شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

لزوم بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب/۶

موتمن: جشنواره جهانی از ابتدا مانیفست نداشت/ اکثر جشنواره های سینمایی دنیا به وظایف خود عمل نمی کنند و در پی بیزینس هستند!

فرزاد موتمن در نشست خبری فیلم سینمایی«آخرین بار کی سحر را دیدی؟»

سینماپرس: فرزاد موتمن کارگردان سینما در پی اقدام شایسته سازمان سینمایی برای ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر و بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب گفت: جشنواره جهانی از ابتدا مانیفست نداشت و از همین رو شکست خورد؛ البته نه این جشنواره که متأسفانه اغلب جشنواره های سینمایی ما مانیفست ندارند و بدون هدف برگزار می شوند و همین باعث شده میزان استقبال سینماگران از تمامی رویدادهای سینمایی به شدت دچار کاهش شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «شب های روشن» و «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه چه در زمانی که جشنواره فیلم فجر طی بیش از ۳ دهه به صورت بین المللی برگزار می شد چه زمانی که این رویداد سینمایی دچار شقه و شکاف و دوپاره شدن شدن هیچ وقت در عرصه بین المللی نتوانست موفق عمل کند چرا که این رویداد سینمای بیشتر به یک مراسم بدل شده بود که مدیران دولتی تنها برای ارائه بیلان پر و پیمان کاری به مدیران بالادستی شان آن را برگزار می کردند.

وی ادامه داد: همین مسأله باعث شده تا فیلمسازان هم زیاد این جشنواره ها را جدی نگیرند و تنها به عنوان یک مراسم و جشن سینمایی به این رویدادها نگاه کنند که می توانند سالی یک بار از نزدیک همکاران خود را ببینند، با سینمادوستان گپ و گفت داشته باشند و...

موتمن در پاسخ به این سوأل که اگر سینماگران واقعاً تمایلی به جشنواره فجر ندارند دلیل میزان بالای انتقادات از عدم پذیرفته شدن برخی آثار در جشنواره فجر و انتقادات نسبت به داوری ها چیست اظهار داشت: شانتاژهای رسانه ای عامل اصلی چنین اتفاقاتی هستند. در سال های اخیر به دلیل ورود پول های فاسد بیش از گذشته دعواهایی بر سر حضور یا عدم حضور آثار در جشنواره ها به وجود آمده و اتفاقاتً همواره داد و بیداد را فیلمسازانی می کنند که گرایش های خاص سیاسی دارند و یا با رانت مبادرت به تولید اثرشان کرده اند.

این سینماگر تأکید کرد: اگر کسی نظر بنده را بخواهد باید بگویم که طرفدار تعطیلی اغلب جشنواره ها در سراسر دنیا هستم چرا که این جشنواره ها هیچ نتیجه ای ندارند و جو الکی ایجاد می کنند. متأسفانه اکثر جشنواره های سینمایی دنیا به وظایف خود عمل نمی کنند و در پی بیزینس هستند و تنها برای برخی از فیلمسازان خاص و مورد نظرشان ریل گذاری می کنند تا آن ها به اهداف شان برسند.

کارگردان فیلم های سینمایی «سراسر شب» و «شبگرد» در خاتمه اظهاراتش افزود: بی عدالتی و رانت در جشنواره ها بیداد می کند. این در حالی است که جشنواره فیلم فجر در سال های ابتدایی برگزاری اش در پی کشف فیلم ها و استعدادهای درخشان بود و سعی می کرد به مثابه پلی بین فیلم های خاص تر که امکان اینکه توسط جامعه دیده شوند را ندارند، باشد اما متأسفانه در سال های اخیر چنین هدفی از بین رفت و جشنواره دچار انحراف در مسیر اصلی خود شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.