چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

شورای عالی انقلاب فرهنگی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور/۱۰

پوریامین: کم کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ عمومی مشهود بود/ جهت دهی محتوایی به سینما در راستای تولیدات ارزشی و اخلاقی باید جزو اولویت های شورا باشد

مریم پوریامین

سینماپرس: مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما در پی انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور گفت: دو وظیفه اصلی ارتقای فرهنگ عمومی و اعتلای وضعیت محتوایی دانشگاه ها از جمله وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما طی سال های اخیر کم کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ عمومی مشهود بود و خوشبختانه اینک ترکیب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نویددهنده تحول در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما است.

این کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از جمله مهمترین کارهایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند برای تحول در سینمای کشور انجام دهد سیاستگذاری مناسب است. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید جهت گیری اصلی سینما در جمهوری اسلامی ایران را مشخص کند و در حوزه اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف کند تا تنها بر اساس دستورات و سیاست های مدون شده در این شورا عمل نماید.

پوریامین با تأکید بر اینکه جهت دهی محتوایی به سینما در راستای تولیدات ارزشی و اخلاقی باید جزو اولویت های شورا باشد تصریح کرد: این مسأله نیازمند نظارت جدی بر عملکرد فعالیت های وزارت ارشاد و نهادهای تابعه آن به ویژه سازمان سینمایی است. متأسفانه آنچه باعث افول و نزول تولیدات ارزشی و اخلاق مدار در سینما شده فقدان نظارت است و امیدواریم در دولت جدید کمی بیشتر به مسأله نظارت دقت شود.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه آموزش سینما نیز می تواند کمک کند. متأسفانه مدت مدیدی است برنامه آموزشی دانشگاه ها در حوزه سینما و مراکز آزاد آموزشی کاملاً بدون نظارت و رها شده است. از این رو ضروری است که شورای عالی انقلاب فرهنگی نظارت جدی بر محتوای آموزشی دانشگاه ها و مراکز دولتی و خصوصی داشته باشد.

وی متذکر شد: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی سر فصل دروس سینمایی را مشخص کند ما می توانیم کمی امیدوار باشیم که طی سال های پیش رو نیروهای انسانی خوبی در سینمای کشور تربیت خواهند شد تا بر اساس آرمان ها و اهداف انقلابی مبادرت به تولید اثر نموده و سطح سینمای کشور را ارتقا بخشند.

این منتقد سینما در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بررسی تحقیقی، پژوهشی جدی از وضعیت سینمای کشور داشته باشد تصریح کرد: شورا باید در پی رسیدن به پاسخ این پرسش باشد که چرا سینمای ما در تمامی سال ها موفق نبوده تا از ارزش ها و آرمان های انقلابی در سینما دفاع کرده و این ارزش ها را در تولیدات خود ارائه کند؟ چرا امروزه هیچ نشانی از سبک زندگی مومنانه ایرانی-اسلامی در آثار سینمایی وجود ندارد و بالعکس اغلب فیلم ها به کپی کاری از سبک زندگی فرهنگ منحط غربی روی آورده اند؟

پوریامین تأکید کرد: این بررسی ها برای سینمای ما بسیار حائز اهمیت است و آسیب ها را مشخص می کند. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند نظام دانشگاهی کشور در رشته هنر را بررسی کند و به این پرسش پاسخ دهد که چرا توانایی تولیدات فرهنگی و هنری با اهداف ملی وجود ندارد؟

وی در پایان این گفتگو افزود: فراموش نکنیم که بخش مهمی از اشکالات در تولیدات نمایشی ما در سینما و تئاتر و... از بحث مهم محتوا است. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید کمک کند نیروی انسانی در این حوزه تربیت شود تا محتوای مناسب در آثار نمایشی وجود داشته باشد و مخاطبان به ویژه نسل جوان بتوانند اخلاق مداری، انسانیت و معرفت را از درون محتوای تولیدات نمایشی بیابند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.