شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷

«وزیر ارشاد» در نشست با دبیران پیشین «شورای فرهنگ عمومی» مطرح کرد:

فرهنگ سازی در موضوعات مختلف باید با روش های فرهنگی صورت بگیرد نه با روش های غیر فرهنگی!

محمدمهدی اسماعیلی؛ وزارت ارشاد

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با دبیران پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه در حوزه فرهنگ عمومی قائل به گسست نیستیم، گفت: در این حوزه اعتقاد به پیوستگی تجربیات و بهره گیری از اقدامات و حرکات گذشته هستیم.

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با دبیران پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه در حوزه فرهنگ عمومی قائل به گسست نیستیم، گفت: در این حوزه اعتقاد به پیوستگی تجربیات و بهره گیری از اقدامات و حرکات گذشته هستیم.

محمدمهدی اسماعیلی با بیان این مطلب افزود: تعبیر ما از کار در دوره جدید این است که وارد یک دوی امدادی شده ایم که عده ای در گذشته بخشی از کار را انجام داده و در حال حاضر ادامه آن بر عهده ما است و بعد از ما نیز عده ای دیگر این مسیر را ادامه می دهند. بنابراین هیچ انقطاعی در کار نمی بینیم.

وی در عین حال تصریح کرد: هر چقدر تلاش به پیوستگی سیاست ها کنیم، امید به توفیق داریم و هر مقدار از تجربیات گذشته منقطع باشیم کاری از پیش نمی بریم.

اسماعیلی گفت: نباید به حوزه فرهنگ مانند پروژه های اقتصادی نگاه کرد بلکه باید آن را ارتقا داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور برخی دبیران پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور در این نشست، تاکید کرد: دبیران پیشین این شورا بخشی از تاریخ فرهنگی کشور هستند و با توصیه ها و پیشنهادهای خود تصویر جامع و کاملی برای ادامه راه به ما می دهند.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اهمیت توجه به افکار عمومی، افزود: در دولت سیزدهم بنا را بر این گذاشته ایم که تصمیمات با توجه به اقناع افکار عمومی باشد نه پشت درهای بسته.

وی ادامه داد: فرهنگ سازی در موضوعات مختلف باید با روش های فرهنگی صورت بگیرد نه با روش های غیر فرهنگی.

شورای فرهنگ عمومی کشور با پشتوانه علمی و پژوهشی وارد عمل شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که در دوره جدید بنا داریم شورای فرهنگ عمومی کشور با پشتوانه علمی و پژوهشی وارد عمل شود، گفت: این حوزه نیازمند کار جدی و در برخی موارد نیازمند کار جدید است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصرف شبکه های اجتماعی در دنیای امروز، ادامه داد: در حال حاضر شبکه های اجتماعی بالاترین مصرف را دارد و نمی توان به این واقعیت بی توجه بود. این نوع واقعیت ها نیازمند کار و پیمایش جدید است.

رییس شورای هنر با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه پژوهش در فعالیت های فرهنگی تصریح کرد: در دوره جدید فعالیت شورای فرهنگ عمومی کشور از همه ظرفیت های خوب گذشته و همچنین ظرفیت های جدید بهره می گیریم و این شورا در دوره جدید ارتباط وثیقی با حوزه پژوهش خواهد داشت.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود بر فعال سازی شوراهای فرهنگ عمومی استانی و شهرستان ها تاکید کرد.

وی در پایان گفت: از توصیه های راهبردی صاحبنظران در راستای ارتقا و اعتلای فرهنگ کشور استفاده می کنیم.

فرهنگ باید با رویکرد راهبردی هدایت شود

در ابتدای این نشست، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به حضور برخی از دبیران پیشین شورا در این نشست، گفت: هر یک از دبیران پیشین این شورا در گذشته خالصانه و مجاهدانه سنگر فرهنگ کشور را حفظ کرده اند و این سرمایه کشور امروز به دست ما به امانت رسیده است.

وی با اشاره به برخی ویژگی های علمی و شخصیتی ایمانی خوشخو، منصور واعظی، احمد مسجد جامعی و سیدمحمدرضا موالی زاده دبیران پیشین حاضر در این نشست، افزود: این عزیزان بخشی از میراث نهادی کشور هستند که سرمایه سیاستگذاری و هدایت فرهنگی در کشور به شمار می آیند و با کمک ایشان می توان نسبت به آینده این شورا که با ذکاوت مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری شان شکل گرفته، امید داشت.

امامی ادامه داد: قرار گرفتن دبیرخانه این شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در عرصه فرهنگ کشور مسئولیت دارد، نشان دهنده دقت بسیار جدی است که ما باید با رویکرد راهبردی فرهنگ را هدایت کنیم.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم شاهد احیای بیش از پیش شورای فرهنگ عمومی کشور باشیم.

در ادامه این نشست دبیران پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

سیدمحمدرضا موالی زاده گفت: دکتر اسماعیلی در برنامه ای که به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردند، مقوله فرهنگ عمومی را برجسته کردند و این جای امیدواری دارد.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرفیت پیشتازی در بسترسازی اجتماعی برای رشد و تعالی می تواند داشته باشد و این امر از طریق شورای فرهنگ عمومی محقق می شود.

موالی زاده افزود: هر محصول فرهنگی که تولید می شود باید پیام فرهنگی داشته باشد.

وی در ادامه پیشنهادهایی ارائه کرد که از آن جمله می توان به توجه استانداران به ارتقای جایگاه شورای فرهنگ عمومی در استان ها، استفاده از ظرفیت سازمان صدا و سیما، بهره گیری از فضای مجازی، انتشار مستمر نشریه فرهنگ عمومی، بهره گیری از ظرفیت تبلیغات شهری، تشکیل سازمان های مردم نهاد با عناوین فرهنگ عمومی، بهره گیری از گروه های مرجع جامعه و ... اشاره کرد.

در ادامه ایمانی خوشخو دیگر دبیر پیشین این شورا گفت: اقدام خوب دکتر اسماعیلی این است که از نظرات کارشناسی و تخصصی و تجارب گذشته در همه بخش های وزارتخانه استفاده می کنند.

وی افزود: در کشور ما فرهنگ باید زیر بنای همه امور باشد و باید بیش از پیش به آن توجه داشت.

ایمانی خوشخو گفت: فرهنگ بر بستر فرهنگ عمومی ارتقا می یابد. راه اندازی شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از اقدامات خوب بود و وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی کانونی فرهنگ در کشور است، استقرار دبیرخانه این شورا در وزارتخانه هم درست و به جا بود.

وی افزود: لازم است مدیران در مباحث مدیریتی رویکرد فرهنگی در داشته باشند که با این رویکرد موفق خواهند بود.

دبیر پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: ظرفیت بالایی در شورای فرهنگ عمومی کشور وجود دارد و با همت یکدیگر می توانیم قله مطلوب خود برسانیم.

در ادامه منصور واعظی از دبیران پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهداف و ماموریت های مهمی دارد. اما این که نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدیریت فرهنگ عمومی چه میزان است از سوالاتی است که باید به آن توجه داشت.

واعظی افزود ساختار مناسبی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: باید متناسب با شرایط روز جامعه فیلم، کتاب، موسیقی و ... تولید شود.

واعظی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سیاستگذار باشد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان این وزارتخانه باید ارزیابی درست و عالمانه از وضعیت فرهنگ عمومی جامعه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم جریان سنجش فرهنگ عمومی تاکید کرد.

واعظی گفت: لازم است وضعیت فرهنگی جامعه به شکل عالمانه احصا شود تا بر اساس آن بتوان برنامه ریزی های لازم را داشت.

در ادامه این نشست احمد مسجدجامعی دبیر پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: پژوهش و فرهنگ عمومی لازمه یکدیگر است بنابراین شورای فرهنگ عمومی کشور پژوهش را محور کار خود قرار دهد.

وی افزود: توجه به پژوهش های گذشته ضروری است و عقبه پژوهشی قوی لازم است.

مسجدجامعی گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور عقبه دارد و کارهای مهمی انجام داده و بررسی آن لازم است.

وی افزود: فرهنگ را نباید با بخشنامه هدایت کرد و مدیران در جلسات شورای فرهنگ عمومی باید صاحب نظر باشند، بنابراین سطح مدیران را باید بالا برد به لحاظ اینکه بیان و نحوه حضور مدیران احترام برانگیز باشد.

مسجدجامعی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی ابزارهای عمومی است و باید به این امر توجه داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.