دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳

رئیس حوزه هنری؛

هنر باید فارغ از پیچیدگی‌های تولید خود را به مردم برساند

محمدمهدی دادمان

سینماپرس: دادمان گفت: هنر باید فارغ از پیچیدگی‌های تولید خود را به مردم برساند و مشکل مردم را نشان دهد.

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در نشست خبری نخستین پویش رسانه‌ای انتشار فیلم و انیمیشن‌های کوتاه با محوریت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: هنر باید نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی باشد؛ چنین هنری مردمی است.

دادمان افزود: هنر باید فارغ از پیچیدگی‌های تولید خود را به مردم برساند و مشکل مردم را نشان دهد؛ جشنواره ناکوک از این دست جشنواره‌هاست که نه برای ساخت اثرهای سفارشی بلکه برای نشان دادن مشکلات مردم ایجاد شده است.

او ادامه داد: هنرمندان بومی هر منطقه سعی می‌کنند با به تصویر کشیدن مشکلات منطقه خود، آنها را به مخاطب نشان دهند و مسیر بازگشت به فطرت انسانی را دنبال کنند.

رئیس حوزه هنری عنوان کرد: ما باید بتوانیم مشکلات را به مسائل تبدیل کنیم و برای مسائل خود راه حل‌های درست پیدا کنیم.

او همچنین گفت: همکاری ما در این جشنواره با سازمان امور اجتماعی بوده است و تلاش کردیم از آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌ای از طریق مداخله فرهنگی و هنری کاهش دهیم.

دادمان تصریح کرد: این پویش در سه مرحله انجام خواهد شد و در هر مرحله بخشی از این آثار در معرض نمایش همگانی قرار خواهد گرفت.

او در پایان گفت: بنا داریم با همکاری سازمان امور اجتماعی صندوقی برای حمایت از تولیدات در حوزه هنری تأسیس شود تا از هنرمندان خوش فکر و دغدغه‌مند در حوزه فیلم کوتاه، مستند و فیلم بلند حمایت کنیم تا همه جوانان مستعد بتوانند تولیدات خوبی در این حوزه داشته باشند.

در ادامه، محمدتقی رستم وندی رئیس سازمان امور اجتماعی اظهار کرد: تخیل، ذوق هنری، زیبایی و نوآوری عناصری هستند که مخاطب را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

رستم وندی افزود: باید آسیب‌های اجتماعی را توسط خود مردم کاهش دهیم، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی نمی‌توانند نقش زیادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند؛ برای این کار باید تلاش کنیم با ایجاد جذابیت در کار هنری پیام‌های مهم را به مخاطب انتقال دهیم و سطح سواد مردم را افزایش دهیم.

او ادامه داد: جزو اهداف ماست که رفتارهای سالم را در سطح جامعه ترویج دهیم و انگیزه مردم را به سمت رفتار مطلوب سوق دهیم و باید بدانیم روش‌های نرم مردم را بهتر به سمت رفتارهای اجتماعی سوق می‌دهد.

رئیس سازمان امور اجتماعی در پایان افزود: هنر نقش مهمی در سوق دادن مردم به جهت‌های مختلف دارد؛ باید با استفاده از ظرفیت‌های هنری، آسیب‌های اجتماعی را درمان کنیم و آسیب دیدگان را به جامعه باز گردانیم.

در ادامه این نشست خبری از سایت نخستین پویش رسانه‌ای انتشار فیلم و انیمیشن‌های کوتاه با محوریت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی (ناکوک) رونمایی شد. همسر مرحوم علی سلیمانی، بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه این نشست با اشاره به آسیب‌های اجتماعی گفت: همیشه کودکان مناطق محروم دغدغه علی سلیمانی بود و من هم سعی کردم راه او را ادامه دهم.

او ادامه داد: همیشه دوست داشتم در جنوب شهر محل‌هایی برای استعدادیابی کودکان و جوانان در جنوب شهر ایجاد شود و تا امروز قول‌هایی در این زمینه داده شده، ولی هنوز اتفاقی رخ نداده است.

محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری هم در پایان نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران عنوان کرد: اینکه اثری درباره آسیب ساخته شود، ولی آسیب زا نباشد هنر بزرگی است، ولی ما استعدادهایی داریم که می‌توانند در این مسیر به درستی حرکت کنند و رویه اصلاح آسیب‌ها را در پیش بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.