چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

لزوم بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب/۹

توکلی: برگزارکنندگان جشنواره جهانی می خواستند نام و نشان انقلاب در سینما را از بین ببرند/ قوه قضائیه باید تخریب گران فرهنگ و هنر طی ۸ سال گذشته را محاکمه کند

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون گفت:طی ۸ سال گذشته ما شاهد بدرفتاری های عجیبی توسط برخی سیاست گذاران و مدیران سینمایی بودیم که با اعتراضات بسیار جدی از سوی سینماگران انقلابی و متعهد روبرو شد اما آن ها با زور نیت های شوم خود را به کرسی نشاندند که یکی از آن ها دور شدن جشنواره فیلم فجر از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، کوچک سازی و خنثی کردن و بی هویت ساختن این رویداد سینمایی بود و برگزارکنندگان جشنواره جهانی می خواستند نام و نشان انقلاب در سینما را از بین ببرند.

بازیگر فیلم های سینمایی «نفوذی» و «ماه وش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کسانی که از جشن پیروزی انقلاب خسته شده بودند می خواستند فرهنگ و هنر کشور را به سمتی ببرند که اصلاً هیچ ربطی به ۲۲ بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی نداشته باشد. آن ها روی این اتفاق فکر کرده و آرام آرام شروع به تغییرات کردند.

وی ادامه داد: سیاست مدیران ۸ سال گذشته این بود که انقلاب اسلامی را در همه موارد ورشکسته کنند. از آنجا که انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیار خوبی داشت فرصتی در اختیار مدیران دولت روحانی قرار گرفت که آن دستاوردها را به سمت نابودی و ورشکستگی ببرند. بی شک آسیبی که آن ها به کشور در تمامی ابعاد و ارکانش زدند به این راحتی جبران نخواهد شد. آسیبی که آن ها به حوزه فرهنگ و هنر زدند به هیچ وجه درست شدنی نیست چرا که این ها نسل فرهنگی و فرهیخته در سینما را از بین بردند.

توکلی سپس با تأکید بر اینکه قوه قضائیه باید تخریب گران فرهنگ و هنر طی ۸ سال گذشته را محاکمه کند تصریح کرد: این باعث تأسف است که ما بعد از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز دادگاهی انقلابی نداریم که افرادی را که در حوزه های فرهنگی و هنری دست به تخریب دستاوردهای انقلاب می زنند محاکمه کنند. ما نیاز به آن داریم که یک شمشیر بالای سر تمامی کسانی باشد که با نیت پلید می آیند و شروع به تخریب فرهنگ و هنر کشور می کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بنده معتقدم جامعه منتقدان سینمایی به عنوان قشری فرهیخته باید مطالبه گر محاکمه این افراد باشند. منتقدان باید قدرتمندتر عمل کنند. متأسفانه جامعه منتقدان در حوزه سینما عملکرد درستی ندارند و در کنار قدرت تخریب گر قرار می گیرند و جایی که لازم است واکنش نشان دهند و اعتراضی را نمایان کنند سکوت می کنند! بنده معتقدم منتقدان انقلابی و دلسوز باید با قوه قضائیه وارد مذاکره شوند و راهکاری جدی برای محاکمه تمامی تخریب گران عرصه فرهنگ و هنر بالاخص سینما پیدا کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «زادبوم» و «درساژ» تأکید کرد: ادغام بخش های ملی و جهانی فجر توسط محمد خزاعی اقدام ضروری و حیاتی بود. معلوم است که این جشنواره بی هویت شده بود و حالا دوباره هویت پیدا کرد. جشن پیروزی انقلاب برای ما اهمیت دارد و کسانی که می خواستند انقلاب اسلامی در دنیا کمرنگ تر جلوه کند بخش جهانی آن را جدا کردند و در زمانی برگزار کردند که هیچ ربطی به سالگرد پیروزی انقلاب نداشت.

توکلی در پایان این گفتگو افزود: واکنش های آقای خزاعی تا این لحظه خوب بوده به خصوص در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه که سال های متمادی نیروهای انقلابی در آن شرکت نداشتند بسیار به جا و عالی بود؛ این بغضی بود که در گلوی همه ما گیر کرده بود و آقای خزاعی این بغض راه باز کرد. من امیدوارم ایشان از این پس هم همچنان مدبرانه حرکت کنند تا بتوانیم سینمای ایران را در مسیر درست که همانا مسیر اسلام و انقلاب اسلامی است به پیش ببریم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.