یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

شورای عالی انقلاب فرهنگی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور/۱

شمقدری: مأموریت و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به بازتعریف دارد/ اعضای این شورا در اتاق فرماندهی حوزه فرهنگ و هنر کشور نشسته اند

جواد شمقدری

سینماپرس: جواد شمقدری در پی انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور گفت: برای ایجاد تحولات مثبت و اساسی، مأموریت و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به بازتعریف دارد و ظرفیت های این شورا باید مجدد تبیین شوند که یکی از مهمترین کارها نظارت دقیق بر تمامی دستگاه های فرهنگی و هنری و خروجی تولیدات آن ها است و اگر دستگاه و نهادی دچار انحراف و کم کاری بود باید مورد بازخواست قرار بگیرد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «روزهای ابدی» و «فرستاده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بدانند در اتاق فرماندهی حوزه فرهنگ و هنر کشور نشسته اند و مهمترین نقش این شورا اتاق فرماندهی حوزه فرهنگی کشور است.

وی ادامه داد: این شورا باید نظارت تام و تمام بر ساختار فرهنگی کشور داشته باشد و ببیند کجا نقص و انحراف وجود دارد تا آن مورد را ارزیابی کند. از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر اساس نیازهای فرهنگی کشور مبادرت به طراحی برنامه هایی کند و آن را برای پیگیری به دستگاه های ذی ربط ارائه دهد تا در حوزه فرهنگ و هنر بیش از این دچار آشفتگی و تلاطم نشویم.

کارگردان فیلم های سینمایی «توفان شن» و «بر بال فرشتگان» متذکر شد: همچنین با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ها قبل دستور داده بودند بین دستگاه ها تقسیم بندی شفافی ایجاد شود و این اتفاق هرگز شکل نهایی پیدا نکرد و به مرحله اجرا نرسید، ضروری است که شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاءهای موجود در این حوزه را پر کند.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه بین دستگاه های فرهنگی کشور خلاءهای زیادی وجود دارد اظهار داشت: خلاء و همپوشانی موجود در دستگاه ها نیازمند آن است که ساختارها از اساس دچار تغییر شده و با توجه به شرایط جدید و نیاز و اقتضائات زمانه بروز رسانی شوند. از این رو بخشی از ساختارهای فرهنگی و مأموریت هایی که در دستگاه های فرهنگی کشور تعریف شده باید تغییر جدی کند.

شمقدری سپس با اشاره به گستردگی فضای مجازی و رهاشدگی شبکه های اجتماعی تصریح کرد: یکی از موارد مهمی که شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند در مورد آن تصمیم گیری کند همین فضای مجازی است. فضای مجازی رها شده و کسی پاسخگوی فجایعی که در آن رخ می دهد نیست. دستگاه ها و نهادهایی هم که در این باره مسئولیت هایی بر عهده دارند بابت کم کاری های شان مورد موأخذه قرار نمی گیرند که این اتفاق نیز بسیار تلخ است و نیاز به بازنگری دارد.

این سینماگر برجسته در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص همپوشانی دستگاه های فرهنگی و هنری و رقابت ناسالم میان دستگاه ها یادآور شد: در دوره ای که بنده ریاست سازمان سینمایی را بر عهده داشتم در حوزه هنری به شکلی غیرمنطقی رقابتی عجیب با سازمان سینمایی شکل گرفته بود به طوری که اگر افرادی در سازمان سینمایی آن روزگار جایگاهی پیدا نمی کردند و به نوعی مطرود شده بودند حوزه هنری بلافاصله آن ها را جذب و حمایت می کرد.

وی افزود: این رفتار بسیار زشت و غلط در حالی از یک نهاد فرهنگی بروز پیدا کرد که حوزه هنری در آن روزگار مأموریت هایی که بر عهده اش گذاشته شده بود را کاملاً رها کرده و به رقابت با سازمان سینمایی مشغول شده بود.

شمقدری در پایان این گفتگو متذکر شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند شاکله فرهنگ در همه‌ بخش‌های آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است و همه ما امیدواریم که اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانند کشور را در رسیدن به این هدف مهم یاری کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.