شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

نظارت؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۳

اسماعیلی تبار: امروزه ترور کلاسیک از بین رفته و ترورهای دسته جمعی توسط فضای مجازی، نرم افزاری و داستانی انجام می شوند/ سینما مهمترین عنصر برای تخریب هویت ملی شده است

دکتر مهدی اسماعیلی تبار

سینماپرس: دکتر مهدی اسماعیلی تبار روانشناس بالینی و کارشناس فرهنگی در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی گفت: امروزه ترور کلاسیک از بین رفته و ترورهای دسته جمعی توسط فضای مجازی، نرم افزاری و داستانی انجام می شوند؛ دشمنان هر ملت و حکومتی با رسوخ به حوزه فرهنگ و هنر آن کشور، اهداف خود را دنبال می کنند و اگر نظارت جدی، سخت گیرانه و آگاهانه وجود نداشته باشد، دشمن پیروز اصلی میدان می شود! متأسفانه اگر امروز ما شاهد ابتذال و سیاهی در سینمای کشورمان هستیم به دلیل عدم نظارت جدی بر تولید محصولات آن است و از این رو باید با جدیت مبحث مهم نظارت را با تشکیل اتاق فکرهایی متشکل از کارشناسان دغدغه مند و صاحب نام جدی تر دنبال کنیم.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بعد از به وجود آمدن اینستاگرام، زندگی شبکه ای و کرونا، روی کار آمدن نخست وزیر جدید رژیم غاصب صهیونیستی و دوران پساترامپ اوج تروریست بودن تفکر دولت های دشمن ایرانی و ایرانی در خصوص تحریم دارو که اتفاقی بی سابقه است فصل جدیدی در تاریخ ما باز کرد که تمرکز همان هزارچاقو است. کشتن انسان و نرم افزار تخریب گر روان!

وی ادامه داد: این بدان معنا نیست که پیش از این مستکبران هیچ کاری برای تخریب روان انسان ها در سراسر دنیا انجام نمی دادند بلکه بدان معنا است که بعد از این دوران فشارهای خود را حداکثری کرده و با تمام توان و قوا در این راه قدم گذاشتند.

دکتر اسماعیلی تبار متذکر شد: بی تردید کشورهایی که بنیان و ریشه و مبنای مردم خود را درست تربیت کرده بودند و به آن ها تربیت نفس و عزت نفس آموخته بودند در میدان نبرد فرهنگی با مستکبران پیروز شدند اما کشورهایی که درست تربیت نفس نکرده بودند در این عرصه نبرد باختند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: ما نباید فراموش کنیم که نظارت خانه اولش همان تربیت نفس است. ما نباید از تربیت نفس و تزکیه نفس غافل شویم. شاید به همین علت است که بنده بعد از ۳۰ سال درس خواندن مجدداً روزهای سه شنبه کتاب «تربیت نفس» علامه حسن زاده را مطالعه می کنم.

وی در همین راستا متذکر شد: بی تردید وقتی عوامل سینما به ویژه عوامل اصلی سینما نظیر فیلمنامه نویسان، تهیه کنندگان و کارگردانان تربیت نفس نداشته باشند، وقتی خانواده نداشته باشند و تنها به پول و مطرح شدن بیندیشند ما با پدیده ولنگاری فرهنگی، ابتذال و بی هویتی مفرط در آثار سینمایی روبرو می شویم.

دکتر اسماعیلی تبار سپس با تأکید بر اینکه سینما مهمترین عنصر برای تخریب هویت ملی شده است تصریح کرد: باعث تأسف است که باید عنوان کنم ما با اغلب فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی مان آب در آسیاب دشمنان می ریزیم؛ ما به جای آنکه اقتدار ایران اسلامی را در آثارمان به تصویر بکشیم تصویری تضعیف شده از ایران اسلامی نشان می دهیم.

وی متذکر شد: ملاک وجود شوراها، نهادها و افراد متعدد در حلقه های نظارتی نیست! ملاک آن چیزی است که ما در خروجی تولیدات فرهنگی و هنری می بینیم؛ ملاک عملکرد افراد است. اگر مدیران و مسئولان سینمایی در تمامی این سال ها جمله معروف حضرت امام خمینی (ره) که یک قاعده فقهی درون خود دارد را فراموش نکرده بودند و این جمله را اصل اساسی و مبنای عملکرد خود قرار می دادند ما امروزه با این میزان ولنگاری در سینما روبرو نبودیم؛ همان جمله معروفی که معمار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشاء مخالفیم»

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: بی شک اگر یک هنرمند وطن دوست باشد هرگز راضی نمی شود به نفع دشمنان کار کرده و آثاری را تولید کند که اهداف و منافع ملی را تخریب می کنند. اگر روزی مشاهده شد که یک هنرمند با سیاه نمایی یا ابتذال می خواهد در سینما حضور داشته باشد باید با تفکیک وطن دوستی یا وطن فروشی این هنرمند تکلیف خودمان را با او روشن کنیم.

وی تأکید کرد: مشکل ما نه نیروی انسانی است نه بودجه؛ مشکل ما انفعال شدید است. بنده معتقدم تمامی دستگاه های مهم کشور، قوای سه گانه و هر آنکس که دغدغه رشد و تعالی ایران اسلامی در تمامی زمینه ها به ویژه زمینه های فرهنگی و هنری را دارد باید وارد میدان شود و با نظارت جدی و دقیق ابتذال و سیاهی ها را از چهره تولیدات کشور پاک کند.

دکتر اسماعیلی تبار خاطرنشان کرد: بی تردید در این رابطه دستگاه هایی مانند قوه قضائیه می توانند نقش بسیار کلیدی و تعیین کننده ای داشته باشند و خودشان به عنوان یک نهاد ناظر به صورت مستقل وارد میدان شده و با هر کالای فرهنگی که فکر می کنند در پی ترویج ضد فرهنگ ها، ضد ارزش ها و ضد هویت ملی و دینی است به مقابله برخیزند.

این روانشناس در خاتمه این گفتگو افزود: ما در سینما و تلویزیون ایران نیاز به تولیدات خانواده محور داریم. فیلم های ما باید در راستای تقویت بنیان خانواده، تقویت روحیه ملی و نشان دادن دستاوردهای انبوه نظام باشند. ما اگر بخواهیم به چنین اتفاقی دست پیدا کنیم باید مانع حضور پیرپسرهای ازدواج نکرده در تلویزیون شویم، باید مانع آن شویم که هنرمندانی که ازدواج نکرده اند به عنوان نویسنده و کارگردان در سینما جولان بدهند چرا که بی شک از کسانی که ازدواج نکرده اند اندیشه اسلامی خارج نمی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.