شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵

لزوم تغییر روش در برگزاری گعده‌های هنری؛

تأخیر دوماهه محصول گفتگوی «رییس مجلس» با قبیله‌ای خاص در سینما!

محمدباقر قالیباف

سینماپرس: هرچند ۲ ماه از ضرب‌الاجل رییس مجلس شورای اسلامی به سینماگران می‌گذرد، اما همچنان نتیجه بررسی محورهای مورد توجه محمدباقر قالیباف از سوی صنوف سینما به مجلس ارائه نشده است.

به گزارش سینماپرس، ۲۱ شهریور ماه بود که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به بهانه روز ملی سینما میزبان هیات مدیره خانه سینما و تعدادی از سینماگران شد تا دیداری صمیمی با اهالی سینما داشته باشد.

هرچند این دیدار جنبه عمومی نداشت اما باز هم دیدار تعدادی از سینماگران با رییس مجلس شورای اسلامی که مشاور فرهنگی و هنری وی، یکی از تهیه‌کنندگان شناخته شده سینمای ایران یعنی سیدمحمود رضوی است، دیداری قابل توجه بود.

البته این را هم باید یادآور شویم که این نشست یک دیدار ناگهانی و بنا به دعوت یک طرفه رییس مجلس شورای اسلامی نبوده است، بلکه مدت‌ها بود که هیات مدیره خانه سینما درخواست این دیدار را به مجلس شورای اسلامی داده بود.

در این دیدار دوستانه که تنها تعدادی از اعضای هیات مدیره خانه سینما و برخی از چهره‌های شناخته شده سینمای ایران حضور داشتند، موارد مختلفی از مسائل و مشکلاتی که باید در سینمای ایران مورد توجه قرار گیرد، مطرح شد تا شاید بتوان با جلب حمایت مجلس شورای اسلامی از منظر قانون‌گذاری بخشی از این موارد برطرف شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن نظرات سینماگران و مشورت نهایی، ۳ محور اساسی با ضرب‌الاجل یک ماهه را در دستور کار قرار داد. بر همین اساس ۳ محور اصلاح و بازنویسی قوانین مالیات برای سینماگران، بیمه و ایجاد کمیته‌های کارشناسی برای ریل گذاری آینده سینمای ایران در حوزه حمایتی و تسهیلات و تجهیز تکنولوژی مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به ۳ محور اصلی که رییس مجلس شورای اسلامی بعد از این جلسه در نظر گرفت، قرار شد تا خانه سینما با ایجاد کارگروه‌هایی این ۳ محور مورد نظر را بررسی و در نهایت آنچه را که لازم است در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده تا در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

یادآور می‌شویم که مساله اصلی این است که در همان تاریخ ۲۱ شهریورماه که این دیدار صمیمانه برگزار شد، رییس مجلس شورای اسلامی ضرب‌الاجل یک ماهه‌ای را برای این کار در نظر گرفته بود، اما آنچه که مشخص است بعد از گذشت ۲ ماه از این دیدار همچنان خانه سینما برای موارد مورد نظر به جمع بندی نهایی نرسیده است تا ماحصل آنچه را که باید بررسی می‌کردند در اختیار مجلس شورای اسلامی بگذارند.

بی شک بررسی و ارائه محصول نهایی برای چنین محورهایی در سینمای ایران کار زمان‌بر بوده است و نیاز به کارشناسی مناسب دارد، اما نباید این را هم فراموش کرد مواردی چون بازنویسی قوانین مالیات برای سینماگران و مساله بیمه جزو مواردی است که سال‌هاست سینماگران به دنبال آن هستند. حال که مجلس شورای اسلامی برای حل چنین مسائلی به فعالان صنفی سینمای ایران چراغ سبز نشان داده، بهتر است از این فرصت استفاده کرده و به اصطلاح تا تنور گرم است کاری کنند.

پیگیری مهر برای کسب نظر مسئولان خانه سینما در زمینه دلایل تأخیر در پاسخ به این فراخوان از سوی مجلس، به نتیجه‌ای نرسید و مسئولان این نهاد صنفی همچنان در این زمینه سکوت کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.