چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹

ناصر آویژه:

کلیشه‌ها گریبانگیر «تئاتر دفاع مقدس» شده است

ناصر آویژه در نشست خبری هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت

سینماپرس: فعالیت مجدد تماشاخانه‌ها باعث شد نمایش‌های جدید روی صحنه برود و پس از مدت‌ها علاقه‌مندان به تئاتر فرصت تماشای آثار جدید را پیدا کنند. یکی از نمایش‌هایی که این شب‌ها در تماشاخانه مهر حوزه هنری در حال اجراست، تئاتر «شب طولانی یلدا» است، این نمایش که پیش از این در سنگلج نیز روی صحنه رفته بود، اثری با محوریت دفاع مقدس است

به گزارش سینماپرس، فعالیت مجدد تماشاخانه‌ها باعث شد نمایش‌های جدید روی صحنه برود و پس از مدت‌ها علاقه‌مندان به تئاتر فرصت تماشای آثار جدید را پیدا کنند. یکی از نمایش‌هایی که این شب‌ها در تماشاخانه مهر حوزه هنری در حال اجراست، تئاتر «شب طولانی یلدا» است، این نمایش که پیش از این در سنگلج نیز روی صحنه رفته بود، اثری با محوریت دفاع مقدس است. نگاه متفاوت «شب طولانی یلدا» به دفاع مقدس باعث شده است این نمایش مورد توجه منتقدان قرار گیرد. ناصر آویژه، کارگردان این نمایش در گفتگو با «جوان» درباره نوع نگاه به دفاع مقدس در آثار نمایشی و مفهومی که نمایش «شب طولانی یلدا» به دنبال آن است، توضیحاتی ارائه کرده است.

شب طولانی یلدا، گویا یک کار قدیمی در حوزه نمایش دفاع مقدس است، اولین بار این کار چه زمانی اجرا شد؟
نمایش «شب طولانی یلدا» برای من بسیار خاطره‌انگیز است، برای اینکه این نمایش را در سال ۱۳۸۳ بار اول تولید کردیم و قرار بود در جشنواره تئاتر مقاومت شرکت کند، همزمان نیز در جشنواره تئاتر بانوان شرکت و در آن دوره جوایز کارگردانی، متن، جایزه بازیگری برای آقای یعقوب‌زاده و خانم سرمدی و جایزه پیشکسوت را برای عباس افشاریان کسب کردیم. اکنون پس از ۱۷ سال مجدداً این نمایش را بازتولید کرده‌ایم.

اشاره کردید نمایش را بازتولید کرده‌اید، چه تغییراتی در کار ایجاد شده است؟
در بخش متن مقداری از دیالوگ‌ها کم شده است و به بار تصویری کار اضافه کرده‌ایم.

در دوره اول اجرا، تیم بازیگری موفقیت‌های خوبی به دست آورد، این تیم برای اجرای جدید حفظ شده است؟
بازیگر خانم کار عوض شد ولی هنوز آقای افشاریان و یعقوب‌زاده جزو تیم هستند.

«شب طولانی یلدا» به عنوان کاری متفاوت در حوزه تئاتر مقاومت معرفی شده، نگاه این نمایش به جنگ و مقوله دفاع مقدس چگونه است؟
این کار از منظر جدیدی به مقوله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نگاه می‌کند. در حقیقت این نگاه از منظر کسانی است که در پشت جبهه بودند؛ بانوانی که در کنار قهرمانان دفاع مقدس ایستادند و از آن‌ها حمایت کردند تا بتوانند از مهین دفاع کنند، بنابراین به نوعی، حدیث نفس بسیاری از زنان این سرزمین است که در دوران دفاع مقدس دوشادوش همسرانشان از این آب و خاک دفاع کردند.

نمایش از مهرماه در سنگلج اجرا داشت و اکنون در حوزه هنری اجرا دارد، تداوم اجرا می‌تواند از نتایج محبوبیت یک نمایش باشد، بازخورد مردمی کار چطور بوده است؟
در اجراهایی که در تماشاخانه سنگلج داشتیم، خوشبختانه استقبال خوبی را شاهد بودیم. مردم راضی بودند و موضوع مدنظر نمایش را که همان نگاه متفاوت به دوران دفاع مقدس بود، صحه می‌گذاشتند. نمایش سعی کرده است از شعارزدگی فاصله بگیرد؛ چیزی که شاید خیلی فرم کلیشه‌ای گرفته بود و این کلیشه‌ها گریبانگیر موضوعات مختلفی درباره دفاع مقدس شده است.

چقدر امید دارید کلیشه‌های قدیمی در کارهای حوزه مقاومت و دفاع مقدس کنار گذاشته شوند؟
خدا را شکر شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم. خیلی از کارها هستند که با نگاه متفاوتی به دفاع مقدس دارند و اتفاقاً موفق هم بوده‌اند.

نظر مخاطبان درباره این نگاه‌های نو در حوزه نمایش با محوریت دفاع مقدس چیست؟
در افتتاحیه کار از خواهر شهیدان مظفر دعوت کرده بودیم. ایشان مطلبی را گفتند که به شکل تصویری نیز ضبط شده بود، گفتند: «من وقتی اسم کار را شنیدم فکر نمی‌کردم نمایش اینقدر با بحث جنگ تحمیلی رابطه داشته باشد و وقتی دیدم کار چقدر تأثیرگذار بود، فهمیدم که ما می‌توانیم در قالب هنری مفاهیم دفاع مقدس را بیان و مخاطبان بیشتری را جذب کار کنیم.

در تولید «شب طولانی یلدا» چقدر از حمایت‌های نهادهای فرهنگی استفاده کردید؟
به نظرم ارگان‌هایی که می‌توانستند از کار حمایت کنند به اندازه توانشان کمک کردند. باید از انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تشکر کنم. از حوزه هنری نیز تشکر می‌کنم که به اندازه بضاعتشان حمایت کردند، ولی این نکته را هم بگویم که حمایت‌ها از چنین کارهایی باید باشد تا آثار دیده شوند و مخاطبان بیشتری بتوانند کار را دنبال کنند.

چقدر تلاش شده است نگاه حاکم در «شب بلند یلدا» به نظرات خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران نزدیک باشد؟
نویسنده ما خانم گیتا داودی در همان سال ۱۳۸۳، نزدیک دو تا سه ماه کار تحقیقاتی انجام داد و با بسیاری از رزمندگان و همسرانشان گفتگو کرد. نامه‌های همسر شهید باکری را مطالعه و خیلی از مسائل مرتبط را جمع‌آوری کرد. می‌شود گفت برای نوشتن نمایشنامه دست به تحقیقات میدانی زد.

نمایش در فضای خاصی اجرا می‌شود، چطور به این طراحی رسیدید؟
فضای کار در یک زیر زمین شکل می‌گیرد. طراح صحنه ما آقای سینا ییلاق‌بیگی تلاش کرده است با نگاهی تازه این فضا را ایجاد کند و شکلی که اجرا شده با کلیت کار همخوانی دارد.

کرونا چقدر روی انجام این نمایش تأثیرگذار بوده است؟
باید از بازیگران کار تشکر کنم که در این شرایط کرونایی در کنار کار ماندند. بودن بازیگر در کنار کارگردان کمک می‌کند کار به سرانجام بهتری برسد. این دوستان از سال ۸۳ با کار همراه بودند و در سال ۱۴۰۰ هم دوباره در کنار هم جمع شدند. بازیگر جدید ما هم خانم رها آویژه است که توانسته تجربه موفقی را پشت سر بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.