شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

سینماگران از لزوم بازگشت هویت به جشنواره «فجر انقلاب» گفتند؛

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

محسنی نسب-اسلاملو-برزیده-خرازی ها-حر-الماسی-شاهمرادی زاده-توکلی-کوشکی-موتمن-عابدینی-ذاکری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی اقدام سازمان سینمایی برای ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر و بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب تأکید کردند: عضویت در فیاپف یا هر گروه و موسسه و برند غربی برای سینمای ما به مثابه اجیری و بردگی است؛ مسئولان برگزاری جشنواره جهانی در این سال ها موجب از دست دادن هویت جشنواره فجر انقلاب اسلامی شدند. سینما در دولت گذشته به ویژه در زمان مدیریت ایوبی یکی از سیاه ترین و فجیع ترین ایام خود را تجربه کرد.

به گزارش سینماپرس طی سال هایی که از برگزاری مجزای جشنواره جهانی فیلم فجر می گذرد تعداد کثیری از اهالی برجسته سینما نسبت به این رویداد بی هویت، خنثی و بودجه بربادده موضع گرفته و خواهان برچیده شدن بساط دبیران و دوستان شان که حیات خلوتی برای خود ترتیب داده اند شدند؛ اینک اقدام سازمان سینمایی دولت سیزدهم برای درهم شکستن این جشنواره پوشالی موجبات خرسندی سینماگران و پریشانی کاسبکارانی که در این سال ها تنها به فکر منافع شخصی خود بودند شده است.

در همین راستا با ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محسن محسنی نسب، محمدرضا اسلاملو، حسن برزیده، شهرام خرازی ها، اکبر حر، جهانگیر الماسی، ماشاالله شاهمرادی زاده، هوشنگ توکلی، محمدصادق کوشکی، فرزاد موتمن، محمدصادق عابدینی و سرکار خانم: فریده ذاکری گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در پی اقدام شایسته سازمان سینمایی برای ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر گفت: کسانی که در این روزها منافع خود را در خطر دیده و به تصمیم درست مدیران سینمایی معترضند باید بدانند که عضویت در فیاپف یا هر گروه و موسسه و برند غربی برای سینمای ما به مثابه اجیری و بردگی است! این ها یک مسخره بازی است که سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نباید درگیر آن شود! این ها نه تنها افتخاری برای سینمای ما ندارد که باعث نوکرصفتی و ذلالت ما است! سینمای ایران هرگز نباید اسیر این واژه های گول زنک و مسخره شود، این ها درست مانند همان جایزه صلح نوبل است که همه ساله به افراد خاص نزدیک به خودشان می دهند و افراد آزاده در آن جایی ندارند. درد ما در سینمای ایران وجود سیاست گذاران و مدیرانی است که مسیر درست خود را گم کرده اند. وقوع انقلاب اسلامی که باعث شعف و خوشحالی میلیون ها نفر از مردم ایران شد و قرار بود نوکرصفتی و ذلالت ایران و ایرانی در مقابل غربی ها را پایان دهد با انجام این قبیل کارها در سینمای کشور مجدداً احیاء شد! پاره پاره کردن جشنواره جهانی و کرنش در مقابل غربی ها اصلاً شایسته سینما و سینماگران کشور ما نیست. این باعث شرمساری و تأسف است که آرزو و امیال بسیاری از سینماگران ایرانی، غرب و هالیوود و جشنواره های جهانی و ظاهرسازی و شوآف های آن ها شده است.

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

دکتر شهرام خرازی ها کارشناس ارشد مدیریت رسانه و منتقد سینما نیز در این باره اظهار داشت: مسئولان جشنواره جهانی به سبک فرح پهلوی در جشن هنر شیراز بیت المال کشور را صرف مهمانان گمنام می کردند بی آن که حساب پس بدهند و برای کار خود دلیل منطقی داشته باشند؛ نکته قابل تأمل دیگر اینکه استفاده از فودکورت پردیس چارسو بیش از تماشای فیلم ها برای مخاطبان جشنواره موسوم به جهانی اهمیت داشت! آن قدر ولخرجی و ریخت و پاش کردند که بخش بین الملل جشنواره نزد بسیاری از خبرنگاران، عکاس ها و منتقدان سینمایی به «جشنواره غذاهای فود کورت چارسو» یا «فستیوال رستوران چارسو» معروف شد یعنی آن قدر که منوی رستوران پردیس چارسو اهمیت پیدا کرد خود فیلم ها اهمیت نداشتند چون می دانستیم که فیلم های خارجی، آثاری ابتر، ضعیف، تاریخ مصرف گذشته، سانسور شده و قیچی خورده و بدون زهر سیاسی هستند که رهسپار ریسایکل بین بخش بین الملل جشنواره شده اند و فیلم های ایرانی هم پسمانده ها و پشت در مانده های جشنواره ملی فیلم فجر هستند.

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

محسن محسنی نسب کارگردان سینما در این خصوص به سینماپرس گفت: بی تردید سینما در دولت گذشته به ویژه در زمان مدیریت ایوبی یکی از سیاه ترین و فجیع ترین ایام خود را تجربه کرد چرا که افرادی بی سواد در آن سال ها سینما را اشغال کرده بودند که تنها به منافع شخصی شان فکر می کردند، مدیران دولت قبل برای استفاده از رانت بیشتر مبادرت به پاره پاره کردن جشنواره فجر کردند و پست و مناصبی به نورچشمی های شان دادند و این در حالی بود که در این ۸ سال مرگبار سینما کاملاً مرده بود و سینماگران با مشکلات شدید مالی در حال دست و پنجه نرم کردن بودند. نکته قابل تأمل تر اینکه در تمامی سال هایی که جشنواره فجر به صورت پاره پاره برگزار می شد هیچ فیلم تراز اولی از سینمای جهان راضی به حضور در این رویداد نشد حتی سینماگرانی مانند اصغر فرهادی هم تمایلی به حضور آثارشان در این جشنواره نشان نمی دادند و به جای اینکه فیلم های شان را برای رونمایی به این جشنواره بدهند آن ها را به جشنواره های غربی ارائه می کردند.

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما در پی اقدام شایسته سازمان سینمایی برای ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر و بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب گفت: جشنواره جهانی فجر هیچ دستاوردی برای سینما نداشت و تنها سفره ای تجملاتی برای عده ای خاص پهن کرده بود که از بودجه های کلان بیت المال بهره می بردند و از سوی دیگر این رویداد بدل به سالن مد لباس و آرایش شده بود و هیچ نشانی از سینما در آن دیده نمی شد. اتفاقی که در این سال ها افتاد نمونه اش در هیچ یک از جشنواره های معتبر دنیا و یا حتی جشنواره های ناشناخته دیده نمی شود! این یک بدعت گذاری عجیبی بود که بخش ملی جشنواره در بهمن ماه و بخش جهانی آن در فصل بهار برگزار شود! این اتفاق جز بی هویت کردن جشنواره فجر چیز دیگری با خود در پی نداشت.

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

حسن برزیده کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: مشکلات جشنواره فجر ریشه ای است؛ ما باید در راستای اعتلای سینما گام برداریم و به منافع سینما و کشورمان بیندیشیم و تمام قوای مان را به کار بگیریم تا از تریبون سینما در دنیای امروز که دنیای رسانه است، به جا و درست استفاده کنیم. ما برای برگزاری هر رویداد فرهنگی تنها باید منافع کلی کشور و انقلاب را در نظر بگیریم. آنچه حائز اهمیت است اینکه جشنواره فیلم فجر نباید بدل به «شو» شود.

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

اکبر حر کارگردان سینما در پی اقدام شایسته سازمان سینمایی برای ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر و بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب گفت: برخی افراد فریاد وامصیبتا سر داده اند که ادغام جشنواره های ملی و جهانی فجر باعث خروج ما از» فیاپف» می شود! در پاسخ به آن ها باید گفت چه بهتر، چرا که عضویت در هر نهاد خارجی مانند «فیاپف» اصلاً در معیارهای هویتی، دینی، اخلاقی و انقلابی ما نمی گنجد و ما اصلاً نباید قبله آمال مان غرب گرایی و حرکت بر اساس پارامترهای آن ها باشد و از ابتدا هم نباید برای مورد تأیید گرفتن غربی ها تلاشی می کردیم. حضور در این نهاد بین المللی و دیده شدن در آن جشن و جشنواره خارجی و... برای سینمای کشور اسلامی ما نان و آب نمی شود! ما را با غربی ها چه کار است؟ دیگر این همه غرب زدگی و غرب گرایی بس است! من بسیار خوشحالم که آقای خزاعی با تدبیر ویژه شان در ستیز با غرب زدگی و غرب گرایی برخواستند و امیدوارم در این دولت دیگر هرگز شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما تصریح کرد: مشکل اصلی ما این است که بسیاری از مدیران و سینماگران هنوز متوجه نیستند که سینمای جمهوری اسلامی ایران باید تفاوت اساسی با سینمای غرب داشته باشد و ما هرگز نباید مقلد و دنباله روی سینما و جشنواره های غربی شویم؛ جشنواره جهانی فجر قربانگاه هویت ملی، آرمان های انقلاب و فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی بود چرا که سیاست ها و خط مشی غربی ها را دنبال می کرد و هیچ نشانی از ایرانیت و اسلامیت در محتوا و ساختار این رویداد وجود نداشت. آقایان اصلاً یک بار از خود سوأل کرده اید که مختصات جشنواره ای که عنوان مقدس «فجر» انقلاب اسلامی را با خود همراه دارد باید چه باشد؟ در عمل چه فرقی است بین جشنواره فیلم تل آویو و جشنواره جهانی فجر؟ باعث تلخکامی است که باید بگویم از نظر محتوا هیچ تفاوتی میان جشنواره فیلم تل آویو با این جشنواره وجود نداشت!

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما نیز متذکر شد: جشنواره جهانی فجر هیچ سنخیتی با ایران، اسلام و انقلاب نداشت و فیلمسازان متعهد، ولایتمدار، انقلابی و دلسوز نظام در این رویداد سینمایی هیچ جایی نداشتند و نفوذی ها این رویداد را که با بودجه بیت المال برگزار می شد تحت سیطره خود گرفته بودند. هیچ یک از دست اندرکاران جشنواره جهانی در دولت جدید نباید فرصتی برای کار و عرض اندام داشته باشند؛ سینما در دولت سیزدهم باید تنها در دست نیروهای انقلابی بیفتد که در سال های گذشته در بیکاری و خانه نشینی مطلق به سر می بردند. اینجا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و بی تردید باید تمامی نیروهای وفادار به انقلاب و ولایت فقیه که دغدغه شان پرداختن به مسائل استراتژیک، دفاع مقدس، دین مبین اسلام و انقلاب اسلامی است در سینما اجازه فعالیت داشته باشند.

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی اقدام شایسته سازمان سینمایی برای ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر و بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب گفت:طی ۸ سال گذشته ما شاهد بدرفتاری های عجیبی توسط برخی سیاست گذاران و مدیران سینمایی بودیم که با اعتراضات بسیار جدی از سوی سینماگران انقلابی و متعهد روبرو شد اما آن ها با زور نیت های شوم خود را به کرسی نشاندند که یکی از آن ها دور شدن جشنواره فیلم فجر از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، کوچک سازی و خنثی کردن و بی هویت ساختن این رویداد سینمایی بود و برگزارکنندگان جشنواره جهانی می خواستند نام و نشان انقلاب در سینما را از بین ببرند. قوه قضائیه باید تخریب گران فرهنگ و هنر طی ۸ سال گذشته را محاکمه کند؛ این باعث تأسف است که ما بعد از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز دادگاهی انقلابی نداریم که افرادی را که در حوزه های فرهنگی و هنری دست به تخریب دستاوردهای انقلاب می زنند محاکمه کنند. ما نیاز به آن داریم که یک شمشیر بالای سر تمامی کسانی باشد که با نیت پلید می آیند و شروع به تخریب فرهنگ و هنر کشور می کنند.

محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی در این راستا اظهار داشت: «فجر» عنوان یک سوره در قرآن کریم و جزئی از کتاب مقدس و آسمانی مسلمین جهان است؛ حالا که این واژه قرآنی در قالب جشنواره های سینمایی و فرهنگی استفاده می شوند باید ارزش های دینی و اخلاقی و انسانی نیز در این رویدادها وجود داشته باشند اما متأسفانه رفتارها، هنجارها و ساختار و محتوای آثار عرضه شده در جشنواره جهانی فجر هیچ نسبتی با عنوان مقدس «فجر» نداشتند! آقایان این روشی که شما پیشه خود کرده اید نامش جهانی شدن نیست! ما زمانی می توانیم ادعای جهانی شدن سینمای مان در عرصه جهانی را داشته باشیم که در خصوص ارزش ها، آرمان ها و دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی مان فیلم بسازیم تا مردم آزادی خواه سراسر جهان فیلم های مان را ببینند و همانطور که ملت ایران بر ضد ظلم و ستم و استبداد دوران ستم شاهی قیام کردند آن ها نیز علیه حکومت های ظالم و مستکبرشان به پا خیزند.

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

فرزاد موتمن کارگردان سینما در پی اقدام شایسته سازمان سینمایی برای ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر و بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب گفت: جشنواره جهانی از ابتدا مانیفست نداشت و از همین رو شکست خورد؛ البته نه این جشنواره که متأسفانه اغلب جشنواره های سینمایی ما مانیفست ندارند و بدون هدف برگزار می شوند و همین باعث شده میزان استقبال سینماگران از تمامی رویدادهای سینمایی به شدت دچار کاهش شود. متأسفانه چه در زمانی که جشنواره فیلم فجر طی بیش از ۳ دهه به صورت بین المللی برگزار می شد چه زمانی که این رویداد سینمایی دچار شقه و شکاف و دوپاره شدن شدن هیچ وقت در عرصه بین المللی نتوانست موفق عمل کند چرا که این رویداد سینمای بیشتر به یک مراسم بدل شده بود که مدیران دولتی تنها برای ارائه بیلان پر و پیمان کاری به مدیران بالادستی شان آن را برگزار می کردند.

از درخواست برای بازخواست دست اندرکاران جشنواره جهانی تا تأکید بر عدم نیاز سینمای ایران به عضویت در نهادهایی همچون «فیاپف»

محمدصادق عابدینی خبرنگار و تحلیل گر سینمایی متذکر شد: تأسیس جشنواره جهانی با هدف نابود کردن هویت ملی و انقلابی سینمای کشور صورت گرفت و بنده بسیار خوشحالم که با تدبیر و درایت آقای خزاعی قرار است مجدداً جشنواره فجر انقلاب هویت اصلی خود را بازیابد. گویا آقایان به این مسأله باور ندارند که هویت جشنواره فجر انقلاب بسیار مهمتر از دیده شدن این جشنواره در عرصه جهانی است و ما باید تنها در پی پاسداشت و حفظ ارزش های اسلام و انقلاب اسلامی باشیم و اجازه ندهیم زرق و برق جشنواره های جهانی باعث شود هویت ملی مان را به غربی ها بفروشیم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.