یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۲

تقوی: جشنواره فجر انقلاب اسلامی نباید جایی برای نمایش پلیدی ها و زشتی ها باشد/ هنرمند واقع بین باشد و نیکی را در کنار بدی ببیند

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی

سینماپرس: حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتظار از نحوه عملکرد هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فجر انقلاب اسلامی نباید جایی برای نمایش تاریکی ها، پلیدی ها و زشتی ها باشد و یکایک مدیران وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر باید توجه ویژه ای به این موضوع بسیار مهم داشته باشند. سیاه نمایی یک طرفه که در برخی آثار سینمایی وجود دارد غیرمنطقی است و شرط اول هنرمندی این است که هنرمند واقع بین باشد و نیکی را در کنار بدی ببیند.

معاون فرهنگی سابق سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر از گذشته های دور تاکنون همواره محل بحث های بسیاری بوده است. از آنجا که این رویداد سینمایی فصلی از فیلمسازی کشور است که کمک می کند تا افکار عمومی بیشتر از هر زمان دیگری متوجه هنر و سینما شوند، همواره رویداد مهمی برای سینماگران و مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری و عموم مردم محسوب شده و می شود.

وی ادامه داد: جشنواره فجر باید پیرو همان شرایط و ضوابط، اصول و دستورالعمل های سینما حرکت کند. بی شک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت جدی بر نحوه برگزاری جشنواره و آثار حاضر در این رویداد داشته باشد. ما نباید فراموش کنیم که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنیم و از این رو آثار فرهنگی و هنری مان نیز باید دارای معیارهایی باشند که این نظام مقدس در پی دستیابی به آن بوده و هست.

نماینده مردم تهران سپس با تأکید بر اینکه باید از از نمایش آثاری که متناسب با فرهنگ و نظام اسلامی و اخلاق مداری نیستند جلوگیری شود تصریح کرد: ما از هنرمندان مان توقع داریم از سیاه نمایی دور شوند. واژه سیاه نمایی بار منفی دارد و هیچ انسان آزاده ای راضی نمی شود کشور خودش و نظامی که در آن زندگی می کند را زیر سوأل ببرد. هنرمند می تواند نقد کند اما نقد دارای شاخصه و تعریف روشنی است. یک هنرمند متعهد کسی است که دستاوردها و حرکت های خوبی که در کشور وجود دارد را در آثارش بیان کند و اگر به مسأله ای انتقاد داشت به صورت منصفانه آن مسأله را هم بیان نماید.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در ادامه این این گفتگو با اشاره به یکی از جملات حضرت آیت الله خامنه ای اظهار داشت: مقام معظم رهبری جمله معروفی دارند با عنوان «نقد منصفانه دفاع واقع بینانه»؛ بی شک این جمله می تواند در سینما هم نمود عینی داشته باشد. هنرمندان ما و همه اهالی فرهنگ و هنر باید با این معیار حرکت کنند. این جمله ارزشمند باید مد نظر هیأت انتخاب فیلم های جشنواره فجر، داوران و ناظران و برگزارکنندگان این رویداد سینمایی باشد.

این نماینده مجلس سپس در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه با توجه به وفور فیلم های مبتذل، سیاه و ضدفرهنگ، اخلاق و هویت ایرانی-اسلامی که طی سال های اخیر به کرات در جشنواره فجر انقلاب به نمایش درآمدند، اگر باز هم این سنت زشت بخواهد ادامه پیدا کند نحوه برخورد کمیسیون فرهنگی مجلس با مسئولان سینمایی چه خواهد بود گفت: بی شک مدیران سینمای نباید طبق گذشته عمل کنند! اینک دولت جدید با معیارهای انقلابی و اعتقادات ارزشی و بینش اخلاقی روی کار آمده و موظف است در همین راستا گام بردارد و به وظایف خود عمل کند. گذشته برای گذشته بود و مدیران گذشته باید پاسخگوی اعمال و رفتار خودشان باشند اما نکته مهم این است که از امروز مدیرانی که بر کرسی مسئولیت تکیه زده اند باید پاسخگوی تمامی اتفاقات حوزه فرهنگ و هنر باشند.

وی در پایان این گفتگو افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این انتظار را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد که پا روی معیارها و اصول نگذارند. آن ها باید به وظایف شان عمل کنند. انتظار مجلس این است که دیگر هرگز با صحنه هایی که متناسب با نظام و فرهنگ و اخلاق و دین مان نیست و جامعه را به انحطاط می کشاند در سینما روبرو نشویم. اگر مواردی قابل اصلاح هستند اصلاح شوند اما اگر قابل اصلاح نیستند برای همیشه کنار گذاشته شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.