چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

نظارت؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۶

قرایی مقدم: ارکان فرهنگ و هنر ملی و دینی از بین رفته و تولیدات سینما، تلویزیون و موسیقی جلوی فرهنگ منحط غرب کرنش کرده اند/ با پدیده ای فراتر از ولنگاری فرهنگی روبرو هستیم!

دکتر امان الله قرایی مقدم

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی گفت: تمامی ارکان فرهنگ و هنر ملی و دینی از بین رفته و تولیدات سینما، تلویزیون و موسیقی جلوی فرهنگ منحط غرب کرنش کرده اند؛ این اتفاق از زمانی رخ داد که ما پرداختن به قهرمانان بزرگ ملی مان را فراموش کردیم و به خواسته جشنواره های غربی فیلم های سیاه و ضد ایرانی تولید کردیم؛ این پدیده از زمانی شروع شد که خوانندگان سنتی موسیقی اصیل مان را کنار گذاشتیم و به امثال تتلو ها اجازه دادیم که به عنوان نماینده موسیقی کشور فعالیت کنند! همه این ها نشان می دهد هیچ گاه هیچ نظارت درستی در عرصه فرهنگی و هنری کشور وجود نداشته که اگر داشت ما با این پدیده های شوم روبرو نمی شدیم!

این جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما امروزه در کشورمان با پدیده ای فراتر از ولنگاری فرهنگی روبرو هستیم. حوزه فرهنگ و هنر سال های متمادی است که به حال خود رها شده؛ از نظارت بر تولیدات فرهنگی تنها یک عنوان باقی مانده و یک سری شوراهای تشریفاتی که هیچ کاری انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: ما نه نظارت جدی بر نحوه تولید کالاهای فرهنگی داخل کشور داریم و نه هیچ تدبیری برای هجوم تولیدات خارجی کرده ایم. ما اجازه دادیم نسل جوان کشورمان به فضای وسیع رسانه ای بین المللی دسترسی داشته باشد و این در حالی بوده که باید یک دیوار و حائلی ایجاد می کردیم تا یک بازدارندگی جدی برای دسترسی جوانان به وجود می آمد. ما باید با مدیا و تولیدات فرهنگی غربی که می خواهند جوان ایرانی را به بیراهه بکشند مقابله کنیم.

دکتر قرایی مقدم با تأکید بر اینکه مسأله اصلی ما مقابله با دشمنان است اظهار داشت: کشورهای غربی از رهایی و انفعال مدیران فرهنگی و هنری ما سوءاستفاده کردند و دست به تولید انبوه آثاری زدند که بتواند فرهنگ و هویت ملی ایرانیان را از بین ببرد. آن ها تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا همه اقشار کشور را زیر پرچم خود ببرند.

این استاد دانشگاه متذکر شد: از تولیدات کارتونی برای خردسالان گرفته تا بازی های کامپیوتری برای نوجوانان و فیلم های سینمایی برای جوانان همه و همه باعث می شود فرهنگ ملی ما رو به نابودی و انحطاط برود. غربی ها با تولیدات خود تمامی اقشار کشور ما را معتاد کرده اند و مدیران فرهنگی دست روی دست گذاشته و شاهد این اتفاقات شوم و تلخ بودند و هستند و خواهند بود!

وی خاطرنشان کرد: کجاست تولیدات سینمایی در رابطه با زندگی میهن پرستانی مثل ستارخان و باقرخان؟ کجاست تولیدات سینمایی در رابطه با بزرگان ادبیات مانند سعدی و حافظ و فردوسی؟ کجاست تولیدات سینمایی در خصوص زندگی جوانان میهن پرستی که برای دفاع از ناموس و مام وطن شهید شدند؟ چرا امروزه سینمای ما تا این حد وامدار فرهنگ منحط غرب شده است؟

قرایی مقدم تصریح کرد: با صدای بلند اعلام می کنم آرزویم است هر آنکه علیه فرهنگ مملکت فعالیت می کند بمیرد! دیگر این همه ولنگاری و کرنش در مقابل غربی ها و دشمنان ایران و ایرانی بس است! همه ما می دانیم نظارت ها به هیچ عنوان اثربخش نیستند و باید با جدیت بیشتر بر تولیدات کالاهای فرهنگی نظارت کرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: مقام معظم رهبری بارها و بارها در خصوص تهاجم فرهنگی دشمنان سخن گفته و تأکید کرده اند ما در مواجهه و مقابله با آن ها ضعیف عمل کرده ایم اما اسفا که هیچ گوش شنوایی وجود نداشت تا این سخنان سنجیده و درست را بشنوند و برای آن تدبیری اندیشه کند. ما همه چیز را رها کرده ایم. ما نمی دانیم که سینما، فرهنگ، هنر و رسانه همه ابزاری استراتژیک برای مقابله با جنگ نرم دشمن هستند؛ ما نمی دانیم اگر بخواهیم به همین منوال ادامه دهیم نوجوانان و جوانانی که با این ولنگاری فرهنگی رشد و نمو می کنند هرگز مانند شهید حسین فهمیده ها بار نخواهند آمد که برای دفاع از ناموس وطن خود را زیر تانک دشمن انداخت. ما نیاز به تربیت چنین نسلی داریم و حوزه فرهنگ برای تربیت این نسل می تواند اقدام اساسی کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.