می‌توانیم با جلساتی که با صاحب اثر برگزار می‌شود آن را حل و فصل کنیم. معتقدم اصل ایراد این موضوعی که کمی جنجال راه انداخته است، به بیان آن باز می‌گردد؛ اگر قرار است تغییری رخ دهد با تعامل با سینماگران باید صورت بگیرد. مانند کاری که سید جواد هاشمی کرد و با وجود اینکه فیلمش قانونی است و نمی‌توان از نظر سلیقه‌ای به آن ایراد گرفت، به‌خاطر احترام به نظر بخشی از جامعه اقدام به حذف قسمت‌هایی از فیلم کرده است.

مدیر انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درباره فیلم‌هایی که یکی از نمایندگان مجلس آنها را حاوی مضامینی مخالف با ارزش‌های ملی و اسلامی عنوان کرده است، گفت: من فیلم‌هایی که از آن به عنوان 30 فیلم یاد شده است را ندیدم و نمی‌دانم که چه فیلم‌هایی هستند، اگر هم کسی آنها را ندیده است نباید درباره آنها قضاوت کند. اینکه یکباره بگوییم هیچ‌کدام از این فیلم‌ها نباید اکران شود اقدام منطقی نیست. برای این فیلم‌ها هزینه و سرمایه‌گذاری شده است. روند اقتصادی سینما بخش مهم و حیاتی سینما است و نباید با چنین برخوردی آن را به خطر انداخت. خصوصاً در این دو سال که به‌خاطر کرونا وضعیت بدی از نظر اقتصادی در سینما حاکم شده بود، نباید جان فیلم را به خطر انداخت. مگر آنکه فیلمی باشد که از نظر محتوا واقعاً غیرقابل اصلاح و تعدیل باشد.

وی در آخر یادآور شد که مسئولینی که نگران انقلاب و ایران‌اند باید بدانند که بسیاری از فیلم‌هایی که از نظر مضمون و محتوا دارای نکاتی مغایر با ارزش‌ها است، محصول این دولت نیست و باید در صورتی که مخالف آنها بودند، در سال‌های دولت قبل نیز مواضع خود را اعلام می‌کردند. بالاخره هر دولتی تا مدتی میراث دار دولت قبل است در سینما نیز همین موضوع وجود دارد و فیلم‌هایی توسط دولت قبل چه آثار خوب و چه بد برای دولت بعدی باقی می‌ماند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.