یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

شورای عالی انقلاب فرهنگی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور/۵

برجی: حوزه فرهنگ فاقد سربازان آموزش دیده و دغدغه مند است از این رو باید تدبیری جهت تربیت نیروی انسانی در این عرصه صورت گیرد/ جلوی افسارگیسختگی فضای مجازی را بگیرید

رضا برجی

سینماپرس: رضا برجی مستندساز برجسته کشور در پی انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور گفت: اگر امروز حوزه فرهنگ و هنر کشور فشل شده به دلیل آن است که پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما نتوانستیم نیروهایی را بر اساس اهداف، آرمان ها و منویات نظام تربیت کنیم و آموزش دهیم؛ حوزه فرهنگ فاقد سربازان آموزش دیده و دغدغه مند است از این رو باید تدبیری جهت تربیت نیروی انسانی در این عرصه صورت گیرد و امیدوارم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره تدابیر ویژه اتخاذ کند.

کارگردان مستندهای «در امتداد غدیر» و «سواحل اشک و زیتون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید هیچ تحولی در حوزه فرهنگ و هنر کشور رخ نخواهد داد مگر آنکه تربیت نیروهای متخصص، متعهد و ولایتمدار جدی گرفته شود. بی شک هیچ اتفاق مثبتی در عرصه فرهنگی و هنری رخ نخواهد داد مگر آنکه سرمایه گذاری ویژه در حوزه مسائل زیربنای فرهنگی کشور انجام شود.

وی ادامه داد: کسانی که در پی توجه به مسائل اقتصادی، سیاسی و... هستند باید بدانند مادامی که حوزه فرهنگی کشور اصلاح نشده و در مسیر درست هدایت نشود هیچ یک از حوزه ها نمی توانند توسعه پیدا کرده و اصلاح شوند چرا که تمامی امور کشور از حوزه فرهنگ می گذرد و ما برای دستیابی به تمامی اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید در ابتدا توجه ویژه به حوزه فرهنگی و هنری داشته باشیم.

این سینماگر با بیان اینکه افرادی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند باید تمام اهتمام شان را بر روی رشد و توسعه فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی استوار کنند اظهار داشت: فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی فرهنگی پویا و قابل توسعه است و اگر به آن توجه شود می تواند تمامی معضلات کشور را در تمامی حوزه ها برطرف کند. به عنوان مثال در حوزه اقتصاد اگر به احکام و فرهنگ اسلامی توجه شود بخش زیادی از مشکلات کشور اصلاح خواهد شد.

برجی در همین راستا متذکر شد: متأسفانه ما همواره مسائل فرهنگی را در سطح می بینیم و توسعه فرهنگی را در اولویت آخرمان قرار داده ایم. این اتفاق باید برعکس شود. ما اگر قبل از هر واژه ای کلمه «فرهنگ» را بگنجانیم مشکلات مان برطرف می شود؛ مثلاً نگوییم اقتصاد بگوییم فرهنگ اقتصاد و یا فرهنگ آموزش، فرهنگ اجتماعی و...

کارگردان مستندهای «مادران صربرنیتسا» و «سال های گلوله و زنبق» در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید از رهاشدگی فضای مجازی گفت: جلوی افسارگیسختگی فضای مجازی را بگیرید! شورای عالی انقلاب فرهنگی باید هرچه سریع تر و در نخستین گام خود تدبیری ویژه اتخاذ کند تا ولنگاری شدید فضای مجازی از بین برود. فضای مجازی اخلاقیات و مناسبات اجتماعی را در هم ریخته و هدفش فروپاشی انسانیت و خانواده ها است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رسانه های رسمی و قانونی کشور باید هدفمند شوند و از حالت انفعالی دربیایند تا بتوانند برای جامعه به ویژه نسل جوان اثرگذار باشند. این مسأله نیز می تواند یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد که دستاوردهای کلانی برای جامعه در پی خواهد داشت.

این مستندساز در بخش پایانی این گفتگو عدم سیاست گذاری بلند مدت و تغییر سیاست های فرهنگی با عوض شدن دولت ها را یکی دیگر از آسیب های جدی حوزه فرهنگی و هنری کشور برشمرد و در این باره گفت: اگر امروزه فرهنگ کشور فشل شده به دلیل آن است که هر ۴ سال یک بار مدیران حوزه فرهنگی با تغییر دولت ها عوض می شوند و هریک از آن ها ساز خودشان را می نوازند!

وی تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این معضل را اصلاح کند. اعضای این شورا باید سیاست گذاری کنند تا وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی دولت ها تنها بر اساس این سیاست های مشخص و از پیش تعیین شده و در یک چارچوب و قاعده خاص بتوانند فعالیت کنند و هرکس نتواند بنا به سلیقه شخصی اش فرهنگ کشور را اداره کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.