یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

شورای عالی انقلاب فرهنگی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور/۸

عظیمی میرآبادی: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید میان تمامی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی کشور ارتباط منسجم به وجود آورد/ چرا دستگاه های نظارتی عملکردی منفعلانه دارند؟

مهدی عظیمی میرآبادی

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید میان تمامی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی کشور ارتباط منسجم به وجود آورد و آن ها را به گونه ای سازماندهی کند که یک نظارت جامع و فراگیر در تمامی ارکان فرهنگی و هنری کشور حاصل شود.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نهادهای فرهنگی که در کشور وجود دارند مانند: سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان های فرهنگی هنری شهرداری ها، معاونت های فرهنگی نهادهای انتظامی و نظامی و... فارق از تنوعی که باید داشته باشند می توانند با یک برنامه ریزی به صورت منسجم حرکت کنند.

وی ادامه داد: آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فکر کند و تصمیم بگیرد و راه و روش آن را فراهم کند این است که راهکاری بیندیشد تا تمامی دستگاه ها بتوانند سازماندهی درست، برنامه ریزی مناسب و نظارت جامع و کامل داشته باشند.

عظیمی میرآبادی سپس با بیان اینکه اگر دستگاهی درست به وظایف خود عمل نمی کند به دلیل آن است که تکلیف، استراتژی و سیاست های آن روشن نیست اظهار داشت: به عنوان مثال اگر بخشی از سازمان صدا و سیما درست به وظیفه خود عمل نمی کند این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به آن رسیدگی کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند وظایف کلی مجموعه ها را تبیین کند. به عنوان مثال می تواند بگوید که سازمان صدا و سیما به صورت کلی چه نقشی می تواند در طراحی فرهنگی کشور داشته باشد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: در ابتدا باید یک تعریف اولیه وجود داشته باشد و تقسیم وظایف به درستی میان دستگاه ها انجام شود تا هر فرد و نهادی بر اساس مأموریتی که دارد بداند چه نقشی را باید ایفا کند؟ ما نیاز به طراحی و پس از آن نیاز به برنامه ریزی داریم و همه باید تکلیف شان روشن باشد که در تابلوی بزرگ فرهنگی کشور مسئولیت چه کاری را بر عهده دارند و آیا وظایف شان را درست انجام می دهند یا خیر؟

تهیه کننده فیلم سینمایی «سیب و سلما» متذکر شد: باید شرح وظایف همه دستگاه ها و نهادهای فرهنگی کشور به آن ها داده شود. همه باید بدانند در بخش های تعیین شده شان چه مسئولیتی را می توانند بر عهده داشته باشند که بتوانند بر طبق سیاست های اولیه و از پیش تعیین شده به پیش بروند.

مدیر سابق گروه تلویزیون بسیج در سازمان صدا و سیما تأکید کرد: اگر دستگاه ها و نهادی در حوزه فرهنگ مثلاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در مقابل یکدیگر هستند و با هم همپوشانی دارند باید در راستای تبیین درست استراتژی های کشور باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند دستگاه ها را موظف کند تا بر اساس استراتژی طراحی شده در حوزه فرهنگ و هنر با یکدیگر کار کنند و این اتفاق می تواند با سیاست گذاری های درست اعضای این شورا به ثمر برسد.

وی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: طراحی سپهر فرهنگی کشور در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و تقسیم بندی وظایف کلی و جزئی نهادها از نقشی که باید در این سپهر ایفا کنند بخشی از کارهایی است که باید انجام شود. از سوی دیگر باید تدبیری برای نظارت اصولی و درست بر تولیدات فرهنگی و هنری صورت گیرد البته نظارت فعال نه نظارتی که منفعلانه و توصیه ای باشد و بعد از آن دنبال نشود. حوزه فرهنگ و هنر امروزه به واسطه ولنگاری شدیدی که در آن به وجود آمده نیازمند نظارت عملیاتی موثر و گسترده است که باید صورت بگیرد و اگر نهادی وظیفه اش را انجام ندهد بازخواست شده و جایی که درست وظایفش را انجام داده تشویق شود. اگر این امر محقق شود می توانیم تصور روشنی از آینده فرهنگی کشور داشته باشیم.

عظیمی میرآبادی تأکید کرد: ما اگر ایران قوی را در نظر بگیریم باید هرآنچه برخلاف عفت عمومی جامعه است را دور بریزیم و طرحی نو دراندازیم؛ ما باید از خودمان سوأل کنیم چرا برخی افراد در سینمای ایران برای خوشامد جشنواره های غربی مبادرت به تولید فیلم می کنند؟ چرا در فیلم های شان تصاویری نشان می دهند که جز نابودی و بدبختی و فلاکت زدگی ایران و یرانی چیز دیگری در آن دیده نمی شود؟ این عملکردهای خلاف مصالح عمومی کشور را چه کسی باید منظم کند؟

وی افزود: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با جدیت وارد این حوزه نشوند و جلوی این رفتارها را نگیرند پیرو همان ولنگاری مدیران پیشین حرکت کرده اند. متأسفانه در طول این سال ها برخی مسئولین اعتقادی به اهداف و آرمان های انقلاب نداشتند و درست در پست های شان قرار نگرفته اند که وضعیت فرهنگی کشور این چنین اسفبار شده است.

این تهیه کننده سینما متذکر شد: اگر امروزه شاهدیم که وزارت ارشاد به طور کلی نابود شده، سازمان سینمایی به فلاکت و بدبختی رسیده و همه سینماگران دادشان درآمده است به علت این بوده که نظارتی درست و دقیق در حوزه فرهنگ و هنر وجود نداشته و کسی نبوده که از مسئولان سوأل کند چرا این همه بلا سر فرهنگ کشور می آورید!؟

عظیمی میرآبادی تأکید کرد: طراحی، تقسیم وظایف، برنامه ریزی و نظارت بر حوزه فرهنگ و هنر باید بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و اگر چنین شود ما شاهد حل شدن معضلات فرهنگی خواهیم بود در غیر این صورت همان گونه که حضرت آقا بارها به اشکال گوناگون عنوان کردند همان ولنگاری فرهنگی، شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و... را خواهیم دید.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنده برای این کار طرح و برنامه دارم و اگر اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی بخواهند حتماً و با کمال میل این طرح و برنامه ها را برای تحول در حوزه فرهنگ و هنر کشور در اختیارشان قرار خواهم داد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.