یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

نظارت؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۴

منتظری: اصل نظارت برای پرهیز از ابتذال، ضرورتی اجتناب ناپذیر است/ سازمان سینمایی نباید اجازه دهد تا با تولید آثار مبتذل جامعه دچار مسمومیت فرهنگی شود

غلامرضا منتظری

سینماپرس: غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی گفت: اصل نظارت برای پرهیز از ابتذال مفرط، ضرورتی اجتناب ناپذیر است چرا که معمولاً یکی از مهمترین مولفه های ارتقای سطح کیفی هر تولید و محصولی نظارت است؛ ما اگر بعد نظارت را ضعیف بشماریم تصویر شفافی از کیفیت محصول نهایی نخواهیم داشت و همین مسأله می تواند آسب های فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی بی شماری را برای عموم مردم به همراه داشته باشد؛ ما نباید فراموش کنیم که هنر-صنعتی مثل سینما هم می تواند در زمینه رشد و تعالی نقش آفرین باشد و هم اگر از آن مراقبت نشود می تواند زمینه سقوط و انحراف و انحطاط جامعه را فراهم کند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آبشخور و سرچشمه هر کاری اگر پاک باشد آن حوزه حیات بخش می شود و اگر آلوده باشد جامعه را دچار مسمومیت می کند. پس این وظیفه تمامی دستگاه های اجرایی و نظارتی در حوزه فرهنگ و هنر است که اجازه ندهند سرچشمه تولید کالاهای فرهنگی و هنری آلوده شود.

وی ادامه داد: وقتی یک فیلم سینمایی به عنوان محصولی فرهنگی تولید و پخش می شود ما با اطمینان از آنکه یک چشم تخصصی و اندیشه هایی دانا آن ها را بررسی و ارزیابی کرده با خیال راحت به تماشای آن می رویم چرا که به این اصل معتقدیم که وقتی نهادی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اثری مجوز می دهد یعنی اینکه آن اثر باید اطمینان بخش باشد و به جامعه سلامتی را عرضه کند چرا که همه ما در قبال جامعه مسئولیت اجتماعی و اخلاقی داریم.

منتظری با تأکید بر اینکه نظارت بر تولید فرهنگی و هنری جزو مصادیق مسئولیت اجتماعی ما است تصریح کرد: ما نیاز به یک مدل جامع و فراگیر نظارتی داریم تا ابتذالی که در برخی آثار سینمایی وجود دارد از بین برود. اگر ما همواره شاهد تولید و عرضه فیلم هایی هستیم که ابتذال در آن ها موج می زند به آن علت است که مدل نظارتی جامع و فراگیر و تخصصی در آن حوزه وجود ندارد.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: این مدل نظارتی باید پیش بینی پذیر باشد به نحوی که تولیدکنندگان کالای فرهنگی بدانند اگر شاخصه های مورد نظر را رعایت نکنند نهادهای نظارتی بر اساس مسئولیت اجتماعی شان اجازه عرضه به کالای شان را نخواهند داد. تولیدکنندگان آثار سینمایی باید به دنبال سلامت فکری، روحی و جسمی مردم باشند نه آثاری که می تواند برای جامعه ضررهای غیرقابل جبران در پی داشته باشد.

وی در همین راستا با بیان اینکه سازمان سینمایی نباید اجازه دهد تا با تولید آثار مبتذل جامعه دچار مسمومیت فرهنگی شود تصریح کرد: مسمویت فرهنگی بسیار خطرناک است چرا که به تدریج رخنه و نفوذ آشکار می شود. اگر محصول فرهنگی بدون نظارت و یا با اغماض تولید شود می تواند منجر به آلودگی گردد و این برای جامعه بسیار تلخ و ناگوار است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: باید یک نظام و سامانه نظارتی در سینما تعریف شود. گاهی مدل هایی داریم اما خوب اجرا نمی شوند. سامانه نظارتی زمانی خوب است که بتواند از زوایای گوناگون یک اثر را بررسی کند. سامانه نظارتی باید از همان گام های آغازین تولید یک محصول بر آن نظارت داشته باشد و تا زمانی که نتیجه نهایی محصول به ثمر می رسد باید نظارت خود را حفظ کند.

منتظری تأکید کرد: تیم های نظارتی از زمانی که سناریو برای ساخت به سازمان سینمایی می رسد باید روی محتوای آن نظر بدهند و سناریو را بر اساس استانداردهای تعریف شده مورد ارزیابی قرار دهند تا زمانی که آن اثر تولید می شود و می خواهد به اکران عمومی برسد. نظارت جدی نوعی پیشگیری است و باعث می شود جامعه با این پیشگیری ها از بیماری دور شود.

وی در پاسخ به این سوأل که با توجه به وفور تولید فیلم های مبتذل، ضداخلاقی، ضدارزشی، سیاه نما و... طی سال های اخیر که بعضاً با موجی از انتقادات برحق کارشناسان و صاحب نظران سینما و حتی در برخی مواقع دستگاه ها، سازمان ها و ارگان هایی مانند کمیسیون فرهنگی مجلس روبرو شده اند اگر در دولت انقلابی سیزدهم هم شاهد چنین پدیده ای باشیم کمیسیون فرهنگی چطور با این معضل برخورد می کند اظهار داشت: همانطور که مستحضر هستید کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم وظیفه نظارتی دارد. قطعاً اگر مراحل نظارت در وزارت ارشاد به درستی طی شود دیگر ورود و نظارت کمیسیون ضرورتی ندارد اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد کار دشوار می شود و ما به صورت طبیعی باید ورود جدی داشته باشیم و چرایی این مسأله را مورد بررسی قرار دهیم.

منتظری در پایان این گفتگو افزود: ما در قبال مردم مسئول هستیم و باید به آن ها پاسخگو باشیم. تردید نکنید اگر خلأ قانونی و نقص جدی در آثار سینمایی باشد ما فوراً ورود می کنیم و در مقابل آثاری که می توانند به جامعه آسیب برسانند هرگز بی تفاوت نخواهیم بود. اینجا خانه ملت است و ما نمایندگان مردم هستیم و وظیفه مان این است که از حقوق مردم پاسداری کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.