چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹

وقتی خلأ قانونی باعث سوءاستفاده برخی فیلمسازان جوان می شود!

لزوم قانون گذاری مناسب برای نظم دهی ورود فیلم های کوتاه به جشنواره فجر انقلاب/ تکه پاره کردن فیلم ها برای دریافت سیمرغ!

مهرداد کبیری-افشین اخلاقی-جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: در حالی که صراحتاً در فراخوان چهلمین جشنواره فیلم فجر قید شده فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی باید دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه یافته به بخش مسابقه سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه تهران باشند و مدت زمان نمایش شان حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه باشد؛ به تازگی از سوی برخی فعالان سینمای کوتاه خبرهایی رسیده که برخی سازندگان فیلم کوتاه در اقدامی عجیب بر آن شده اند تا با کوتاه کردن زمان فیلم هایی که مدت زمان نمایش شان در جشنواره فیلم کوتاه به حدود نیم ساعت می رسید فیلم خود را به جشنواره فجر برسانند؛ این اتفاق بار دیگر اثبات می کند قانون گذاری مناسب برای نظم دهی ورود فیلم های کوتاه به جشنواره فجر انقلاب امری ضروری است و مسئولان سازمان سینمایی باید با هوشمندی و درایت در مواجهه با این پدیده های عجیب قوانین جدی وضع نمایند.

به گزارش سینماپرس مسئولان سازمان سینمایی دولت سیزدهم به عنوان دولت انقلابی و عدالت محور باید با قانون گذاری مناسب و اصولی مانع بی کیفیت شدن جشنواره فجر انقلاب و سوءاستفاده برخی افراد بشوند.

بی شک یکی از اصلی ترین اتفاق ها در این رابطه آن است که فیلم های کوتاه بدون شرط حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران بتوانند به صورت مجزا برای حضور در جشنواره فجر ثبت نام کرده و پس از بررسی های هیأت انتخاب به مهمترین رویداد سینمایی کشور ورود کنند. به ویژه از آنجا که اعطای جوایز در جشنواره فیلم کوتاه تهران به برخی فیلم ها شبهات جدی ایجاد کرده این امر بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد. برای اطلاع بیشتر از نحوه اعطای جوایز و توجه به فیلم هایی خاص در جشنواره فیلم کوتاه تهران می توانید به اینجا و اینجا رجوع کنید.

در همین رابطه با ۲ تن از فیلمسازان کوتاه کشور که فیلم های شان در سی و هشتیمن جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته و انتقاد جدی به کوتاه شدن زمان برخی فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره فیلم کوتاه برای حضور در جشنواره فجر انقلاب دارند گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مهرداد کبیری کارگردان جوان که با فیلم کوتاه «حالت تهوع» در سی و هشتیمن جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت در این باره به سینماپرس گفت: روزی که بنده برای تحویل فیلمم به دفتر جشنواره رفتم اعتراض خودم را با مدیر دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر در رابطه با این مسأله مطرح کردم. ایشان در آن روز خندیدند و تعجب کردند که چطور برخی فیلمسازان کوتاه فیلم های خود را کوتاه می کنند تا به جشنواره فجر راه پیدا کند اما زمانی که اعتراض ما شدیدتر شد ایشان رسماً به بنده گفتند به شما هیچ ربطی ندارد و این مسأله به ما مربوط است!

وی ادامه داد: من به عنوان یک سینماگر جوان نمی دانم مسئولان جشنواره فجر چرا دارند این رفتار را می کنند؟ البته مطمئن هستم چون ما تریبونی نداریم آقای خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی صدای انتقاد و اعتراض ما را نشینده اند و امیدوارم با همکاری رسانه های عدالت طلب ایشان صدای ما را بشنوند و جلوی این پدیده نامبارک را بگیرند.

این کارگردان جوان خاطرنشان کرد: ما فیلمسازان فیلم کوتاه نسبت به این بی عدالتی معترض و خواهان رسیدگی عاجل مسئولان سازمان سینمایی هستیم. اینکه فیلم هایی با زمان های ۲۵ دقیقه و نیم ساعت و... در جشنواره فیلم کوتاه حضور داشتند و از آن جشنواره جایزه گرفتند و حالا با تدوین مجدد قرار است کوتاه شوند تا زمان شان حداکثر به ۱۵ دقیقه برسد جز لابی گری و باندبازی نام دیگری ندارد. مسئولان انجمن سینمای جوانان ایران همانطور که در ایام جشنواره با لابی گری به برخی افراد خاص جایزه دادند باز هم می خواهند همان اطراف را در جشنواره فیلم فجر مطرح کنند و مسئولان متعهد و دغدغه مند سینما باید جلوی آن ها را بگیرند.

افشین اخلاقی دیگر فیلمساز جوان سینما که با «هاجرو» در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت: روزی که بنده برای تحویل فیلمم به دفتر جشنواره فجر رفتم از آقای سیمونیان سوأل کردم که چند فیلم کوتاه متقاضی حضور در جشنواره شده اند و ایشان اعلام کردند ۴۴ فیلم! از آنجا که بنده می دانستم تنها حدود ۲۰ و خرده ای فیلم بر اساس فراخوان جشنواره فجر می توانند در این رویداد حضور داشته باشند از ایشان سوأل کردم شما بر چه اساسی فیلم ها را می پذیرید؟ مگر نمی دانید که این فیلم ها بعضاً با مدت زمان های ۲۷ دقیقه و ۲۹ دقیقه در جشنواره فیلم کوتاه نمایش داده شده اند؟ پس این قانون ۱۵ دقیقه ای تان چیست؟

وی ادامه داد: متأسفانه ایشان با لحن غیرمحترمانه و بسیار بدی به من گفتند به شما ربطی ندارد! این اتفاق در حالی است که اعتراض ما برحق است و ایشان به عنوان یکی از مسئولان جشنواره باید با احترام با ما بنده برخورد می کردند.

اخلاقی خاطرنشان کرد: من بعد از این اتفاق با خانم الهام حسین زاده رئیس انجمن فیلم کوتاه تماس گرفتم و خواستار مداخله جدی ایشان برای احقاق حقوق فیلمسازان کوتاه شدم و ایشان قول مساعد دادند که این مطلب را با آقای نقاش زاده و خزاعی در میان بگذارند اما هنوز در این باره خبری به ما نداده اند.

این فیلمساز جوان متذکر شد: من واقعاً نمی دانم چطور یک فیلمساز حاضر است برای گرفتن جایزه فیلم خود را سلاخی کرده و مثلاً یک ربع از زمان فیلمش را کاهش دهد؟ انتظار ما این است که مسئولان سازمان سینمایی و جشنواره فجر به حرف خودشان پایبند باشند و مبنا را بر اساس زمان نمایش فیلم ها در جشنواره فیلم کوتاه تهران بگذارند نه زمان جدیدی که با سلاخی فیلم ها به دست شان می رسد.

وی در پایان این گفتگو افزود: نکته مهمتر آنکه جشنواره فیلم از سال های بعد دیگر نباید کاری با جشنواره فیلم کوتاه تهران داشته باشد و مانند جشنواره های معتبری نظیر کن، برلین و... باید فراخوان مجزایی برای آثار کوتاه ارائه بدهد. همین که اعلام می شود تنها فیلم های حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران می توانند متقاضی حضور در جشنواره فجر شوند خودش یک تبعیض آشکار علیه فیلمسازانی است که نتوانسته اند به هر دلیلی در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور پیدا کنند و این رویه باید هرچه سریع تر اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.